השוק
אילון מאסק איים לעזוב - ויקבל סכום עתק מטסלה
לצד האיומים של מאסק, המיליארדר גם הודיע על הקמת מפלגה פוליטית, אך דירקטוריון טסלה רוצה לוודא שהוא יישאר ממוקד בפעילות. כמה יקבל המיליארדר ואיך המניה מגיבה?
חברת הרכב החשמלי טסלה הודיעה על חבילת תגמול חדשה למנכ"ל אילון מאסק, ששוויה מוערך בכ-29 מיליארד דולר. מדובר בהקצאה של 96 מיליון מניות שיוענקו למאסק אם יישאר בתפקיד בכיר בטסלה במשך השנתיים הקרובות, תוך התחייבות להחזיק במניות חמש שנים נוספות. התנאים נוקשים יותר לעומת חבילות שניתנו למאסק בעבר, הפעם יש התחייבות ברורה לזמן ולמחויבות, בניגוד לחבילת התגמול הקודמת שנפסלה בבית המשפט.
טסלה הדגישה כי מאסק ואחיו קימבל, חבר דירקטוריון בעצמו, לא השתתפו בגיבוש ההחלטה, וההליך נוהל על ידי ועדה מיוחדת בראשות יושבת הראש רובין דנהולם והדירקטורית קתלין וילסון-תומפסון. החבילה עדיין כפופה לאישור האסיפה השנתית של בעלי המניות בנובמבר, ולתוצאה בערעור שמנהלת טסלה בבית המשפט העליון של דלאוור, לאחר שבתחילת 2024 נפסלה חבילת התגמול מ-2018, אז בשווי 56 מיליארד דולר, בשל ניגוד עניינים והיעדר פיקוח מספק מצד הדירקטוריון.
המתווה הנוכחי נבנה גם על רקע שורת איומים של מאסק בשנה האחרונה, לפיהם יפסיק את עיסוקו בבינה מלאכותית וברובוטיקה בטסלה אם לא יקבל אחיזה גדולה יותר בחברה. במקביל, הקים את חברת xAI, שרכשה את הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) ומושכת אליה משאבים ואנשי מפתח. התחרות הגוברת על כישרונות בתחום ה-AI בין טסלה, OpenAI, אנבידיה, גוגל, מטא ואחרות, הפכה את מאסק עצמו לנכס קריטי עבור טסלה.
לפי טסלה, החבילה החדשה לא כוללת יעדים עסקיים או דרישות לביצועי מניה אך כן מבטיחה שמאסק יישאר מעורב בחברה. המניות יוקצו במחיר מימוש של 23.34 דולר, זהה למחיר בתוכנית הקודמת, מה שמביא את שווי התגמול נטו לכ-26.7 מיליארד דולר. במידה והערעור על ההחלטה הקודמת יתקבל והחבילה הקודמת תחזור לתוקף, מאסק לא ירוויח פעמיים - התוכנית הנוכחית תבוטל או תקוזז בהתאם.
לא רק התחרות בתחום הטכנולוגי עומדת מאחורי ההחלטה, גם הפוליטיקה. מאסק הצהיר לאחרונה על כוונתו להקים מפלגה בארה"ב דרכה ירוץ לנשיאות ארה"ב ובעלי המניות הביעו חשש שהוא יקדיש את עיקר זמנו לנושאים ציבוריים על חשבון טסלה. החבילה החדשה נתפסת כניסיון למשוך את מאסק בחזרה למרכז העשייה של החברה, ולשדר למשקיעים שהוא לא הולך לשום מקום.
השוק, כך נראה, אוהב את הרעיון: מניית טסלה עולה בכ-2% במסחר המוקדם לאחר ההודעה, סימן ברור לכך שהמשקיעים רואים במאסק נכס אסטרטגי, גם אם אם תג המחיר שלו גבוה במיוחד.
עם זאת, מניית החברה איבדה כ25% מתחילת השנה, בין היתר בגלל ירידה במכירות ותחרות קשה במיוחד בשוק הרכב החשמלי, כמו גם התבטאויות פוליטיות שנויות במחלוקת של מאסק שהרחיקו לקוחות. לפי נתוני S&P Global Mobility, נאמנות הלקוחות לטסלה צנחה מאז מאסק הביע תמיכה פומבית בטראמפ.
גם רכב הדגל החדש של החברה, ה-Cybertruck, שהושק בעיכוב גדול לעומת התאריך הראשוני שתוכנן, לא מצליח לספק את הסחורה, ובמקום לשנות את השוק, הוא מדשדש הרחק מאחורי תחזיות המכירות האופטימיות שהציג מאסק.
בשנים האחרונות, מאסק משנה בהדרגה את תדמיתה של טסלה, ממובילה בתחום הרכב החשמלי לחברת רובוטיקה ובינה מלאכותית. היעד הבא הוא רובוטים אנשויים ורכבי Robotaxi אוטונומיים, אך הדרך לשם לא פשוטה. ירידה בסובסידיות הממשלתיות לרכבים חשמליים בארה"ב הובילה לירידה נוספת בביקושים, ובשיחת ועידה לאחר הדוחות האחרונים הזהיר מאסק מפני "כמה רבעונים קשים" שצפויים לפני שטסלה תתחיל לראות הכנסות משמעותיות מהתוכנה לרכב אוטונומי.
עוד ב-
לכן, בעיני המשקיעים של טסלה ההישארות של מאסק, על אף הביקורת הציבורית ועלות השכר העצומה, היא קריטית להמשך הדרך. ואם החבילה הזו תגרום לו להישאר מעורב, השוק ככל הנראה מוכן לשלם את המחיר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



