השוק

יצחק תשובה חוגג: מדרוג מעלה את דירוג האשראי של קבוצת דלק בשתי דרגות

השיפור הדרמטי במצבה של קבוצת דלק לא נסתר מעיני חברת דירוג האשראי מדרוג שמעלה את דירוג החוב של הקבוצה ל-Baa1; מדרוג מאותת להעלאת דירוג נוספת בקרוב
ניצן כהן |  6
עידן ולס, יצחק תשובה (צילום מתוך אתר קבוצת דלק, פלאש 90/ משה שי)
איש העסקים יצחק תשובה מתאושש משנתיים בהן ראה את עולמות חדלות הפירעון מקרוב. מסע ההתאוששות שהוביל מנכ"ל הקבוצה, עידן ולס, את הקבוצה לא נסתר מעיני המשקיעים ובטח לא מעיני חברות דירוג האשראי. חברת הדירוג מדרוג מעלה הבוקר את הדירוג של קבוצת דלק מרמה של Baa3 לרמה של Baa1, כלומר שתי דרגות.
בנימוקי הדירוג מסבירה מדרוג את הברור מאליו כי מסע השיקום של וולס הצליח וכעת קבוצת דלק נמצאת בשלב של הצפת הערך, בטח כשאנחנו מדברים על רגע לפני הנפקת איתקה. 
במדרוג אומרים כי אם אכן (כפי שמתכנן עידן וולס) תופנה תמורת הנפקת איתקה להפחתה נוספת של החוב של הקבוצה, הרי שנסללת הדרך להעלאה נוספת של דירוג החוב של קבוצת דלק.
 
נזכיר כי מחירי הנפט ממשיכים להיות גבוהים ותומכים בעולמה של קבוצת דלק שכוללת את ניומד שבעצמה נמצאת בתקופה פנטסטית ואת איתקה שאוחדת בעתודות נפט משמעותיות בעולם של מחירים הגבוהים מ-100 דולר לחבית.
חברת דירוג האשראי העלתה את דירוג איגרות החוב (סדרות לא' ו-לד') בשתי דרגות מ-Baa3 ל-Baa1 וקבעה אופק דירוג "יציב"; "ב-2020-2022 הצליחה החברה להפחית במידה משמעותית את מצבת התחייבויותיה, בזכות שורה של מימושי נכסים, לצד גיוסי הון, קבלת דיבידנדים ופירעונות";
"הרכישות שביצעה איתקה לאחרונה תורמים לשיפור במיצובה העסקי. רווחיות גבוהה תומכת בתוכנית ההשקעות של החברה לשנים הקרובות ובחלוקת דיבידנדים";
"דירוגה של קבוצת דלק מושפע לחיוב מנראות גבוהה יחסית של דיבידנדים שוטפים מהחברות המוחזקות, בהתחשב בטרק רקורד החלוקה של שתי המוחזקות העיקריות";
"מידרוג מקנה משקל חיובי בדירוג ליכולת הביצוע של הנהלת החברה כפי שאלו התבטאו בהוצאה לפועל של מהלכים עסקיים ופיננסיים לאורך השנתיים האחרונות".
 
עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק: "העלאת הדירוג הינה הישג חשוב מאוד לקבוצת דלק ומהווה המשך ישיר למהלכים העסקיים שהשלמנו בחודשים האחרונים, ולקראת ההנפקה המתוכננת של איתקה, שתוביל להצפת ערך משמעותית נוספת" 
חברת דירוג האשראי מידרוג, מקבוצת Moody's, העלתה היום את דירוג החוב של קבוצת דלק, המנוהלת על ידי עידן וולס, בשתי דרגות לרמה של Baa1 עם אופק דירוג "יציב" (סדרות אג"ח לא' ו-לד'). במידרוג נימקו את ההחלטה בין היתר בשיפור הבולט במצבה הפיננסי של דלק, וכן בהפחתת רמת המינוף, שנתמכת בעלייה בשוויים של החברות הבנות, במקביל למגמה עקבית להפחתת החוב. 
במידרוג ציינו כי הסביבה העסקית שבה פועלות החברות הבנות של קבוצת דלק – ניו-מד אנרג'י ואיתקה - נתמכת ברוח גבית לאור העלייה החדה במחירי הנפט, לצד עלייה בביקושים וסביבת היצע פוחת. ביחס לניו-מד אנרג'י ציינו רו"ח ליאת קדיש, סמנכ"ל מידרוג וראש תחום מימון תאגידים, ואמיר מזרחי, אנליסט מעריך דירוג ראשי של מידרוג, כי "האחזקה בניו-מד מהווה גורם חיובי בדירוג בשל היות נכסי הגז הטבעי בישראל בעלי חשיבות אסטרטגית כלכלית לאומית, זאת גם לנוכח הביקושים הגדלים לגז טבעי, ובשל חסמי הכניסה הגבוהים וריכוזיות הענף".
ביחס לאיתקה ציינו במידרוג כי "פרופיל הסיכון של החברה, השתפר במהלך השנתיים האחרונות עם סביבת מחירי אנרגיה תומכת וייצור תזרימי מזומנים אשר הופנו לקיטון משמעותי בחוב ושיפור יחסי הכיסוי".  עוד הדגישו במידרוג שהרכישות האחרונות שביצעה איתקה תורמים לשיפור במיצובה העסקי, וכן שהרווחיות הגבוהה שהיא מציגה תומכת בתוכנית ההשקעות לשנים הקרובות ובחלוקת דיבידנדים.
במידרוג ציינו כי איתקה ביצעה שתי רכישות מהותיות בחצי השנה האחרונה, האחת עסקת מורבני בעקבותיה רשמה החברה מוניטין אשר תרם לחיזוק הונה העצמי של איתקה; והשנייה עסקת סיקר פוינט, שצפויה לתמוך בגידול היקף העתודות וכושר ייצור חביות נפט ליום לכ-83,000 חביות (בחישוב ממוצע שנתי), וכן בעקבותיה איתקה צפויה לרשום נכס בגין הפסדים צבורים לצרכי מס בהיקפים משמעותיים.  
 
