השוק

פסח 2023: כלכלה משותקת, התלקחות ברחובות - 'סדר חדש'

אחרי כמה חודשים של הידרדרות קיבלנו יומיים של מה שנחזה כנורמליות; בסיטי של תל אביב לא מדברים על כלכלה אלא על המהפכה המשפטית; ובכל זאת: הושלמה עסקת כלל-MAX, ישראכרט נמכרה להראל והבנק הדיגיטלי של אמנון  שעשוע חושף מספרים | טור שישי
ניצן כהן |  5
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
יומיים של נורמליות זה מה שקיבלנו השבוע וגם זה משהו. ביום ראשון ראינו התלקחות סביב חוקי המהפכה המשפטי. התלקחות שהייתה כפסע אחד בלבד לפני כאוס אמיתי ולא שלא קיבלנו טעימה ממנו בחודשים האחרונים. נתמצת את הדברים: עד ליום ראשון חקיקת חוקי המהפכה המשפטית רצו מהר מאוד, נתניהו פיטר את שר הביטחון יואב גלנט והמונים יצאו לרחוב בפרץ של מחאה ספונטנית ואוטנטית.
נעצור רגע את תקציר השבוע המטורף שעבר עלינו ונבין את תמונת המצב הכלכלית כרגע. אנחנו נמצאים בסיומה של עונת הדו"חות ובאופן עקרוני אנחנו יכולים להתחיל לשקלל את הדברים ולייצר תובנות. מה עבר על הפירמות, מה מעריכות ההנהלות שלהן, מה חושבים רואי החשבון, היועצים המשפטיים וכן הלאה.

היינו אמורים לייצר עכשיו אין סוף שיחות עם הכלכלנים בשוק ההון לברר את ההערכות שלהם על כמה מחלחלת הריבית לכלכלה הריאלית. עם הנדל"ניסטים לברר עד כמה שוק הנדל"ן קפוא. עם הבנקאים עד כמה הם סלקטיביים במתן אשראי וכן הלאה. אבל כל זה בעולם נורמלי. השבוע עדיין התעסקנו בניסיונות להעריך מתי יתפוצץ המו"מ אצל הנשיא, עד כמה עמוקים הנזקים שנגרמו לכלכלה עד עכשיו ועד כמה היא ניזוקה לטווחים הארוכים יותר.
עכשיו שימו לב למסחר במט"ח הוא קריטי לקריאת המצב הכלכלי בישראל, רגע לפני חג הפסח של שנת תשפ"ג. את יום שני  התחלנו עם שער דולר של 3.66 שקל וגמרנו אותו עם שער של 3.51 שקל. לאט לאט ככל שחלפו הימים והתקדמנו לסוף השבוע שמשמעותו יותר מידי ימים של אנשים בבית ומיטב הספינולוגים עובדים על איך משכנעים את כולם שהמהפכה המשפטית היא טובה ולמעשה הם בסדר וכל העולם עקום. ואיך משכנעים את כל העולם שכדור הארץ הוא בכלל לא כדור אלא מישור ודמוקרטיה היא רמיסת זכויות המיעוט וכן הלאה. וזה אומר אפעס, קנו דולרים.
וככה לאט לאט אנחנו חוזרים נכון ליום חמישי בערב לשער דולר של 3.58 שקל. וכך כל בר דעת מבין, שבתנודתיות כזו ובמו"מ שהסבירות שתצא ממנו פשרה מניחה את הדעת, נמוכה לאין שיעור מהסבירות שהוא יתפוצץ, ככה קשה לעשות עסקים.
שיחה שקיימתי עם אחד מקמעונאי המזון הגדולים בישראל על שוק המזון הישראלי הוא הסביר שכל הניסיונות שלו להביא לישראל מוצרים זולים לקראת חג הפסח עלו בתוהו, לא בגלל שהוא לא הצליח ללחוץ את הספקים בחו"ל אלא בגלל ששער השקל מול הדולר ומול האירו טרף לו את הקלפים וזה אומר שהמחיר לצרכן ירד אבל לא כמו שהיה אמור לרדת, הרווחים של הקמעונאי הזה (שמייבא לא מעט מוצרים לישראל שנמצאים בכל בית) נשחקו וככה אף אחד לא הרוויח מהנזקים של המהפכה המשפטית. זה שילם יותר, וזה הרוויח פחות.
הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע
בכל זאת הבטחנו לכם יומיים של נורמליות אז הנה אתמול (יום חמישי) פרסם הבנק הדיגיטלי את המספרים שלו והם בסך הכל לא רעים. בבנק הדיגיטלי יש כיום כ-50 אלף לקוחות. היקף הפיקדונות שהוא גייס מהלקוחות שלו 1.2 מיליארד שקל והאשראי שהוא העמיד לציבור עומד על 76 מיליון שקל.
אז תחזיקו חזק, אבל הבנקים הגדולים יכולים לישון בשקט. היקפי הפעילות האלה לא משמעותיים למערכת הבנקאי אבל בכל זאת קרה כאן משהו והוא חשוב מאוד והוא עצם הקמתו של בנק חדש בישראל, עצם המבנה שלו כבנק דיגיטלי ללא סניפים ועצם זה שהוא גורם למערכת הבנקאית להתמודד איתו.
אז ככה. בנק חדש בישראל הוא תמיד דבר טוב - הוא מחולל תחרות וככזה הוא לא אמור לנגוס בבנקים הגדולים יותר מידי אלא להיות שם ולקלוט לתוכו לקוחות שרוצים לפשט את התהליכים מול הבנק וכרגע יש 50 אלף כאלה וזה לא מעט. הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע בהחלט שחקן כזה. קטן ומהיר וככזה הוא מחולל תחרות ואם יצליח לעבור לרווחיות תוך כמה שנים בודדות אז ירד ממנו לא מעט לחץ וזה משמעותי, משמעותי מאוד לתחרות בשוק הפיננסים הישראלי.
אז נתכלל לרגע את התחרות בעולם הפיננסים הישראלי, אז מה שקרה השבוע זה שחברת הביטוח כלל השלימה את רכישת MAX, בעלי המניות בישראכרט החליטו למכור את החברה להראל והבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע פרסם את המספרים שלו שהם חשובים מאוד לאמון הציבור ביכולות שלו להיות כלכלי לבעלי המניות. אז הנה, לנגד עינינו מתעצב עולם הפיננסים הישראלי. לפחות כל עוד לא התפוצץ המו"מ בבית הנשיא.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שלושה חודשים- ממשלה לא מתפקדת
    איתן 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עברו להם כשלושה חודשים מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית, שהביאה לקריסה מוחלטת של מדינה שלמה, כלכלית, חברתית, ביטחונית ממשלה שיצרה כאוס בכל מובן המילה. ולכן האם לא די בכך, האם זמנה עבר והיא חייבת להתפרק כי אין לה הבר לגיטימיות, היא מייצגת רוהמ עבריין, חברי כ סת נוספים עבריינים, שרים לא מתפקדים, משרדי הממשלה לא מתפקדים ולאור זאת, חייבים , אבל חייבים להפיל אותה בין אם ברך המשפטית ובין אם בהשבתה כללית של המשק על כל חלקיו. אסור לעצור את ההתנגדות לממשלה הזו. ואם ישכילו חברי הליכוד אז פשוט ידאגו להעיף את העונג בראשה כי הוא משאיר אחריו אדמה חרוכה והוא יהיה גם זה שיזכר לדיראון עולם כרוהמ שהרס והחריב אומה שלמה .
    סגור
  • 4.
    טורלא דבילי אלא סופר-דבילי
    פיני 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כנראה משקף את רמת אי הבנתו של מחברו
    סגור
  • 3.
    לוין וביבי אתם גומרים את הליכוד והמדינה (ל"ת)
    אחד שהצביע ליכוד 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    צריך להקים עוד 3 בנקים דיגיטלים
    Mmm 04/2023/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה? כי תחרות תמיד יותר טובה. דוגמא; להוציא כרטיס אשראי בבנק הפועלים לוקח שעתיים במקום בבנק דיגיטלי שלוקח 2 דקות. וזה אם אתם נתקלים בפקידה סתומה אתם יכולים לבזבז 1/2 יום בבנק ולהתעצבן הנוסחה פשוטה...כמה שפחות פקידים הבנק יותר יעיל ורווחי. בנק דיגיטלי יכול לתת שירות בצ'ט זה לא נועד לדור הישן הרגולציה צריכה להתחדש
    סגור
  • 1.
    במדינת הגזלנים רעש מהומה
    פיל 03/2023/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יותר נזק מהחורבן של קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וקרנות הפנסיה בשנת 2022 יהיה קשה לגרום. הפסדי ענק מכספי ציבור השכירים השבוי, אבל את דמי הניהול שלהם הם כמובן גובים ללא רחם. האם הפכנו למדינת ביזה, שוד וגזל?
    סגור