השוק

בריטניה: העלאת הריבית הגדולה ביותר מזה 27 שנים

הבנק המרכזי בממלכה המאוחדת הכריז על העלאת הריבית הגדולה ביותר מזה כמעט 3 עשורים, בעקבות האינפלציה המתפתחת שממשיכה לפגוע במיליונים ממשקי הבית
מערכת ice | 
אינפלציה בבריטניה (צילום pexels)
הבנק המרכזי של אנגליה ביצע את העלאת הריבית הגדולה ביותר שלו זה 27 שנים: העלה את עלות ההלוואות ב-50 נקודות בסיס ל-1.75% - הפעם השישית שהבנק המרכזי העלה את הריבית מאז דצמבר, ועוקב אחר העלאות האחרונות של הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב כדי לבלום את המחירים הבורחים.
ביוני, עליות המחירים השנתיות לצרכן הגיעו לשיא של ארבעה עשורים והגיעו ל-9.4%, והכניסו מיליוני בריטים למשבר יוקר המחיה שאילץ רבים לבחור בין "חימום או אכילה".
הבנק המרכזי אמר בהודעה לעיתונות ביום חמישי כי הלחצים האינפלציוניים "התעצמו באופן משמעותי" בשבועות האחרונים. "זה משקף במידה רבה הכפלה כמעט של מחירי הגז הסיטונאיים מאז מאי, בגלל הגבלת אספקת הגז של רוסיה לאירופה והסיכון לבלימה נוספת", נכתב.
הבנק המרכזי של אנגליה גם חזה שהאינפלציה תעלה מעל 13% בסתיו, כאשר חשבונות האנרגיה אמורים לעלות, ו"תישאר ברמות גבוהות מאוד לאורך רוב שנת 2023". אבל ממכון החשיבה "קרן רזולוציה" מסרו ביום רביעי כי צפוי שעלויות האנרגיה יניעו את אינפלציית המחירים לצרכן מעבר ל-15% בשנה הבאה.
 
עליות השכר לא מצליחות לעמוד בקצב. השכר הריאלי לעובדים בבריטניה ספג הירידה הגדולה ביותר מזה יותר משני עשורים בין מרץ למאי, כך הראו נתונים רשמיים בחודש שעבר. בריטים הידקו את החגורה בתגובה, מבזבזים פחות בסופרמרקטים ונטשו את מנויי הסטרימינג שלהם. מחירי הגז הטבעי העולמיים החלו לעלות בשנה שעברה כאשר כלכלות העולם נפתחו מחדש מהסגרות המגיפה שלהן, מה שגרם לביקוש לעלייה. עלויות מרקיעות שחקים הזינו את המחירים לצרכן.
הפלישה של רוסיה לאוקראינה בסוף פברואר - והשיבושים באספקת הנפט והגז שלאחר מכן - רק החמירו את המצב, ועזרו להעלות את מחירי הדלק לשיאים. משקי הבית בבריטניה נאבקים. חשבון האנרגיה השנתי הממוצע עלה השנה ב-54% והגיע ל-1,900 ליש"ט (2,300 דולר), עם עלייה נוספת כמעט בטוחה. לפי חברת המחקר Cornwall Insight, החשבון השנתי הממוצע למיליוני משקי בית יזנק בעוד 83% מינואר עד לרמה הגבוהה של 3,600 פאונד (4,380 דולר). זה 300 ליש"ט (365 דולר) בחודש שהושקעו על גז וחשמל. חשבונות האנרגיה הממוצעים בבריטניה עשויים לעלות על 500 ליש"ט (613 דולר) לינואר בלבד, על פי דו"ח חדש של חברת הייעוץ BFY Group.
פעילים נגד עוני משמיעים אזעקה כבר חודשים. כשני שלישים מכלל המשפחות מעוטות ההכנסה נעלמו השנה ללא ציוד חיוני כמו חימום או התקלחות, על פי דו"ח יוני של קרן ג'וזף רונטרי. מיתון מתקרב יכול להחמיר את המצב, ולהביא לגל של אובדן מקומות עבודה. החששות מהאטה כלכלית התגברו ביוני כאשר הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי אמר כי הוא צופה כי כלכלת בריטניה תקפאון בשנה הבאה - האומה היחידה מבין ה-G7 שעושה זאת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה