נבחרת אייס

חיזבאללה על הגבול: ישראל חייבת לבטל את ההסכם הימי עם לבנון | פרופ' ירון זליכה

הנסיגה בשנת 2000 לא השיגה מאומה מלבד דחיית הקץ, וכמוה ההתנתקות - עליה שילמנו מחיר דמים איום ונורא. בשנת 2022 התעקשה ממשלת בנט-לפיד לסגת מקו המים הטריטוריאליים של ישראל ולוותר על שטחים ריבוניים וכלכליים. זו הייתה טעות אסטרטגית ופגיעה חמורה בדמוקרטיה. כמה פעמים ימכרו לנו הסכמים שלא שווים את הנייר עליהם הם כתובים? על הממשלה לשלוח את עמוס הוכשטיין חזרה הביתה, ויפה שעה אחת קודם
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  22
פרופ' ירון זליכה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל, אייל מרגולין)
בשנת 2000 נסוגה ישראל מרצועת הביטחון בלבנון והתעקשה לסגת לקו מוסכם עם נציגי האו"ם ועם הממשל האמריקני שאמור היה לייצג את קו הגבול הבין לאומי. מטבע הדברים, נציגי האו"ם התווכחו עם נציגי ישראל באשר למיקום המדויק של קו הגבול ולכן התפשרה ישראל בשורה ארוכה של נקודות וויתרה על עמדתה. לבנון סירבה מצידה להכיר בקו הגבול המוסכם עם האו"ם כקו הגבול הבין לאומי כדי לבסס דרישות מופרכות עתידיות. 
בשנת 2022 התעקשה ממשלת בנט-לפיד לסגת מקו המים הטריטוריאליים ומקו המים הכלכליים של ישראל ולוותר על שטחים ריבוניים ושטחים כלכליים של ישראל כדי להשיג הסכם בין לאומי. למי ששכח, תוך פגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית, העבירה הממשלה באישור מביש של בג"צ הסכם מדיני שנוי במחלוקת עם לבנון. בהסכם וויתרה ישראל על 850 קמ"ר משטחי המים הכלכליים שלה וכמה קמ"ר בודדים משטחי המים הטריטוריאליים של המדינה. זאת, על אף שנותרו ימים בודדים לפני הבחירות ועל אף שהממשלה איבדה מזמן את אמון הכנסת. 
 
שתי הנסיגות נועדו להכשיר לבבות ולדרבן את חיזבאללה שלא לפתוח בעימותי סרק עם ישראל. בשנת 2005 נסוגה ישראל עד למטר האחרון של רצועת עזה במסגרת תכנית ההתנתקות ושוב כדי להוכיח כי היא מוכנה לפשרות כואבות כדי להסיג שלום. המשותף לכל הנסיגות הללו, בניגוד להסכמי השלום עם מצרים וירדן,  שהן לא נעשו במסגרת הסכם שלום כולל גם הכרזה על קץ התביעות, לא נעשו עם צד שמחויב להסכמים עם ישראל ורק עודדו את אויבינו לייצר סכסוכי סרק. 
אויבינו לא באמת זקוקים לתירוצים לפתוח בעימותים. חמור מכך, כאשר אנו מתייחסים לשטחים ריבוניים שלנו כאל סחורה שניתן לסחור בה בשביל להשיג שקט מדומה קצר טווח הרי אנו רק מחזקים את אויבינו בקרב בני עמם, מלבים את תאבונם כמו גם את תאבון חברינו בעולם ובראשם ארה"ב ומלמדים אותם כי שטחינו הם תמיד נתונים למו"מ. 
 
למותר לציין, כי הנסיגה בשנת 2000 לא השיגה מאומה מלבד דחיית הקץ עד למלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. הנסיגה מהמים המים הטריטוריאליים ומהמים הכלכליים לא דחתה שום קץ ומאז ה-7 באוקטובר תקפו אותנו כוחות חיזבאללה ללא הרף והביאו לפינויים של מאות אלפי תושבים. הקמנו מחדש את רצועת הביטחון בגבול עם לבנון רק הפעם בתוך שטח ישראל. גם הנסיגה המלאה מרצועת עזה עלתה לנו במחיר דמים איום ונורא.
 

וכעת, כאילו לא למדנו דבר (האמריקנים בוודאי שלא למדו מאומה בנושא זה) מסתובב מר עמוס הוכשטיין, שליח הנשיא ביידן ו"גאון" ההסכם הימי האחרון ושוב הוא מציע כי ישראל תיסוג והפעם מ-13 נקודות גבול וכן משטחים בהר דוב (ומחצית שטחו של הכפר רג'ר) שחיזבאללה טוען שהם של לבנון כביכול כדי להשיג שקט בצפון. וכאילו הוא מדבר אל מטומטמים הוא אף מציע כי לבנון תסכים להסכם חדש בנוסח החלטת מועצת הביטחון 1701 מתום מלחמת לבנון השנייה שממילא לא קוימה ובו תעוגן עוד התחייבות (שלא תקוים כמובן) להשגת כוחות חיזבאללה אל מעבר לנהר הליטני. כמה פעמים ימכרו לנו הסכמים שלא שווים את הנייר עליהם הם כתובים תמורת שטחים ריבוניים שלנו? 

(צילום: אייל מרגולין/ פלאש 90)
אגב, חלק גדול מהשטחים המוצעים בשמנו למכירה הם בכלל בשטח רמת הגולן שכבשה ישראל במלחמת ששת הימים מסוריה ואשר הממשל האמריקני בעצמו מכיר בה רשמית כשטח ריבוני של מדינת ישראל. נקודות אחרות הן מפוברקות ולבנון אף לא הציגה כל ראיה או בדל ראיה שאי פעם הן היו בשטחה או בשטח המנדט הצרפתי של לבנון. קצר ולעניין, שוב מנסים לעקוץ את ישראל, שוב מנסים להשפיל אותנו לנסיגות חסרות שחר שלא ישיגו מאומה אלא רק יחזקו את אויבינו ושוב מנסים להנדס לנו את התודעה כי הנסיגות הן שוליות ולא שוות עימות. האם עוד לא למדנו כי מי שבורח מעימותים במזרח התיכון העימותים רודפים אחריו? 
תתכבד ממשלת ישראל ותשלח את עמוס הוכשטיין חזרה הביתה. אנו לא מנהלים מו"מ על שטחי מדינת ישראל או שטחים בשליטתה. לא בלבנון, לא ברצועת עזה ולא ביהודה ושומרון. יתר על כן, אני מציע כי בתגובה להתקפות הבלתי פוסקות של חיזבאללה תודיע ישראל כי ההסכם הימי מבוטל. הסכמים שמופרים לא שווים את הנייר נכון? אז אדרבא, תבטל ממשלת ישראל את ההסכם המופקר שחתמה ממשלת בנט-לפיד ותיקח חזרה את 850 הקמ"ר שלנו בים התיכון.       
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(22):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    לא צרייך להיות גאון להסכים לחלוטין עם בעל המאמר
    זיו 03/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עומדה שגם גם הפאלחים של החיזבאללה מבינים ומיישמים זאת הלכה למעשה היטב, כנגד עמנו.
    סגור
  • 10.
    גם לא שליטת הצרפתים לו הייתה קובעת, כי אם התודה והנ"ך
    זיו 03/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המגלים שצור וצידון היו שיטחי ארץ ישראל המיושבים על ידי שבטי אשר ונפתל י! במשך קרוב ל 400 שנה. ואילמלא חטאו, לא גלו והיו ישובים שם עד היום
    סגור
  • 9.
    הסכמים עם ערבים
    גבי 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ככה זה כאשר מתרוממים עושים הסכמים בכלל לעגן בחוק שלאשכנזים אסור לעשות הסכמים עם ערבים עוד מאה שנה לא יבינו מה זה ערבים פה שולט מי שחזק מי שלא מבין שיעיף את התחת שלו לאירופה
    סגור
  • 8.
    לכתוב אין שום ידע בתחום הביטחון
    יואב 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 3
    ההסכם הוא נוצר על-ידי הליכוד ולא בנט לפיד . בנט לפיד יישמו אותו.
    סגור
  • 7.
    מאמר חשוב ומדויק!הלוואי יילקח לעומק לבם של אנשי ממשלתנו (ל"ת)
    שרון 01/2024/21
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • טען עוד
  • ההסכם נעשה עי הליכוד
    יואב 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    יושם ע"י בנט לפיד. המאמר אין בו שום דבר שמלמד על המציאות אלא דייה של כלכלן. העובדה שום טיל של חיזבאללה לא נשלח לאסדות לפי ההסכם
    סגור
  • תוכיס לייקר למשפחה ההזוייה (ל"ת)
    חיים 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    הכותב פרופסור לכלכלה לא?
    תושב העוטף 01/2024/19
    הגב לתגובה זו
    2 5
    אז שיעשה לבדו את החשבון, כאשר נקודת הפתיחה במו"מ גרועה התנאים שהצד השני מוכן לתת גרועים, כאשר ישראל מגיעה בידיים ריקות וחולשה אסטרטגית כך היא תמשיך לקבל הסכמים גרועים. במקום להאשים את עמוס הוכשטיין זליכה מוזמן להאשים את מי שדרדר את מצבה האסטרטגי של ישראל, לחולשה צבאית בלתי נתפסת, חולשה פוליטית וחברתית. מי שבורח מעימותים במזרח התיכון מזמין עוד עימותים? מי שמחליש את המדינה מזמין עוד עימותים
    סגור
  • אין לו שום הבנה בביטחון מוציאות בטחונית (ל"ת)
    אבי 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • להבדיל ממה שאתה מתכוון, האדמה היא לא רק על ביבי.
    עופר 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גם אלו שמחו באופן לא דמוקרטי על תוצאות הבחירות הדמוקרטיות, אשמים בהחלשתה האסטרטגית של ישראל. הגיע הזמן שגם הצד שחושב תמיד שהשמש זורחת לו מהתחת יפנים שגם הוא אשם במצב. הבגידה באמון שלנו בטייסים, ולאט לאט מסתבר שכנראה שהצבא כולו בגד באמון האזרחים שכל כך סומכים עליו, אז הבגידה הזו החלישה אותנו גם בטחונית, והובילה ישירות לארועי השביעי באוקטובר.
    סגור
  • 5.
    שטופי המוח לא מכירים בעובדות ולא מתפתחים מההזיות (ל"ת)
    סמים טובים ומסיבות 01/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • השטויות של זליכה אינם עובדות הליכוד עדה ההסכם יושם בתקו (ל"ת)
    גו 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 4.
    זליכה זה הביביסט שמתמודד בבחירות כל פעם
    ערן 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כדי להחליש את מחנה השינוי ולחזק את ביבי?
    סגור
  • 3.
    האיש אידיוט וטיפש ומחפש רק פרסום
    משה 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    0 5
    למה אתם מפרסמים את השטויות שלו ?
    סגור
  • 2.
    אתה מודע לעובדה שהלבנונים גילו שקבלו רק מי ים????
    רמי 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    2 3
    בוצעו קידוחים ובדיקות באיזור שהוסכם עלין, והלבנונים שבנו על מאגר גז גילו שאין בו טיפת גז, אלא רק מי ים. אז מה בדיוק תקח להם?? חסר לנו מי ים?
    סגור
  • ואתה מודע לעובדה שהם מאז רק תוקפים בים וביבשה?
    מזועזע 01/2024/19
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הבטחתם לנו הסכם היסטורי. דילגתי על ההצבעה בכנסת והבאתם חורבן.
    סגור
  • הם שלחו כטב"מ לאסדת כריש, תתעורר (ל"ת)
    תושב העוטף 01/2024/19
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הם לא שלחו כתב"מ נשלח מסוריה ע"י חמאס (ל"ת)
    ראובן 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אתה בטוח?
    נועם 02/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וחיזבאללה לא יכול לשלוח? ולהליכוד לא היה עושה את ההסכם בשביל להתחיל להפיק גז מתנין? ראובן - השכל בתחתונים, הא?
    סגור
  • 1.
    אבל אם יבטלו איך לפידון הקטן יקבל את השוחד שהובטח לו? (ל"ת)
    אלון 01/2024/18
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • השוחד אם היה שולם לנתניהו ההסכם נעשה ע"י הליכוד
    מור 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 2
    בנט ולפיד רק יישמו הסכם שהליכוד עשה שאלו את שטייניץ.
    סגור
  • זו אכן ספקולציה מעניינת.
    עופר 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נמצא שלםיד טס 9 פעמים לצרפת באופן לא רשמי, ממש לפני חתימת ההסכם. האם קיבל תמלוגים כלשהם מחברות המפט המעורבות ? נושא למחשבה, שלעולם לא נקבל עליו תשובה, כי הפוליטיקאים שלנו מכסים אחד על השני.
    סגור