כסף וצרכנות

מהפכה ברשות המיסים: מי ייהנו מזיכוי מס של 35%

אושר בטרומית בכנסת, ברוב של 50 מול 46 מתנגדים, כי לא יידרש אישור ועדת הכספים בנוגע לזיכוי מס בגין תרומה למוסד ציבורי, הוצע כי מנהל רשות המסים ידווח לוועדת הכספים אחת לחצי שנה על בקשות לקביעת מוסד ציבורי שאושרו או שנדחו על ידו
מערכת ice |  6
תכנית מענקים (צילום freepik)
מליאת הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, דהיינו אישור ועדת הכספים בקביעת מוסד ציבורי של חברי הכנסת ולדימיר בליאק, אלכס קושניר ונירה שפק. 50 חברי כנסת תמכו מול 46 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת. 
הוצע לקבוע כי לא יידרש אישור ועדת הכספים בקביעת מוסד ציבורי לצורך סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המעניק זיכוי מס בגין תרומה למוסד ציבורי, ולצורך סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), המעניק פטור מלא או יחסי ממס במכירת זכות במקרקעין. יחד עם זאת, הוצע לקבוע כי מנהל רשות המסים ידווח לוועדת הכספים אחת לחצי שנה על בקשות לקביעת מוסד ציבורי שאושרו או שנדחו על ידו.
 
בדברי ההסבר: הסעיף לפקודת מס הכנסה קובע שאדם שתרם בשנת מס סכום העולה על 190 שקל לקרן לאומית או למוסד ציבורי, כמשמעותו בסעיף 9(2), שקבע שר האוצר, באישור ועדת הכספים, יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה בשיעור של 35% מסכום התרומה, ולחברה - בשיעור מס החברות.
בהתאם להוראות הנוהל הקיים, ועדת הכספים החליטה שלא להכיר בשתי עמותות של יהודים משיחיים כמוסד ציבורי שפועל למען מטרה ציבורית. הוועדה סברה שמדובר בפעילות מיסיון המצויה "במחלוקת ציבורית עמוקה", אשר אינה מצדיקה את התקצוב העקיף שלה באמצעות ההכרה בה כ"מוסד ציבורי". כנגד החלטות אלה עתרו העמותות בבג"צ שלטענתן מדובר בהחלטה מפלה, שהתקבלה על יסוד שיקולים זרים. כמו כן נטען כי הקריטריון שעניינו קיומה של מחלוקת ציבורית עמוקה המעוגן בנוהל הוועדה פסול. 
לפיכך נקבע, כי תפקידה של הוועדה בשלב זה מתמקד בקיום פיקוח פרלמנטרי על הפעילות התקינה של רשות המסים, והיא אינה רשאית להפעיל שיקול דעת מהותי "חזק" כפי שהפעילה בקביעתה כי פעילות העמותה שנויה במחלוקת ציבורית עמוקה. כפי שנקבע, לצורך מילוי תפקידה הפיקוחי עומדת בפני ועדת הכספים האפשרות לדרוש הבהרות ובדיקות נוספות מרשות המסים, לבחון את המסכת העובדתית ואת האופן שבו יושמו הקריטריונים והתנאים להכרה כמוסד ציבורי. בשים לב לכך, לעיתים עשויה הבדיקה להוביל למסקנה שאין לאשר את הבקשה של המוסד. כך אם מצאה כי קיים פגם בתשתית העובדתית או כשלא ניתן להסיק ממנה כי מתקיימים הקריטריונים לזכאות.
לאור האמור, וכיוון שוועדת הכספים אינה יכולה עוד להפעיל שיקול דעת מהותי, בהצעת חוק זו מוצע לקבוע כי לא יידרש אישור ועדת הכספים בקביעת מוסד ציבורי לצורך סעיף 46 לפקודת מס הכנסה וסעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין. יחד עם זאת, מוצע לקבוע כי מנהל רשות המסים ידווח לוועדת הכספים אחת לחצי שנה על בקשות לקביעת מוסד ציבורי שאושרו או שנדחו על ידו."
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    נו באמת הלבנת הון ברשות החוק (ל"ת)
    ש 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    ככה
    שמ 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מכשירים שרץ אירופאי,אמנסטי שמו,אנטישמי שונא ישרל,תומך בהשמדתה.פטור ממסים?למה?כי במימשל יש מי שדואג להיות מתאים לנוכחות אישית באירופה ולהיות מקובל בבריסל?
    סגור
  • 4.
    מרמים את בעם התמים הזה
    רופיר 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מצד אחד מורידים מעט מיסים ישירים ומעלים בהרבה מיסים עקיפים המכניסים הרבה הרבה יותר כסף.... ישרא בלוף במיטבו....
    סגור
  • 3.
    אם אלו היו עמותות ימין....
    עוד כח לפקידי השמאל 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמובן שבג"ץ היו זורקים אותם מכל המדרגות וקובעים שהן במחלוקת ציבורית קשה ולא זכאים לסיוע.
    סגור
  • 2.
    דרך להלבין ולשיתוף פעולה מושחת בין שני הגורמים (ל"ת)
    דור 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    דלת פרוצה
    מןלייר 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יופי עוד חלון לבעלי הון להלבין כסף כל הכבוד לממשלה הזויה שסוגרת דלתות לחלשים ופותחת חלונות לבעלי הון הון שלטון כבר אמרנו.
    סגור