השוק

שחקנית חדשה במוניות המעופפות? "המניה תעלה ב-57%"

אחרי ש-Joby ו-Archer שיגעו את המשקיעים, חברה חדשה שהונפקה רק בחודש שעבר מעוררת עניין בקרב האנליסטים בוול סטריט. מה קרה למניה מאז ההנפקה ולמה הבנקים הגדולים בארה"ב אופטימיים?
רוי שיינמן | 
מוניות מעופפות-אילוסטרציה AI
בעוד Joby Aviation ו-Archer Aviation כבר מוכרות היטב למשקיעים בתחום המוניות המעופפות, שחקנית חדשה הצטרפה למשחק - והיא מעוררת לא מעט עניין בשוק.
BETA Technologies, יצרנית המטוסים החשמליים שהונפקה בבורסת ניו יורק רק בחודש שעבר, צנחה כבר ב-23% מאז ההנפקה - אבל בניגוד למה שניתן היה לצפות, הבנקים הגדולים בוול סטריט דווקא מתלהבים.
גולדמן זאקס, מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה פתחו את הסיקור שלהם על המניה בדירוג "קנייה", וסיטי אפילו קבע מחיר יעד של 41 דולר למניה - אפסייד של כ-57% ממחירה הנוכחי.
"אנחנו מאמינים ש-BETA ממוקמת הכי טוב מבין המתחרות, והירידה האחרונה מספקת נקודת כניסה אטרקטיבית", כתבו האנליסטים בגולדמן זאקס.
בשונה מ-Joby ו-Archer שמתמקדות בעיקר במוניות אוויריות למטרות נוסעים, BETA בחרה באסטרטגיה שונה לגמרי. החברה מפתחת שני דגמי מטוסים חשמליים: ה-CX300 שמתבסס על המראה ונחיתה מסורתית, וה-A250 שמסוגל להמריא ולנחות אנכית.
אבל הנקודה המרכזית: בשלב זה BETA ממוקדת בטיסות צבאיות, רפואיות ותובלת מטענים - לא נוסעים.
המהלך הזה מכוון. ג'ון גודין, אנליסט בסיטי, מסביר שאסטרטגיה זו מאפשרת לחברה להימנע מגורמי הסיכון הכרוכים בהובלת נוסעים מסחרית - תחום שדורש רגולציה מחמירה הרבה יותר וכרוך באחריות משפטית עצומה.
יתרון נוסף ש-BETA מחזיקה בו: רשת תחנות טעינה ארצית עם 84 אתרים. אם זה לא נשמע מרשים תחשבו על זה כך - זה כמו שטסלה הייתה בונה את רשת ה-Supercharger שלה עוד לפני שהמכוניות החשמליות באמת צברו תאוצה. התשתית הזו יכולה להיות יתרון תחרותי משמעותי כשהשוק יתחיל להתפתח.
אבל מה שבאמת מלהיב את האנליסטים זה לא המטוסים עצמם - זה מה שקורה אחרי המכירה.
גודין מסיטי מדגיש ששירותי התחזוקה של BETA, במיוחד עבור הסוללות, יכולים להבטיח רווחיות ארוכת טווח. "זה כבר לא סוד שהרווחים לאורך זמן מחלקי חילוף יכולים בקלות לעלות על הרווחים ממכירת המטוס המקורי פי כמה", הוא אומר. לדבריו, BETA "מתוכננת לרווחיות מההתחלה".
כל התחום של המוניות המעופפות והמטוסים החשמליים חווה תאוצה ניכרת. ממשל טראמפ דוחף קדימה עם הקלות רגולטוריות וקיצור תהליכים, מה שמאפשר לחברות להתקדם מהר יותר לעבר הסמכה והשקת שירותים מסחריים.
Joby כבר מתכננת להתחיל פעילות מסחרית בדובאי ב-2026, ו-Archer גם מקדמת את התוכניות שלה.
הפוטנציאל עצום: דמיינו ערים שבהן תוכלו לעקוף פקקים פשוט על ידי טיסה מעל הכבישים, או אספקה רפואית שמגיעה תוך דקות במקום שעות. אבל לצד האופטימיות, חשוב להבין גם את הסיכונים.
למרות הדחיפות מצד הממשל, הרגולציה עדיין זוחלת קדימה בקצב איטי. ה-FAA טרם העניק אישורים מלאים, וגם אם יעשה זאת בסוף 2025 כפי שמתוכנן, זה רק שלב ראשון.
יידרשו עוד תשתיות, הכשרת טייסים והטמעה עירונית רחבה. וזה לפני שדיברנו על אתגר נוסף: הטכנולוגיה עצמה. חלק גדול מהכלים עדיין לא מסוגלים לספק שעות טיסה רבות, וסוללות עם טווח מוגבל יכולות להיות מגבלה משמעותית.
בשורה התחתונה: BETA היא הימור על עתיד התחבורה האווירית, לא על רווחים בטווח הקרוב. החברה גייסה למעלה ממיליארד דולר בהנפקה, עם גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה וסיטי כמובילי ההנפקה - זה מעיד על רמת האמון של המוסדיים הגדולים.
אבל כמו כל חלום מעופף, גם זה יכול להתרסק. מי שנכנס עכשיו צריך להבין: זו השקעה לאלו שמאמינים בחזון ומוכנים לסבלנות. הירידה של 23% מההנפקה? אולי באמת נקודת כניסה - אבל רק אם הרגולציה, הטכנולוגיה והשוק יצליחו להמריא ביחד
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה