השוק
רמי לוי וישראייר ברבעון חזק: ההכנסות זינקו ב-55%
ישראייר מציגה רבעון שיא עם זינוק חד בהכנסות וברווחים - אבל הרווחיות הגולמי בכל זאת ירדה. מה הסיבה, כמה שער הדולר משפיע על החברה וכמה ההודעה של וויז אייר מאיימת?
חברת התעופה ישראייר שבשליטת רמי לוי פרסמה תוצאות מרשימות לרבעון השלישי, עם שיאים בכל הפרמטרים העיקריים.
החברה הציגה הכנסות של 258 מיליון דולר ברבעון, זינוק חד של 55% לעומת אשתקד. הרווח הגולמי הסתכם ב-54 מיליון דולר (עלייה של 53%), והרווח התפעולי הגיע ל-36 מיליון דולר.
החברה הטיסה 807 אלף נוסעים, גידול של 43%, והפעילה 18 מטוסים בממוצע (21 בשיא).
למרות הצמיחה, שיעור הרווח הגולמי ירד ל-21% מ-21.4% אשתקד, נתון מעניין לאור הגידול החד בהכנסות. החברה מייחסת זאת בעיקר להשפעות של מבצע "עם כלביא" שהתרחש ביוני (רבעון שני), אך השפעותיו נמשכו גם לרבעון השלישי.
ישראייר מוסיפה ומסבירה שברבעון השלישי היא נאלצה להתמודד עם יציאתם של 4 מטוסים בחכירה רטובה, שפגעו ביכולת ההטסה ובתפוסה הממוצעת שירדה ל-83% (ירידה של 7 נקודות אחוז).
כדי לפצות, החברה שכרה מטוסים נוספים במחירים גבוהים מהממוצע, מה שפגע ברווחיות. בנוסף, החברה רשמה הפרשות של 7.6 מיליון דולר (גידול של 6.7 מיליון דולר) עבור פיצויים ותביעות, והפרשות נוספות של 2.4 מיליון דולר בגין מכסות פליטת גזי חממה.
החברה נפגעה גם משערי החליפין. הדולר ירד ב-2% ברבעון (וב-9.4% מתחילת השנה), מה שפגע בחברה שמחזיקה אג"ח שקלי אבל פועלת בדולרים. החברה רשמה הוצאות מימון של 0.8 מיליון דולר ברבעון בגין הפרשי שער.
החברה אפילו צירפה טבלת רגישות שמראה שעם שער הדולר הנוכחי (סביב 3.25 שקל), ההשפעה השלילית על רכיב ההמרה של האג"ח עומדת על כמה מאות אלפי דולרים בלבד. זו לא מכה קטלנית, אבל זה גורם מטריד שממשיך ללוות את החברה.
לתמונה צריך להוסיף את ההודעה מהשבוע שעבר של וויז אייר על הקמת בסיס בישראל והגדלת הפעילות, שהפילה את מניית אל על וגם השפיעה לרעה על ישראייר.
וויז אייר, שנחשבת לאחת מחברות התעופה הזולות באירופה, מתכננת להגדיל משמעותית את מספר הטיסות לישראל החל משנת 2026. העמקת התחרות הזו עשויה ללחוץ על המחירים ועל הביקושים לטיסות של ישראייר, במיוחד בקווים האירופאיים שמהווים חלק נכבד מפעילותה.
נקודה מעניינת נוספת: חלק מהצמיחה בהכנסות נובע מסקי דיל, החברה המוחזקת ב-51% על ידי ישראייר, שדווקא נהנית מעונת החורף. אבל ישראייר לא מפרטת על תוצאותיה בנפרד, מה שמקשה להעריך את התרומה האמיתית.
המניה נסחרת בשווי של 481 מיליון שקל, אחרי ירידה של 5.5% השנה. התוצאות מרשימות, אבל הרווחיות הגולמית שנפגעה, בצירוף התחרות הצפויה מוויז אייר והרגישות לשער הדולר, מעוררות שאלות לגבי יכולת החברה לשמור על השוליים.
החברה אומנם מצהירה על תוכניות לרכוש שני מטוסים רחבי גוף ולהתרחב לארה"ב, אבל זה עדיין רחוק מלהיות עובדה מוגמרת. המשקיעים צריכים לשים לב לא רק לכותרות, אלא גם לפרטים הקטנים שיכולים לספר את הסיפור האמיתי.
"עובדי החברה ומנהליה, מציגים היום תוצאות יוצאות-דופן ברבעון השלישי. ההחלטה להגדיל את היקף הצי ואת היצע המושבים לקראת לוח טיסות הקיץ והחגים, הוכיחה את עצמה. החברה הפעילה כ-21 מטוסים, בימי השיא, תוך כדי השגת יעילות תפעולית גבוהה ובהירתמות מלאה של כל עובדיה", נמסר מהחברה.
"מהלכים אלו, אפשרו תגובה זריזה לשינויים עסקיים ותרמו לעמידה מלאה ביעדי הרבעון השלישי. תוצאות אלו, והגידול המשמעותי בתנועת הנוסעים, בשנתיים האחרונות - ממיליון למעל 2 מיליון נוסעים בפעילות הבינלאומית בנתב"ג (צפי כמות נוסעים בנתב"ג לתום שנת 2025), חשפו את ישראייר לקהלי מטרה חדשים וסגמנטים נוספים, המחזקים את מעמדה כחברת תעופה ישראלית מובילה.
עוד ב-
ישראייר רכשה במהלך 2025 כ-2 מטוסים, ובכוונתנה להמשיך להשקיע בצי מטוסיה, בטכנולגיות מתקדמות ובשירות לרווחת לקוחותיה. החברה בוחנת בימים אלו השקעה בשני מטוסים רחבי גוף מדגם אירבס 330".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



