השוק

המניה הישראלית שזינקה ב-1,000% בשלוש שנים

המניה הזו היא אחת הבולטות בבורסה בשנים האחרונות - מה החברה עושה ומאיפה מגיע המומנטום המרשים?
רוי שיינמן | 
מניות-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מנועי בית שמש, שפועלת בעיקר מאחורי הקלעים של תעשיית התעופה העולמית, הפכה בשנים האחרונות לאחת ההצלחות המרשימות ביותר בבורסה המקומית. עם זינוק של כ-1,000% בשלוש השנים האחרונות, המניה עלתה לכותרות כשהיא מגלמת את התנופה האדירה של החברה, שמספקת חלקים ומנועים לתעשיית התעופה האזרחית והצבאית - לא רק בישראל, אלא גם ללקוחות ענק כמו פראט אנד וויטני ורולס רויס.
מוקדם יותר השבוע דיווחה החברה על חתימה על חוזה חדש, הגדול בתולדותיה: הסכם מסגרת עם אחד מיצרני מנועי התעופה הגדולים בעולם, דרך החברה-הבת חישולי כרמל. ההסכם, שייכנס לתוקף רטרואקטיבית מאפריל 2025, נחתם ל-15 שנה וכולל התחייבות בסך של כ-1.2 מיליארד דולר, עם אופציה להרחבה של עוד כ-400 מיליון דולר.
מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית בהיקף העסקאות של החברה, שמביאה את סך הסכמי המסגרת של הקבוצה לכ-3.3 מיליארד דולר - עלייה של כ-57% לעומת התקופה הקודמת.
לדברי רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, מדובר ב"חוזה עוגן אסטרטגי, שממצב את הקבוצה כספק טכנולוגי מוביל ובעל שרשרת ערך שלמה. ההסכם מאפשר להיערך עם תשתיות, אמצעי ייצור ומשאבים לקראת שנים רבות של פעילות".
החברה פועלת כמעין קבלן על שמספק חלקים קריטיים למנועי סילון - הן לשוק האזרחי והן לצבאי. היא נחשבת ל-One Stop Shop שמספקת שירותים של עיבוד שבבי, חישול, יציקה, שיפוץ והרכבה של מנועים - עם פריסה גיאוגרפית בסרביה (LPO), ארה"ב (Turbine Standard) וחיפה (חישולי כרמל).
מאז שרכשה את חישולי כרמל ב-2018 תמורת כ-58 מיליון דולר, הצליחה החברה לשלב אותה היטב בתוך שרשרת הייצור והאיכות של החברה, ולבסס את מעמדה כספק מועדף ליצרני מנועים אמריקאים ואירופאים כאחד.
מי שמרוויחה בענק מהנסיקה של בית שמש היא קרן פימי. הקרן רכשה את מניות החברה בשנת 2016 לפי שווי של כ-300 מיליון שקל, וכעת, לאחר שמכרה נתח נוסף ממניותיה תמורת כ-500 מיליון שקל בחודש שעבר, שווי החברה חצה את רף 6.7 מיליארד שקל - כלומר כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
פימי, בניהולו של ישי דוידי, כבר מימשה מתחילת השנה גם אחזקות משמעותיות בעשות אשקלון ואורביט, בסך כולל של כ-850 מיליון שקל.
ברקע החוזה החדש, חשוב להזכיר את הסביבה הגלובלית שמזינה את הביקושים: עיכובים במשלוחי מטוסים, עלייה בביקוש למטוסי קרב ואזרחיים כאחד, והצורך ההולך וגובר בפתרונות תחזוקה וייצור מנועים. מנועי בית שמש נהנית מהמצוקה הזו ומתרחבת גם בצד ההיצע, עם פיתוח חלקים חדשים לתוכניות מנועים חדשות, מה שמבטיח לה בסיס הכנסות לעשור וחצי הקרוב.
בתוך כך, החברה פרסמה את תוצאות הרבעון השני: ההכנסות צמחו ב-24% לרמה של 76.9 מיליון דולר - שיא חדש, עם תרומה חיובית ממגזר המנועים ומ-Turbine Standard שנרכשה בארה"ב.
הרווח הגולמי טיפס ל-18.8 מיליון דולר והרווח התפעולי הגיע ל-13.1 מיליון דולר, עלייה של כ-17%. אך למרות הצמיחה, הרווח הנקי נשחק ל-7.2 מיליון דולר בלבד, לעומת 9 מיליון דולר ברבעון המקביל, בעיקר בגלל התחזקות השקל והוצאות מימון מוגדלות.
ה-EBITDA ברבעון צמח בכ-21% והגיע ל-17 מיליון דולר, נתון שמצביע על המשך שיפור תפעולי גם אם בשורה התחתונה נרשמה שחיקה זמנית. החברה ציינה כי בנטרול השפעות חד-פעמיות הרווח היה גבוה משמעותית.
המניה זינקה ב-152% מתחילת השנה, ובכ-192% ב-12 החודשים האחרונים, בין התשואות הגבוהות בבורסה. הקרן הנורבגית אומנם מיהרה למכור את אחזקותיה בלחץ פוליטי, אך מאז המניה רק המשיכה לעלות. ייתכן שלא רחוק היום שבו החברה תשקול גם מהלך להנפקה נוספת או הרחבת הפעילות מעבר לים.
מנועי בית שמש היא כבר לא רק ספקית חלקים, אלא חברת תשתית תעשייתית שלמה שמזינה את אחת התעשיות החשובות והמורכבות ביותר בעולם - מנועי סילון. החוזה החדש רק מחזק את מעמדה ומבטיח לה אופק יציב, גם כשהענף כולו נמצא בשיא של ביקושים. עם רקורד של ביצועים, הנהלה מנוסה ותמיכה מוסדית, מנועי בית שמש מסתמנת כאחת החברות המובילות של התעשייה הביטחונית והאזרחית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה