השוק
וויז מפילה את מניית אל על ב-6% - וזו המניה שדווקא מזנקת
הצהרת חברת התעופה העולמית, לצד שרת התחבורה מירי רגב, על הקמת בסיס בישראל מדאיגה את משקיעי אל על שמפילים את המניה. מי המניה שדווקא מזנקת אחרי החדשות?
מניית אל על צונחת היום בכ-6%, לאחר שמנכ"ל חברת התעופה הזולה וויז אייר, יוז'ף וארדי, הכריז על הקמת בסיס ראשון בישראל עד אפריל 2026. הדיווח מסמן נקודת מפנה אפשרית עבור חברות התעופה הישראליות, שנהנו משנתיים של רווחיות חסרת תקדים בזכות המלחמה.
אל על נהנתה משנתיים הטובות ביותר בתולדותיה - השנתיים האחרונות הפכו אותה למכונת רווחים כשהמלחמה הביאה לביטול רוב קווי החברות הזרות מנתב"ג. החברה נהנתה מבלעדיות כמעט מוחלטת בחלק ניכר מהקווים, מה שאפשר לה להציג תוצאות שיא ב-2024 ולהמשיך ברווחיות גבוהה גם ב-2025.
ברבעון השלישי של השנה, אל על דיווחה על הכנסות של כ-1.074 מיליארד דולר - עלייה של 7% לעומת אשתקד. הרווח הנקי הסתכם בכ-203 מיליון דולר, קפיצה של 8%. מה שבולט במיוחד הוא שיעור התפוסה הגבוה של 95.3% והעובדה שהחברה מסיימת את הרבעון עם עודף נטו מזומן על פני חוב של 534 מיליון דולר.
אבל עכשיו, עם כניסתה של וויז אייר לשוק הישראלי באופן מלא, המציאות עלולה להשתנות. ההכרזה על הקמת בסיס בישראל משמעותה תוספת של כמיליון מושבים בשנה - תחרות משמעותית שתשחוק את היתרון התחרותי שנהנתה ממנו אל על בשנתיים האחרונות.
הקמת בסיס ישראלי לוויז אייר היא לא רק הוספת טיסות - זו כניסה מלאה לשוק. בסיס מקומי משמעו מטוסים החונים בנתב"ג, צוותים ישראליים, ויכולת להפעיל קווים רבים יותר ובתדירות גבוהה יותר. למעשה, זה הופך את וויז ממתחרה חלקית לשחקנית מרכזית בשוק.
שרת התחבורה מירי רגב אמרה במהלך הפגישה עם מנכ"ל וויז: "הדרך להורדת מחירים היא דרך תחרותיות. זה לא סוד שחברות התעופה הפקיעו מחירים ברגעים הקשים של החברה הישראלית". המסר ברור - הממשלה מעודדת את הכניסה של וויז כדי ליצור לחץ תחרותי על המחירים הגבוהים.
המניה של אל על נסחרת כעת לפי שווי של כ-7.6 מיליארד שקל, לאחר זינוק מרשים של 73% השנה ו-370% בשלוש השנים האחרונות. הצניחה של 6% היום משקפת את החשש של המשקיעים מפני סוף תקופת הרווחיות החריגה.
גם ישראייר מגיבה לדיווחים ויורדת כ-2% - אינדיקציה שהשוק רואה בכניסה של וויז איום על כלל חברות התעופה הישראליות.
מנגד, איסתא מזנקת ב-6% בעקבות פרסום תוצאות שיא לרבעון השלישי. חברת התיירות והנדל"ן דיווחה על קפיצה של 243% ברווח הנקי לכ-129 מיליון שקל, עם הכנסות שזינקו ב-40% לכ-226.8 מיליון שקל.
הרווח התפעולי צמח פי חמישה, בעיקר בזכות שיערוכים חיוביים בנדל"ן להשקעה בהיקף של כ-56.7 מיליון שקל.
בעוד אל על וישראייר מושפעות ישירות מתחרות על טיסות, איסתא נהנית ממודל עסקי שונה. החברה מתמקדת בתיירות נכנסת ובנדל"ן - דווקא בסיס של וויז בישראל צפוי להביא ליותר תיירים זרים שיגיעו לארץ, מה שמועיל לפעילות החברה.
התאוששות התיירות שדיווחה איסתא, עם הכנסות של כ-207.6 מיליון שקל מפעילות התיירות ברבעון, ממחישה את הפוטנציאל הזה.
עוד ב-
כך שבעוד אל על מתכוננת לתקופה מאתגרת יותר עם התגברות התחרות, איסתא עשויה דווקא להמשיך ולהנות מהתאוששות המגזר התיירותי - מציאות שהשוק מתמחר היום במחירי המניות של שתי החברות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