במידרוג ציינו כי במהלך 2020-2022 הצליחה הקבוצה להפחית משמעותית את מצבת התחייבויותיה, בזכות מימושי נכסים בהיקף של כ 1.8 מיליארד שקל, לצד גיוסי הון מניות, קבלת דיבידנדים, ופירעונות על חשבון הלוואות בעלים מחברות מוחזקות. החוב הפיננסי ברוטו של הקבוצה וחברות המטה (סולו מורחב) ירד מכ-9.1 מיליארד שקל ביום 31 בדצמבר 2019 לכ-4.4 מיליארד שקל ב-31 במארס 2022.
במידרוג העריכו כי נוכח הירידה בחוב הפיננסי, ולצד התאוששות בשווי (החברות) המוחזקות, רשמה הקבוצה ירידה ניכרת ברמת המינוף (LTV - Loan To Value) לטווח של 25%-35%, לעומת כ-50% במועד המעקב הקודם (בהינתן מקדמי רגישות וכתלות גם בשוויה של איתקה). כמו כן, בחברת הדירוג הזכירו שאסטרטגיית החברה הינה להמשיך בהורדת החוב, בעיקר על בסיס מהלך הוני בטווח הקצר/בינוני באיתקה, מהלך אשר לא הלקח בחשבון בשלב זה בתרחיש הבסיס מאחר ובמועד פרסום הדו"ח טרם הושלם.
 
לפי מידרוג, דירוגה של קבוצת דלק מושפע לחיוב מנראות גבוהה יחסית של דיבידנדים שוטפים מהחברות המוחזקות, בהתחשב בטרק רקורד החלוקה של שתי המוחזקות העיקריות, ובמגבלות החלוקה החלות עליהן. חברת הדירוג הקנתה גם "משקל חיובי" בדירוג ליכולות הביצוע של הנהלת קבוצת דלק, "כפי שאלו התבטאו בהוצאה לפועל של מהלכים עסקיים ופיננסיים בדגש על השנתיים האחרונות".
במידרוג ציינו כי הנזילות של קבוצת דלק ביחס לעומס הפירעונות הינה סבירה. במידרוג העריכו שקבוצת דלק תסיים את שנת 2022 עם יתרות נזילות של כ- 450 מיליון שקל (היקף הפירעונות הנותר של החברה לשנת 2022 לאחר הקדמת הפירעונות נאמד לכ-365 מיליון שקל). בשנת 2023 החברה צפויה לסיים את השנה עם יתרות נזילות של כ- 420 מיליון שקל לאחר כ-770 מיליון שקל פירעונות קרן בשנת 2023 וזה כאמור מבלי לקחת בחשבון את ההשלכות על החברה של הנפקת איתקה אשר צפויה בהמשך השנה. 
לבסוף ציינו במידרוג כי אופק הדירוג ה"יציב" משקף את הערכתם כי לא יחול שינוי משמעותי לרעה בפרופיל הפיננסי ובפרופיל הסיכון ביחס לתרחיש הבסיס. במידרוג ציינו כי הנפקת איתקה והפניית התקבולים מההנפקה לירידה ברמות החוב של החברה יכולים להוביל להעלאת דירוג נוספת.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הישג חשוב???
    dw 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנושה של דלק אני נעלב מהתגובה של עידן. בהתחשב בהצהרות האופטימיות אפשר היה לצפות להעלאת דירוג לרמת ה a. העלאת דירוג מ -bbb ל +bbb היא לגמרי מאכזבת.
    סגור
  • 4.
    בקרוב איתקה תונפק ב 6 מיליארד דולר
    רוני 49 07/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ואז המניה תגיע בקלות ל 70,000 שנה הבאה יוכרז לוויתן שלב ב' ודלק תגיע ל 100,000
    סגור
  • איתקה מדורגת... b
    dw 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא סביר שמשקיעים שפויים יסכימו לסכן כספם על אקוויטי לפי שווי כזה גבוה כאשר הנושים עלולים לחלט להם את הנכס. אם יצליחו להנפיק לפי 3b$ זה יהיה הישג יפה.
    סגור
  • 3.
    חחחח מדרוג אסונות (ל"ת)
    אבי 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שיחזיר את כל התספורות שהבנקים עשו לו על חשבון הציבור (ל"ת)
    אורח 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    שקרן ישאר שקרן גם עם דרוג א א א (ל"ת)
    משקיע 07/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור