השוק
אילון מאסק מאכזב - זה מה שקרה לטסלה
דוחות טסלה איכזבו את המשקיעים והמניה ירדה במסחר המאוחר. איפה החברה פספסה את הצפי ואיזה תחום דווקא הצליח להפתיע בענק?
טסלה פרסמה הלילה את דוחות הרבעון השלישי שלה, עם תוצאות מעורבות שמצד אחד הציגו הכנסות שיא אך מצד שני גם אכזבו את המשקיעים בשורת הרווח.
מעבר למספרים, הדו"ח שם במוקד את האתגרים שמחכים לחברה לאחר סיום הטבת המס לרכב חשמלי בארה"ב, את ההתקדמות בתחום הרובוטקסי, ואת הצמיחה המרשימה של תחום האגירה - שהופך לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של טסלה בשנים הקרובות.
טסלה סיימה את הרבעון עם הכנסות של 28.01 מיליארד דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 26.27 מיליארד דולר, וגידול של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, הרווח המתואם למניה הסתכם ב-0.5 דולר בלבד, לעומת תחזית האנליסטים לרווח של 0.54 דולר למניה.
הרווח התפעולי של החברה ירד ב-40% ל-1.62 מיליארד דולר בלבד, מה שמעיד על שחיקה ברווחיות התפעולית בעיקר בגלל הכנסות נמוכות יותר מהממשלה, בגין ביטול הטבת המס כאמור, והוצאות כבדות הקשורות למכסים.
טסלה דיווחה כי פגיעת המכסים ברבעון טיפסה ל-400 מיליון דולר, לעומת 300 מיליון ברבעון הקודם. החברה מסרה כי קשה לאמוד את ההשפעה של השינויים במדיניות הסחר והמדיניות הפיסקלית על עלויות הייצור והביקוש, אך אין ספק שמדובר בגורם משמעותי שמכביד על החברה.
למרות המסירה של כמעט חצי מיליון רכבים - 497,099, שיא רבעוני חדש - נראה כי המשקיעים דווקא התמקדו בדברים שלא נשמעו.
אילון מאסק אומנם עדכן כי טסלה מתכננת להרחיב את ניסויי הרובוטקסי ל-8-10 מטרופולינים נוספים עד סוף השנה (ביניהם נבדה, פלורידה ואריזונה), ואף הבטיח שבאזורים רבים באוסטין לא יידרשו נהגים כלל, אך רבים מהאנליסטים טוענים כי מדובר בהצהרות עמומות שלא כוללות לוחות זמנים ברורים או יעדים כמותיים.
במקביל, הדו"ח לא סיפק תשובות מספקות בנוגע לאימוץ רכבים זולים מדגם Model 3/Y החדשים שהושקו באוקטובר, אשר היו אמורים לשפר את האטרקטיביות של טסלה לאחר תום הטבת המס בגובה 7,500 דולר לרכבים חשמליים בארה"ב.
מאסק עצמו הזהיר כבר ברבעון הקודם שצפויים "כמה רבעונים קשים" בעקבות סיום ההטבה - והדוחות הנוכחיים מאשרים שהשחיקה כבר החלה.
אחד הסיפורים החיוביים הבולטים בדו"ח הוא תחום אגירת האנרגיה של טסלה, שמציג צמיחה אקספוננציאלית. ברבעון השלישי פרסה החברה שיא של 12.5 ג'יגה-וואט-שעה של מערכות אגירה - כמעט כפול מהיקף הפריסה ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי בתחום האגירה זינק ל-1.1 מיליארד דולר, בעיקר בזכות ביקושי שיא למערכות Powerwall הביתיות ועלייה בקצב הייצור במפעל בשנגחאי.
בנוסף, טסלה חשפה מוצר חדש בשם "Megablock" - מערכת אגירה תעשייתית מוכנה מראש שמבוססת על שילוב של ארבע יחידות Megapack 3, ומיועדת להקמה מהירה וקלה של פתרונות אגירה בקנה מידה גדול.
המפעל הבא בתחום האגירה ביוסטון, טקסס צפוי להיפתח כבר ב-2026 עם קיבולת שנתית של עד 50 ג'יגה-וואט-שעה, מה שמעיד על האמון של טסלה בפוטנציאל של התחום.
למרות ההכנסות החזקות והצמיחה בתחום האנרגיה, שורת הרווח והתחזית הלא ברורה הפילו את המניה בכ-3% במסחר המאוחר. המשקיעים ציפו לעדכון ברור מהנהלת החברה - אך קיבלו בעיקר הצהרות כלליות וזהירות.
הדו"ח ממחיש את המעבר של טסלה לשלב חדש - כזה שבו השקיפות לגבי רובוטים, תחבורה אוטונומית ומיזמים עתידניים חשובה לא פחות מהמספרים עצמם, שעדיין מושפעים בעיקר מפעילות הרכב.
ייתכן שהשוק יצטרך להתרגל לתנודתיות גוברת בתקופה הקרובה, במיוחד אם מאסק יתקשה להחזיק את ההבטחות הגדולות שלו בקצב שהמשקיעים מצפים לו. במקביל, המשקיעים מחכים להכרעת בעלי המניות בעניין חבילת השכר בהיקף טריליון דולר שהוצעה למאסק, כשההצבעה צפויה בתחילת חודש נובמבר.
עוד ב-
ועדיין, התחומים שמקבלים כעת דחיפה, אגירה, רובוטים, ובינה מלאכותית - עשויים לבסס את טסלה כחברה טכנולוגית מהשורה הראשונה בעשור הקרוב. רק הזמן יגיד אם החברה תצליח להצדיק את התמחור הגבוה, או שתצטרך להתכנס מחדש למסגרת של יצרנית רכב עם רווחיות מצומצמת יותר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



