השוק

צרפת נלחמת על האיחוד: מה יקרה אם לה-פן תנצח בבחירות?

המדגמים אומנם נגדה של לה-פן, אבל מה יקרה אם תיבחר? האם צרפת תצא מהאיחוד האירופי? ואיך מדיניות הבנק המרכזי האירופי תחת שלטון מועמדת הימין תשפיע דווקא על איטליה? הבורסה בפאריז מחכה לתוצאות הבחירות בכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו
מערכת ice | 
מקרון לה פן (צילום צילום מסך עימות 2017)
הסיבוב השני של הבחירות לנשיאות צרפת יוכרע הערב עם סגירת הקלפיות, וספירת הצבעות הבוחרים בקרב בין הנשיא המכהן עמנואל מקרון ובין מארין לה פן. הסיבוב השני מתקיים, לאחר שבסיבוב הראשון שנערך ב-10 באפריל, שני המועמדים לא הצליחו להשיג לפחות 50% מהקולות. 
בצרפת מעולם לא הייתה נשיאה, ולה-פן, יו"ר מפלגת הימין בצרפת, מקווה להיות הראשונה בהיסטוריה שתעשה זאת ותשבור את תקרת הזכוכית, אם כי הסיכויים לכך לא גבוהים. הסקרים מראים על נטייה ברורה לכיוונו של מקרון המכהן כנשיא מאז 2017. 
אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, מנתח היום את האפשרות במקרה שלה-פן תנצח בבחירות. בתחומי ההגירה, מלחמת רוסיה-אוקראינה ומדיניות הבנק המרכזי באירופה, ומה יקרה לכלכלה החמישית בגודלה בעולם.

כוחות ביטחון בצרפת מתכוננים לקראת תוצאות הבחירות ב-2017. צילום: יהונתן זינדל פלאש 90
האם לה-פן תשאיר את צרפת באיחוד האירופי או שאנחנו לקראת פרנקזיט? לדברי גרינפלד, תרחיש הקיצון של יצירת צרפת מהאיחוד קיים כמובן אבל הוא לא תרחיש סביר כל כך כמו שתומכי מקרון אוהבים לצייר. השיח על היציאה מהאיחוד מתנהל סביב נושא ההגירה, נושא אותו לה-פן שמה דגש עליו ובכך צפויה לפתוח חזית ברורה מול גרמניה לגבי מדיניות ההגירה של האיחוד האירופי באופן כללי.
על פי האסטרטג הראשי של פסגות בית השקעות, באם לה-פן תנצח בבחירות, הוויכוח בין צרפת לגרמניה יוביל למגבלות מסוימות על הגירה  למטרות עבודה בתוך האיחוד ומגבלות חמורות יותר על הגירה מחוץ לאיחוד. בטווח הקצר מדובר אולי על מדיניות שעשויה להיטיב עם שוק העבודה ה"מקומי" אבל בטווח הארוך יותר מדובר על מדיניות שתייצר לחצים אינפלציוניים מתמשכים.
 
בכל הקשור למלחמה בין רוסיה לאוקראינה, לה-פן עצמה נתפסת כפרו-רוסית ומדברת אף על שינויים הכרחיים במדיניות נאט"ו ומהות המדיניות שלה היא "צרפת תחילה". אולם, מוסיף גרינפלד, צרפת פחות תלויה מגרמניה בגז הרוסי כאשר כ-70% מהאנרגיה הנצרכת בייצור החשמל היא גרעינית כך שהיא עשויה לנצל את הסנקציות על רוסיה לתפיסת עמדת כוח בתוך אירופה.
 

פגישת ראש הממשלה בנט ונשיא רוסיה פוטין.
בנוסף, לה-פן בטח לא רוצה לראות גלים של מהגרים ממדינות מזרח אירופה נוספות כמו פולין או אסטוניה מגיעים לצרפת.
עוד נדבך חשוב שיש לשים אליו לב הוא הבנק המרכזי האירופי - הבנק של כל מדינות גוש האירו אבל בעיקר של גרמניה וצרפת. על פי גרינפלד, מדיניות ה-ECB נקבעה פעמים רבות בשני העשורים האחרונים לפי הצרכים של גרמניה וצרפת ולא לפי הצרכים של מדינות חלשות יותר כמו פורטוגל או יוון. מגמה זו רק תעמיק אם לה-פן תהיה בשלטון וגרמניה תעשה ככל שביכולתה כדי לשמור על הסטטוס-קוו של אירופה מאוחדת.

אורי גרינפלד. צילום: רמי זרנגר
לכן, מדיניות ה-ECB תחת לה-פן תהיה כנראה פחות תומכת בכלל המדינות בגוש, במיוחד כשבגרמניה וצרפת הלחצים האינפלציוניים ממשיכים לעלות. לא צריך שגוש האירו יתפרק כדי שהתשואות על האג"ח של ממשלת איטליה (שבזכות התמיכה של ה-ECB לא טרחה לעשות שום דבר כדי לטפל בבעיית החוב האדיר שלה) יזנקו לרמה שתעמיד את המדינה בפני משבר פיננסי.
הכלכלנים מזהירים: ניצחון של לה-פן יוביל לטלטלה בשווקים
החשש מפני לה-פן הוביל את התקשורת העולמית לצטט אנליסטים שהזהירו כי הניצחון של המועמדת עלולה לטלטל את השווקים, יותר מאשר הניצחון של טראמפ בארה"ב או יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. את הדברים אמר בכתבה של בלומברג, אנליסט שווקים ראשי בחברת CMC מרקטס, בראיון ל-CNN.
שלטון תחת לה-פן יוביל את צרפת למדיניות של עימותים רבים מול האיחוד האירופי, והתוכניות הכלכליות שלה והמקורות התקציביים לכך רק יגדילו את החוב הלאומי, בשעה שלה-פן מעוניינת לחתוך במיסים של אזרחי צרפת. מועמדת הימין מבטיחה להוריד מיסים על מוצרים חיוניים כמו דלק, ומציעה שכל מי שייכנס לשוק העבודה בגיל 20 יוכל לפרוש בגיל 60, ומשכך גם להשאיר את גיל הפרישה - 62, ולא כמו מקרון שמעוניין מהעלאת גיל הפרישה לגיל 65. 
 
העימותים מול מדיניות גוש האירו תלויים סביב השימוש במטבע הפרנק הישן והחזרתו, כמו גם מגבלות ההגירה אותן דורשת לה-פן. אמנם היא כבר לא מדברת על האפשרות ליציאת צרפת מהאיחוד האירופי, אלא על העדפת חוקי המדינה על פני האיחוד, וצמצום התקציב שמעמידה צרפת לאיחוד. או במילים אחרות: שינוי משמעותי מהמדיניות של מקרון.
כך, על פי גרגורי קלייס, עמית בכיר במכון המחקר ברויגל בבריסל, באם צרפת תנהיג מדיניות נגד האיחוד האירופי, יש חשש לבריחת משקיעים מהמדינה - בדיוק כשם שקרה בבריטניה לאחר הברקזיט. כך, אם לה-פן תפתיע את הסקרים ותנצח, מנהלי השקעות חוזים "יום שחור" בשוק המניות, וירידה של 5-6% במדד סטוקס 600, וכי הבורסה בפאריז הולכת להיצבע באדום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה