השוק

הניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה יוצא לדרך: מי ירוויחו ממנו?

ועידת השוק הפתוח ה-FOMC תקבל היום החלטה דרמטית: להעלות ריבית בזמן מלחמה ולקראת התפרצות מחודשת של הקורונה או להותיר את הריבית ללא שינוי או להיות אגרסיבית - הניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה אמור לצאת לדרך
ניצן כהן | 
יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום Sharon Farmer / Brookings Institution, flickr)
הניסוי הכלכלי הגדול בהיסטוריה אמור, אם לא יהיו שיבושים לצאת היום לדרך. ועידת השוק הפתוח, ה-FOMC יקבל היום את ההחלטה המשמעותית ביותר של השנים האחרונות והיא תחילתה של העלאת הריבית בארה"ב, החלטה שתשפיע על העולם כולו.
באופן עקרוני, בהינתן מצב נורמלי (אפשר לדבר שעות על מהו מצב "נורמלי") הרי שהחלטה על העלאת ריבית שתהיה הראשונה מבין רצף (כרגע מדברים על 5 העלאות עד סוף השנה) הייתה ההחלטה המתבקשת ואפילו המשעממת ביותר בכלכלה העולמית כי הרי כל העולם מתכונן להחלטה הזו כבר שנה לפחות.
 
אבל העולם נמצא בשנים שרוחות מלהיות נורמליות: משבר הקורונה שבא לעולם המערבי בתחילת 2020 הכניס את העולם לסגרים שלא ידענו כמותם, בטח בשל מגיפה והיה צריך להתמודד עם מצב חדש. אחר כך נכנסו לתמונה ממשלים מוזרים וכשאנחנו מדברים ויקטור אורבן אפשר לצחקק ולהכיל את זה, אבל כשמדברים על נשיא ארה"ב (ע"ע דונלד טראמפ) מוזר על גבול התמוה, אנחנו כבר בבעיה.
ואז גל נוסף של קורונה כשנשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, מנסה להחזיר את השפיות ולתקן את נזקי קודמו, ועוד גל של קורונה וחזרה לשגרה ואינפלציה משתוללת והופ: מלחמה ולא סתם אחת, אלא רוסיה הגדולה שמאיימת לדרדר את העולם לעברי פי פחת, וסנקציות כלכליות שזורקות 170 מיליון אזרחים רוסים מהמשחק הכלכלי וכן הלאה.
ובין לבין, כמו שאזכרנו קודם האינפלציה, האיום המשמעותי והגדול על החיים הכלכליים מגיעה בארה"ב בפברואר לרמה שנתית של 7.9% ועכשיו ועידת השוק הפתוח צריכה לקבל החלטה: להתחיל בהעלאות הריבית מחויבות המציאות בזמן מלחמה שעולה כסף רב, או להקל על העולם הכלכלי ולדחות את ההתמכרות מכסף זול ל"שש אחרי המלחמה".
בכל מקרה, כל החלטה שתקבל היום ה-FOMC תהיה החלטה היסטורית, מעניינת ומאתגרת כשקונצנזוס התחזיות בשווקים מדבר על העלאת ריבית של 0.25% היום ואז רצף של 5 העלאות נוספות של 0.25% כל אחת עד לסוף השנה. ובשורה התחתונה - בהצלחה לכולנו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה