השוק

הדולר בשפל מול השקל, "בנק ישראל ממתן את ההיחלשות"

דניאל הס, ראש תחום אסטרטגיות מט"ח בבנק הפועלים: "כבר היום מאות מיליוני דולרים מסתובבים בשוק בכל יום ואין קונים. צריך להבין שעם 30 מיליארד דולר, בנק ישראל הצליח למתן את התנודות בשוק - זו עבודה מצוינת"
ניצן כהן |  3
דניאל הס (צילום יחצ)
דניאל הס הוא ראש תחום אסטרטגיות מט"ח בחדר העסקאות של בנק הפועלים ואחד האנשים המרכזיים בשוק המט"ח המקומי. היום הדולר שבר את הרף הפסיכולוגי של ה-3.2 שקל ולמעשה הוא ירד לנקודת שפל של 10 חודשים. 
"אתה צריך להבין" אומר הס "אין היום קונים לדולר להוציא כמה יבואנים ובנק ישראל. ואם להסתכל על זה בפרספקטיבה הזו, הרי שבנק ישראל הצליח ב-30 מיליארד דולר בלבד, למתן את קצב היחלשות הדולר מול השקל וזה הישג דרמטי כי אם בנק ישראל לא היה מצליח, יכולנו לראות את הדולר כבר ברמה של 3 שקלים וזה היה עלול להיות בעייתי מאוד".
- בוא ננסה להבין, על כמה כסף אנחנו מדברים?
"אני מדבר על מאות מיליוני דולרים מידי יום שהולכים לכיוון אחד ואף אחד לא קונה אז אם בנק ישראל לא היה כאן, או שלא היה מצליח יכולנו לראות משהו לא טוב שקורה לכלכלה אבל זה רק מכניס אותך לפרופורציה איזה עבודה הוא עשה כאן עם 30 מיליארד דולר בלבד".
- אז למה שבנק ישראל לא יקנה ב-100 מיליארד דולר?
"כי זה יקפיץ את הדולר לרמות שיקראו לספקולנטים שיעשו רווח מהיר וקל על חשבונו ולכן בנק ישראל מנסה למתן את הכיוון הכללי ולא להשפיע עליו. ויש עוד דבר שכדאי לשים אליו לב, כרגע מה שממתן את האינפלציה בישראל בהשוואה למה שקורה בארה"ב למשל, זה שער החליפין של הדולר ואם הכיוון הזה ישתנה ויהיה גם אגרסיבי, אנחנו נראה את האינפלציה בישראל במקום אחר ואז בנק ישראל יאלץ להעלות ריבית מהר וזה עלול להכניס את הכלכלה הריאלית למקום בעייתי ואף אחד לא רוצה את זה".
- איך קורה שבכל העולם הדולר מתנהג שונה מהדרך שהוא מתנהג בישראל?
"סטנלי פישר כשהיה נגיד בנק ישראל אמר: 'כלכלה חזקה שווה מטבע חזק' וכולנו רואים את המצב הכלכלי בישראל. הצמיחה בישראל, הירידה המהירה באבטלה והכי חשוב זה הכניסה המהירה והגדולה של כסף לישראל. השנה הייתה שנת שיא של גיוס כסף אצל חברות הייטק. כולם רואים את זה וכולם מבינים שהכל הולך לכיוון אחד".
- הביקורת על בנק ישראל הייתה שהוא קונה דולרים בלי סוף ולמעשה מווסת את שער החליפין למקומות שהם לא כלכליים.
"אנשים הביעו ביקורת על בנק ישראל אבל צריך להגיד את האמת. הייתה לבנק ישראל שנה טובה הוא רכש יותר מ-30 מיליארד דולר והציל את המשק כשעצר את הדולר. בלי בנק ישראל הדולר שקל על 3 ולא משנה מה קורה בעולם.
"אני רוצה שתבין, הביקוש בישראל הוא מנותק ממה שקורה בעולם כי הכניסה של כסף היא גדולה וכל תנאי הרקע נשארו אותו הדבר. לא ציפינו שאחרי שנה בומבסטית בוול סטריט כשהנאסד"ק סיים בעלייה של 40% תהיה עוד שנה של רווחים כאלה. חשבנו שהבורסה בניו יורק תהיה צנועה יותר אולי עם רווחים של 5% עד 10% אבל הרווחים היו יותר דומים למה שהיה בשנה שעברה וזה משפיע".
- לאן אנחנו הולכים מכאן?
"לבנק ישראל יש דילמה עם הדולר: מצד אחד יש צורך ברכישות ואי אפשר לצאת כמו השוויצרים שלפני עשור הודיעו פשוט שהם מפסיקים לקנות דולרים. זה בלתי אפשרי. מהצד השני הירידה של הדולר זה טוב לבעיות כמו האינפלציה, למעשה ככל שהדולר ישאר נמוך זה מאפשר לבנק ישראל "לקנות זמן". כרגע היצואנים רגועים הרגישות שלהם נמוכה יותר. על פי הציפיות שלנו הדולר בדרך ל-3.11 שקל.
"לדעתי בנק ישראל יודעי שהולך לקנות עוד 30 עד 50 מיליארד דולר ואז נראה עלייה של הדולר אבל בנק ישראל לא רוצה שהוא יחצה את ה-3.3 שקל, כי הלחץ של האינפלציה יכול להשפיע לרעה על הכלכלה ואם זה יקרה זה יוסיף לחץ על בנק ישראל להעלות ריבית - ולדעתי הוא רוצה לחכות לפד.
"ההערכה שלי היא שכמה שנישאר יותר זמן סביב ה-3.185 שקל זה יאפשר לבנק ישראל לפעול ולמתן את הלחץ של המוכרים אבל אם זה לא יצליח והדולר ירד לרמה של 3.11 שקל זה עלול לגרום לירידה נוספת ולאובדן ביטחון וזה עושה נזק.
"את זה אני רוצה לסייג שאם יש תיקון משמעותי בנאסד"ק כמו במרץ 2020 כשכולם רצו לדולר בגלל הנפילות בשווקים זה יכול לייצר תיקון אבל תרחיש כזה הוא סביר פחות כי כולם למדו את הלקח משהנה שעברה ולכן גם אם השווקים יירדו ב-5% ואפילו 7% לא יהיה תיקון משמעותי בדולר".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    הלומי קרב מפגינים עם שלטים נגד בנק הפועלים בצומת כפר הר
    יוסי בוזגלו 10/2021/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלומי קרב מפגינים עם שלטים נגד בנק הפועלים בצומת כפר הרואה בושה לבנק הפועלים עכשיו גם ניצול הלומי קרב בנק הפועלים כלבים
    סגור
  • 2.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים
    עובד הבנק 10/2021/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים פרטים בפייסבוק עם החלטת בית המשפט המחוזי
    סגור
  • 1.
    במקום לקנות זהב וכסף, קונים דולרים,שהפאד מדפיס בלי הפסק
    בנגלי 10/2021/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הדולר הולך למות בקרוב הם יעשו מטבע וירטואלי ותחילו מהתחלה.
    סגור