השוק

משרד האוצר: פיצויי המלחמה יגיעו להיקף של 23 מיליארד שקל

התחזית שנחשפה מבוססת על תרחיש שבו אין החמרה במצב הביטחוני ולא מתפתחת מלחמה בצפון. העלות הזו אינה כוללת תשלומים נוספים שהמדינה מעבירה למימון השהות של המפונים או תשלום לחיילי המילואים. בשל המצב, ובמסגרת הצעת התקציב ל-2024, באוצר מעוניינים למלא מחדש את קופת הפיצויים
מערכת ice | 
תקציב 2024 (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, אלכס קולומויסקי/ POOL)
ההיקף הכולל של הפיצוי לאזרחים עבור נזקי המלחמה הישירים והעקיפים עד סוף 2024 יגיע ל-23 מיליארד שקל, והם ימומנו מתקציב קרן הפיצויים, כך מעריכים היום (חמישי) גורמים במשרד האוצר. התחזית הזו מבוססת על התרחיש הנוכחי, שבו אין החמרה במצב הביטחוני ולא מתפתח בצפון עימות נרחב יותר.
העלות הזו אינה כוללת תשלומים נוספים שהמדינה מעבירה למימון השהות של המפונים או תשלום לחיילי המילואים. חלק מתקציבי קרן הפיצויים עבור רכוש יופנו למינהלת תקומה למימון השיקום של אזור הנגב המערבי. התשלומים האלה יוצאים מקרן הפיצויים, שהכסף שבה מגיע מניכויים מהכנסות המדינה ממס רכוש. קרן שבה הצטברו עד 2023 כ-18 מיליארד שקל למימון הוצאות במקרי חירום.
 
על פי הדיווח בדה מרקר, עד כה, לפי האוצר, יצאו מהקרן כבר 11 מיליארד שקל למימון הנזקים הישירים והעקיפים. נזקים ישירים הם פגיעות בבתים פרטיים או בעסקים, כמו נזקי רכוש, ונזקים עקיפים הם ירידה בפעילות העסקית כתוצאה מהלחימה. קרן מס רכוש מתוקצבת באמצעות הפניה של 25% מהכנסות המדינה ממס רכוש. אחרי גאות של שנים בשוק הנדל"ן, בקרן הצטברו כאמור 18 מיליארד שקל וההערכות באוצר היו כי הסכום הזה הוא די והותר.
 
במסגרת הצעת התקציב ל-2024, באוצר מעוניינים למלא מחדש את קופת הפיצויים. בשל כך, באוצר מציעים להעביר 80% ממס רכישה לקופת מס רכוש, וכן להעביר את מלוא מס הרכוש ב-2025 לקופת מס רכוש. בהמשך, מ-2026 ואילך, השיעור המנוכה יחזור ל-25%. ההערכות באוצר הן כי השינוי שייערך ב-2024 יביא להכנסות של 6 מיליארד שקל לקופת מס רכוש, ובכך יאפס אותה. ההערכה של האוצר מבוססת על תחזית ההכנסות מנדל"ן בישראל.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה