קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: איך רשות המסים תשפיע על מחזיקי הביטקוין?

מחירו של הביטקוין, שבר שיא כשהוא חצה את סף ה-62,000 דולר. במקביל, רשות המיסים המשיכה לקדם את נוהל "גילוי מרצון". כיצד כל אלו ישפיע על מחזיקי הקריפטו בישראל? נבחרת הקריפטו עם כל התשובות
מערכת ice |  1
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
‏בשבוע האחרון, התרחשו כמה אירועים שהשפיעו לטובה על משקיעי הקריפטו בישראל. הראשון, הוא העלייה המטאורית במחיר הביטקוין שביום חמישי האחרון, חצה את סף ה-62,000 דולר. השני, הינו ההחלטה של רשות המיסים להחזיר את נוהל "גילוי מרצון" שבעיקרו מאפשר לאזרחים שהעלימו הכנסות לדווח עליהן מרצונם ולהימנע מתשלום קנסות והעמדה למשפט (אלא אם מדובר בכסף שהושג מעבירה פלילית).
פנינו לבכירי הקריפטו בישראל על מנת להבין האם לאור עליית מחיר הביטקוין ונוהל "גילוי מרצון" תירשם עלייה במספר הישראלים שמחזיקים במטבע שמדווחים לרשות המיסים. בנוסף, כיצד הדיווחים לרשות המיסים ישפיע על מחזיקי הקריפטו בישראל?
  
ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו בלוקצ'יין והווב 3:
"בפועל מה שיקרה כעת הוא כזה- יהיו את מי שהחזיקו הרבה זמן ורוצים להיפגש עם כסף, ויהיו את אלה שיצטרפו וינסו לעשות סיבוב מהיר. כך או כך, הרבה יותר מחזיקים יצטרכו לשלם מיסים- או שיפגשו עם מחלקת חקירות. מטבעות דיגיטליים, הם פורמט העברות כספים שקוף, שמאפשר לגופי אכיפת חוק לפעול בו בקלות ובנוחות, תוך חשיפה של ניסיונות התחמקות ממס, הלבנת הון ומימון טרור. זו גם הסיבה שכמות הפשיעה המבוצעת במטבעות דיגיטליים נמוכה כל כך".
"רשות המיסים אמנם הלכה לקראת מחזיקי המטבעות הדיגיטליים בנוהל שפרסמה שמאפשר להעביר לה כספים מחו"ל, אבל זה ממש לא נוהל גילוי מרצון. זאת ועוד, רשות המיסים לא פתרה את הבעיה הבסיסית: חברות שמתחננות לשלם לה מיסים ולא יכולות, מכיוון שגם הנוהל החדש לא מאפשר להן לעשות כן, והמערכת הבנקאית לא מאפשרת להן להכניס כספים לישראל, מה שגורם ליציאת חברות מישראל. כמה חבל שבמיוחד בתקופה קשה כל כך, בה ישראל צריכה כל הכנסה אפשרית ממסים, לא מצליחים לפתור את הבעיה הזו, שגורמת להרס התעשייה, חד וחלק".

 ניר הירשמן, צילום: יעל צור.
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"לפי החוזר של רשות המיסים שיצא ב-2018 ביטקוין ומטבעות דיגיטליים נחשבים לנכס, ולכן ברגע שמוכרים את הביטקוין ברווח לשקלים או דולרים יש לשלם מס רווח הון של 25%. עוד נקודה שבה עלולה להיות חובות מס היא המרה בין מטבעות דיגיטליים שונים, גם אם לא נמכרו לשקלים - נקודה זאת לא תמיד ידועה למשתמשים מכיוון שהרווחים הללו נוצרו במערכת "סגורה" מבחינת המשתמשים וכל עוד לא קיבלו תמורתם שקלים, הם עלולים לחשוב שאין עדיין רווח שחייב בדיווח".
"לכן, אנחנו עושים מאמצים רבים ליידע את הציבור גם בחובת הדיווח שלהם על מכירה לשקלים גם בכך שהמרה בין מטבעות קריפטו שונים היא אירוע מס. כבר ב-2018 פרסם איגוד הביטקוין הישראלי רשימה של עורכי דין ורואי חשבון שמבינים בתחום ויכולים לסייע לציבור לדווח על הרווחים שלהם מול רשות המיסים".
"ההערכה שלנו היא שרוב משתמשי הקריפטו הוותיקים יודעים כי יש חובת דיווח ועושים זאת, יחד עם זאת אנחנו עומדים בפני גל חדש של עליות שערים שעשויות להכניס משתמשים חדשים לשוק וחשוב ליידע גם אותם בחובה הזאת. בשנים האחרונות נעשו צעדים שמקילים על תשלום המס, כמו ניכוי מס במקור אצל נותני השירותים הפיננסיים הישראלים, ואנחנו מקווים ומאמינים שכאשר יצא נוהל גילוי מרצון הוא יעזור למי שעדיין לא עשה זאת, לדווח ולשלם מס בלי לשאת באחריות פלילית".
"המשתמשים עדיין נתקלים בקשיים בהעברת כספים לחשבונות הבנק שלהם, ולא פעם אדם יכול לדווח כראוי ולקבל שומת מס אך אין לו אפשרות לשלם אותה מכיוון שהכסף לא הגיע לחשבון הבנק שלו ואז הוא עלול לצבור קנסות ופיגורים".
"רשות המיסים אפשרה לאחרונה נוהל חדש המאפשר למי שהבנק מערים עליו קשיים לשלם את המס מחשבון בבנק זר (לא ישראלי), אך זה עדיין מהווה רק פתרון לעניין המס, ויש לפתור את הבעיה בכללותה כך שפעילות לגיטימית במטבעות דיגיטליים לא תידחה על ידי הבנקים."

