כסף וצרכנות

מחירי הלחם ירדו? אלו החדשות מאוקראינה

טורקיה מטווחת בין רוסיה לאוקראינה, במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת הנמלים האוקראיניים וייבוא כ-20 מיליון טונות של תבואה. על אף שחידוש הייבוא עשוי להיות צעד חשוב בדרך להוריד מחירי המזון והחיטה, האוקראינים מבעים חששות מכוונות הרוסים
מערכת ice | 
לחם (צילום פלאש 90/ נועם מוסקוביץ)

מחירי הלחם ירדו? טורקיה טוענת כי הגיעה להסכם עם רוסיה שיאפשר לאוקראינה לחדש את יצוא התבואה דרך הים השחור. ההסכם  צפוי להיחתם סופית בהמשך היום באיסטנבול על ידי אוקראינה, רוסיה, טורקיה ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.


המחסור העולמי בתבואה אוקראינית מאז פלישת רוסיה ב-24 בפברואר הותיר מיליונים בסכנת רעב. הפלישה למי נחשבת אחת מיוצאניות החיטה הגדולות בעולם, גרמה למחירי המזון להמריא, ולכן העסקה לביטול חסימת הנמלים של אוקראינה היא קריטית. לפי דיווח ב-BBC כ-20 מיליון טונות של תבואה תקועים במדינה.


משרד החוץ של אוקראינה אישר כי סבב שיחות נוסף בראשות האו"ם לביטול חסימת יצוא התבואה יתקיים היום וכי "ייתכן שייחתם". הנשיא וולודימיר זלנסקי אמר בנאומו בשעת לילה מאוחרת כי קייב ממתינה לחדשות "לגבי ביטול החסימה של הנמלים שלנו". אולם, חבר פרלמנט אוקראיני המקורב לשיחות הביע ספקות לגבי העסקה. "אין לנו עדיין הסכם", אמר חבר הפרלמנט של אודסה אולקסי הונצ'רנקו לתוכנית World Tonight , המשודרת בתחנת הרדיו של תאגיד השידור הבריטי. "אנחנו לא סומכים על הרוסים בכלל. בוא נחכה להחלטה סופית, שלא יהיו שינויים של הרגע האחרון, "אני מחזיק אצבעות שרוסיה באמת תכבד את ההסכם".


מחלקת המדינה האמריקנית בירכה על העסקה בתיווך האו"ם, אך אמרה שהיא מתמקדת בלחייב את רוסיה באחריות ליישום שלה. "לא היינו צריכים להיות בעמדה הזו מלכתחילה. זו הייתה החלטה מכוונת מצד הפדרציה הרוסית לנשק מזון", אמר דובר המחלקה נד פרייס.
 


האו"ם וטורקיה פועלים כבר חודשיים לתיווך עסקת תבואה על רקע החרדה העולמית ממשבר המזון. רוסיה מכחישה כי הטילה מצור על נמלי אוקראינה, ודובקת בגרסתה כי מוקשים שהניחה אוקראינה בים והסנקציות המערביות על האטת היצוא של רוסיה – הם הגורמים לעליית המחירים.


שר החוץ סרגיי לברוב את המערב ואוקראינה בהאשמות "חסרות בסיס לחלוטין" לפיהן רוסיה מייצאת רעב.  אוקראינה, לעומת זאת, אומרת שהצי הרוסי מונע ממנו לשלוח תבואה וייצוא אחר ומאשימה את כוחות הכיבוש הרוסיים בגניבת תבואה מחוות אוקראיניות.


אם החתימה תצא לפועל כמתוכנן, זו תהיה העסקה המשמעותית הראשונה בין רוסיה לאוקראינה מאז החלה הפלישה. היו כמה חילופי שבויים, אבל הפסקת אש עדיין נראית רחוקה. "הסכם יצוא התבואה, בעל חשיבות קריטית לביטחון תזונתי עולמי, ייחתם באיסטנבול בחסות הנשיא ארדואן ומזכ"ל האו"ם מר גוטרש, יחד עם משלחות אוקראינה ורוסית", מסר דוברו של הנשיא הטורקי, איברהים קאלין.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה