השוק

בנק הפועלים וחברת הבת בחילופי האשמות קשים אחרי ההצבעה

חילופי האשמות קשים בין בנק הפועלים לחברת הבת פועלים אי.בי.אי על רקע התנגדות הבנק לתיקון הסכם השכר של הבכירים; "לא יתכן שיותר מ-30% מההכנסות ילכו לשכר של 3 אנשים"; למרות חילופי האשמות, נחשפת מחלוקת משמעותית נוספת בין הבנק לבכירים
ניצן כהן |  5
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום יחצ גדי דגון, Magma Images)
ביומיים האחרונים נפל דבר בשוק ההון. בנק הפועלים, הבנק הגדול בישראל, נקט עמדה ברורה ונחרצת נגד תיקון השכר של שלושת בכירי חברת הבת, פועלים אי.בי.אי. לפני שניכנס לעובייה של הקורה נסביר כי פועלים אי.בי.אי היא חברת החיתום הגדולה בישראל ונמצאת בבעלות משותפת של בנק הפועלים, בית ההשקעות אי.בי.אי והציבור.
חברת החיתום פועלים אי.בי.אי עברה טלטלה בשנים האחרונות כשצוות העובדים המיתולוגי שלה, עזב אותה והקים פעילות מתחרה. פועלים אי.בי.אי דשדשה עד שהחברה משכה את השי נבו ועופר גרינבאום מהמתחרה - חברת החיתום של לאומי - בהסכם שכר גבוה במיוחד.
 
השניים יחד עם ירון מוזס הצליחו לשקם את פועלים אי.בי.אי ולהחזיר אותה למרכז הבמה בשוק החיתום. התהליך הזה קרה לחברה בדיוק בזמן כששוק ההון התחיל להתאושש והחל גל הנפקות כשפועלים אי.בי.אי היו שם בדיוק בזמן כדי לקלוט את המבול הזה.

כאן התחילו העניינים להסתבך, כשהשלושה ביקשו לאור מסע השיקום שהעבירו את החברה, לשפר משמעותית את השכר הגבוה בלאו הכי עד כדי שהם יקבלו מניות ואופציות בחברה ויגיעו אפילו להחזקה של 17% ממנה.
כאן בנק הפועלים כבר התחיל לצאת מהכלים וקבע שמדובר בדרישות שכר מופרזות שאינן מקובלות בענף החיתום ולמעשה, תיקון השכר פוגע בבעלי המניות של פועלים אי.בי.אי (נזכיר שמדובר בחברה ציבורית שבנק הפועלים נמנה על בעלי המניות הגדולים בה). מוזס גרינבאום ונבו החליטו שלמרות התנגדות בנק הפועלים הם דורשים את תיקון הסכם השכר והם מעמידים אותו להצבעה של בעלי המניות.
כאן בבנק כבר יצאו מהכלים מאחר וזה לא מקובל שעובדים של חברה משתלטים עליה ומגיעים לרמות שכר לא סבירות, בטח לאור התנגדות של בעל המניות הגדול, בטח אם הוא הבנק הגדול בישראל. והוציאו מכתב חריף לדירקטוריון במטרה להביא אותו לבחינה מחודשת של הסכמי השכר עם השלושה. ההצעה של בנק הפועלים נדחתה ואמש הועמד ההסכם להצבעה - ונדחה.
ומהנקודה הזו אנחנו בבוקה ומבולקה. גורמים בשוק ההון מאשימים את בנק הפועלים שהוא פופוליסט ומונה מאגו של בכיריו. "בכירים בבנק לא מרוויחים כמו מוזס, גרינבאום ונבו ולכן הם פועלים ממניעים של - אם אני לא מרוויח ככה, גם אתה לא תרוויח ככה.
"מעבר לזה, אם תסתכל איזה תהליך הם העבירו את פועלים אי.בי.אי תגלה שאלמלא העבודה שלהם, חברת החיתום שהיו ברור לכולם שהיא הגדולה בישראל, הייתה מתאדה".
מנגד אומרים מקורות בשוק ההון כי לא ייתכן ששלושה אנשים, מוכשרים ככל שיהיו, ירוויחו 30%, 40% ובקונסטלציה מסוימת גם 50% מההכנסות של החברה. זה מותיר את בעלי המניות עם נכס ריק מתוכן או כמעט ריק מתוכן וכאן הבנק צריך להגן על עצמו, על בעלי המניות שלו ועל הדרך גם על הציבור כולו. כלומר אלה שמחזיקים במניות של פועלים אי.בי.אי אבל אין להם את הכוח שיש לבנק לעמוד מול השלושה.
כאן המקום לציין שבנק הפועלים אינו רק בעל מניות בפועלים אי.בי.אי אלא הוא גם לקוח של החברה וגם מביא עבודה. על-פי הערכות בשוק ההון, בנק הפועלים שילם לפועלים אי.בי.אי עמלות במהלך שנת 2021 כולה בהיקף כספי של 5.5 מיליון שקל כשברבעון הראשון של 2022, שילם הבנק לפועלים אי.בי.אי עמלה של 2.5 מיליון שקל.
"צריך לזכור את כל החברות שמגיעות לפועלים אי.בי.אי כי בנק הפועלים מחזיק שם במניות או חברות שרוצות קשרים עם בנק הפועלים וכן הלאה ולכן צריכה להישאל השאלה מה התרומה של בנק הפועלים לחברה אל מול הנזק שיגרם לה אם הבנק יפסיק לעבוד איתה" אמר גורם בכיר בשוק ההון.
נתון נוסף ומשמעותי עולה נגד בכירי פועלים אי.בי.אי ובעיקר נגד עופר גרינבאום המנכ"ל. אחיו של עופר, אייל, הוא מנכ"ל חברת החיתום הקטנה אפסילון ובשוק אומרים שעבודה משותפת של פועלים אי.בי.אי עם אפסילון מהווה סדר גודל של מחצית מההכנסות של אפסילון.
גורמים בשוק ההון המעורים היטב בפרטים אומרים ל-ice שאין בעיה עם שיתוף של אפסילון בעסקאות של אי.בי.אי אבל כאן מדובר במצב לא פרופורציונלי, לא לחלקה בשוק של אפסילון ולא בכלל לשוק. "זה הסיפור האמיתי כאן" אומר בכיר בשוק ההון המעורה היטב בפרטים "בבנק התחילו להבין שנוצר מנגנון שהוא כמעט חלוקת הכנסות בין פועלים אי.בי.אי לאפסילון. אין צמד חברות חיתום בישראל שעובד ככה, לא בדיסקונט שמחזיק בפעילות חיתום משמעותית ולא בלאומי, בטח לא בהיקפים האלה".
הבכיר אמר עוד כי התחושה היא שיש שהשותפות בהנפקות של שתי החברות אינה  פועלת לטובת כלל בעלי המניות של פועלים אי.בי.אי. "אני לא מבין למה להכניס את אפסילון לכמות כזו של הנפקות משרתת את בעלי המניות של פועלים אי.בי.אי זה נראה כאילו זה משרת טוב יותר את בעלי המניות של אפסילון וכאן בבנק מתחילים להתעורר ולהבין שכאן יש סיפור משמעותי".
כך או אחרת נראה שכרגע לפחות מתכוונים שלושת בכירי פועלים אי.בי.אי לדרוש מדירקטוריון החברה לדון בהסכם השכר שלהם ולאשר אותו למרות התנגדות בעלי המניות וכאן, אם זה יקרה, עלול להיווצר מפץ לא קטן בעולם החיתום והוא יציאה של הבנק מהחברה על ידי מכירה של המניות שלהם לשלושה. אבל מכאן תיסלל הדרך לבנק הפועלים לעבוד עם חברות חיתום אחרות וזה דרמטי, אפילו דרמטי מאוד בשוק ההון הישראלי.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    המלצה לבעלי חשבון בבנק הפועלים לעבור בנק
    בנקאי 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המלצה לבעלי חשבון בבנק הפועלים לעבור בנק
    סגור
  • 3.
    בקרוב פרשה חדשה על בנק הפועלים בעולם הבנקאות
    צונמי בדרך 2022 04/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בקרוב פרשה חדשה על בנק הפועלים בעולם הבנקאות
    סגור
  • 2.
    צודק בנק הפועלים. עובד ככל שיהיה טוב הוא עובד מקבל משכו
    עמוס 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יכול עובד לקבל תמריץ חד םעמי אבל לא בעלות על החברה בה הוא עובד. בטחון עתמי מופרז, כוחי ועוצם ידי ועוד זו לא הדרך.
    סגור
  • 1.
    בנק הפועלים ניצל הלומי קרב בניקוי כספומטים במשך 12 שנים (ל"ת)
    הלום קרב ער בלילה 04/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • בנק הפועלים מהאכזריים שיש במדינת ישראל
    משפחת אברהם 04/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנק הפועלים מהאכזריים שיש במדינת ישראל רצחו לנו את ניב
    סגור