נעה משיח, צילום: יעל צור.
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit:
"נתחיל מהבשורה הטובה. העלייה החדה בתקופה האחרונה במחיר הביטקוין הביאה רווחים גדולים לישראלים המחזיקים בנכס. כמו בכל גל של עליות בשווקים,  יש את אלו המסתפקים בעליות החדות ומממשים חלק מאחזקותיהם".
"נוהל הגילוי מרצון של רשות המיסים הוא מבורך ומיועד לעודד מחזיקים לדווח באופן פתוח ושקוף על הכנסותיהם מקריפטו ובכך להימנע מעונשים וקנסות בעתיד. הדיווחים הללו לרשות המיסים ישפיעו על מחזיקי הקריפטו במספר דרכים. הם יגבירו את המודעות לכך שהביטקוין הוא כמו כל השקעה ויגבירו את המודעות לחשיבות הציות לחוקים ולחיוב בתשלומי המס. כמו כן, יתכן כי הדיווח המוגבר יביא לשינויים באסטרטגיות השקעה, כאשר משקיעים ישקלו בזהירות רבה יותר את ההשלכות המס של פעולותיהם. בנוסף, התהליך יכול להוביל להגברת השקיפות והאמון בין משקיעי הקריפטו והמערכת הפיננסית הרחבה יותר."

חיים ונציה, צילום: יעל צור.
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey:
"תמיד מצחיק אותי שאנשים חושבים שמשקיעי קריפטו הם עבריינים - זה ממש לא נכון,  אם כבר ההפך הוא הנכון. בקריפטו יש מספר רב של משקיעים המנסים לשלם מיסים, אבל לא מצליחים, לאור הקשיים הקיימים במערכת הבנקאות הישראלית מעבר לזה, משקיעי קריפטו רבים הרוויחו כל-כך הרבה שהדבר האחרון שמעניין אותם זה להתחמק ממס".

שאולי רג'ואן, צילום: יעל צור.
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין:
"כמי שמלווה את ציבור המשקיעים במטבעות דיגיטליים בישראל, אין לי ספק כי השילוב בין עליית שער הביטקוין בימים אלו, יחד עם קידום נוהל גילוי מרצון מצד רשות המיסים יביא לעליית חדה בפניית משקיעים ישראלים להסדרת דיווחיהם לרשות המיסים".
"מזה תקופה ארוכה שציבור המשקיעים "יושב על הגדר" בהמתנה להתאוששות הביטקוין, ונמנע ממימוש מטבעות דיגיטליים ומהנזלת השקעות בתחום. כעת, במקביל לראלי הנמשך בשער הביטקיון, אני משוכנע כי נתחיל לראות גם מימושים מצד משקיעים אשר יבקשו לנצל את ההזדמנות ולהשיב חלק מהשקעותיהם למערכת הבנקאית". 
"השילוב בין הנוהל המאפשר תשלומי מיסים על השקעות בתחום הקריפטו מחשבונות בנק בחו"ל אשר התפרסם בתחילת ינואר, עם קידום נוהל גילוי מרצון הצפוי להתפרסם בעתיד הקרוב, בד בבד עם ההתאוששות בשער הביטקיון, יוצר הזדמנות פז לאותם משקיעים להשיב את השקעותיהם ו/או למשש רווחים תוך השבת הכספים למערכת הבנקאית".
"מחלקת המיסים במשרדנו זוכרת את נוהל גילוי מרצון היטב. הנהירה של הלקוחות הישראלים אז הייתה בעיצומה. אנו ערוכים לגל המדווחים הקרוב, ואני מקווה שהוא ייטיב עם המשקיעים". 
"ככל שנוהל הגילוי מרצון יהיה ידידותי לציבור משקיעי הקריפטו, וככל שרשות המיסים תשכיל לעודד תנועת מטוטלת לכיוון הסדרת הדיווחים על הכנסות העבר בתחום, אני משוכנע שהדבר יגרור אחריו שינוי תפיסתי והתנהגותי מצד ציבור המשקיעים בישראל, אשר יעברו לדיווח שוטף על הכנסותיהם מהשקעות אלו, ובכך יאפשר מעבר חלק יותר מפיאט לקריפטו ולהיפך, בשיתוף פעולה עם המערכת הבנקאית הישראלית".

עו"ד גיא סרוסי. צילום: מקסים דינשטיין.
בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת 'מדברים קריפטו':
"עליית מחירי הביטקוין בהחלט מחזירה משקיעים רבים לסיטואציה בה הם מצויים ברווח, וכתוצאה הם עשויים לרצות לממש את רווחיהם ובמעמד העברת הכספים לבנק, יידרשו לדווח על המסים אם לא עשו זאת עד כה".
"בעוד שאני לא סבור שמשקיעים קטנים שלא דיווחו עד כה ימהרו לדווח, בין אם כי מדובר בסכומים קטנים באופן יחסי, חוסר בהכרת החוק והמחויבות לדיווח, או הימנעות מה"התעסקות" שמגיעה עם הנפקת הדוח, איסוף המידע והעלות של הגשתו - אני אכן מאמין שמשקיעים גדולים יותר שהרוויחו הון גדול מהעליות בשוק יראו בחיוב את התפתחות הגילוי מרצון וינצלו אותה כדי להסדיר את מעמד כספם".

בן סמוחה. צילום: איתמר אריאלי.
יובל רואש, מנכ"ל Bits of Gold המאפשרת מסחר מפוקח במטבעות דיגיטליים בישראל ברישיון רשות שוק ההון.
"היעדר רגולציה הולמת הוביל ישראלים רבים בעבר להשקיע בקריפטו גם דרך גופים לא מפוקחים. נוהל גילוי מרצון של רשות המסים מסיר מכשול משמעותי שהרתיע הרבה משקיעים מלדווח בעבר. לפי הגדרת רשות המסים, מטבעות קריפטו הם נכסים ולא מטבע ולכן חייבים במס רווחי הון (25%) או מס שולי (עד 47%)".
"הנוהל מהווה תמריץ לגלות הכנסות מקריפטו. עם עליית ערך המטבעות, ההערכה היא שהמס שייכנס לקופת המדינה עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. האבסורד הוא שגם מי שיהיה מוכן לשלם את כל המסים שיידרש ממנו, צפוי לגלות שהבנקים בישראל עלולים להמשיך לסרב לקבל כספי קריפטו או להטיל מגבלות, גם ללא סיבה ממשית, גם אם הכסף מיועד לתשלום מס למדינה".
"לא בכדי חברות מפוקחות פעלו כדי לאפשר תשלום ישירות לרשות המיסים באמצעותן, ומאפשרות תשלום מיסים באמצעות ניכוי מס במקור על הרווחים ובכך לעזור  בהתנהלות מול מס הכנסה". 
"המהלך של רשות המסים יסייע ללקוחות המעוניינים לשלם מיסים על רווחים שלא ידעו איך קודם לכן, יגביר את שיתוף הפעולה של הרשויות בישראל, ויסייע בהכרה של פעילות לגיטימית במטבעות דיגיטליים. המהלך גם יקדם מגמה חיובית ולגיטימציה, דבר שבסופו של דבר ייתן ביטחון גם למשקיעים שמרנים".

יובל רואש, מייסד ומנכ״ל ביטס אוף גולד, צילום: יעל צור.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין פה את מני, אין פה בכירים.
    מני 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רשות המסים מחשיבה ביטקוין שנגנבו כהפסד השקעה לצרכי מיסים?. יותר אנשים איבדו שם כספים, מאשר כאלה שפגשו את הכסף
    סגור