משפט

תביעה ייצוגית נגד הבנקים: "עוולה קשה", זו הסיבה

המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה כי בכוונתה להגיש תביעה ייצוגית נגד הבנקים על עמלות כפולות בכספומטים הפרטיים. יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון: "לא ייתכן שבנק ישראל לא בולם את סגירת סניפי הבנקים". מנכ"ל המועצה לצרכנות: "הסגירה של הסניפים פוגעת קשות בצרכנים המוחלשים"
אביחי דלאל |  2
בנקים (צילום Magma Images)
המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה הערב (שלישי) כי בכוונתה להגיש תביעה ייצוגית נגד הבנקים בגין עמלות כפולות בכספומטים הפרטיים לאחר הדיון הסוער בוועדת הכלכלה שלא הגיע להסכמות.
כזכור, הדיון שנערך אתמול עלה מתוך מחשבה שבשנים האחרונות נסגרים סניפי בנקים עם כספומטים של הסניפים, בתור לקוחות הבנקים העמלות נמוכות. אלא שסגירת הסניפים מפחיתה את כמות הכספומטים של הבנקים ומגדילה את כמות הכספומטים הבפרטיים ובכך הלקוחות משלמים עמלה גבוהה יותר. חברי הכנסת טוענים, כי הסוגיה משפיעה על הפריפריה.
 
לפני 16 שנה הסיר בנק ישראל את הפיקוח על הכספומטים המרוחקים, כאלה שלא נמצאים ליד סניף, כדי לתת תמריץ לבנקים להקים כמה שיותר מהם. אבל התמריץ שנועד לסייע לצרכנים, עבד בכיוון ההפוך. כיום, כ-2,041 כספומטים בנקאיים נמצאים צמודים לסניפי הבנק, לעומת 4,620 כספומטים פרטיים - פי 2 יותר מאשר הבנקאיים. הבנקים עצמם בעלי אחוזים בחברות הכספומטים הפרטיים, כך שהם עצמם מרוויחים מסגירת הסניפים, הרווח שלהם מהפעלת כספומטים פרטיים הוא רב יותר כיוון שהצרכנים נאלצים לשלם עמלות גבוהות ומכופלות גם לחברה הפרטית וגם לבנק עצמו.
בדיון לא התקבלו תשובות שהניחו את דעת היו"ר ביטון ואת חברי הכנסת שלקחו חלק בדיון. היו"ר ביטון מתח ביקורת על בנק ישראל, רשות התחרות ורשות שוק ההון שהסירו אחריות בנושא העמלות הכפולות בכספומטים הפרטיים. והודיע כי דיון המשך בנושא יתקיים בתוך חודש וחצי בדרישה לנוכחות שר האוצר אביגדור ליברמן והשרה לשוויון חברתי מירב כהן. 
 
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון אמר: "עמלות הכספומטים הכפולות הן לא פחות מעוולה ויתרה מכך- מדובר בעוולה קשה בעבור האוכלוסיות המוחלשות בישראל. דווקא אלה המתקיימים מקצבת זקנה או הבטחת הכנסה דלה, דווקא מי שבוחרים להתנהל במזומן על מנת לשלוט בהוצאותיהם עשויים להוציא 5% מסך ההוצא החודשית בעבור עמלות הכספומטים. לא ייתכן שבנק ישראל לא בולם את סגירת סניפי הבנקים ואף מאשר אותם ללא בקרה על מענה חליפי ראוי לציבור. לאחר סגירת סניף שכזה כמו פטריות לאחר הגשם צצים כספומטים פרטיים שפשוט עושקים את הציבור."
עופר פיינשטיין מנכ״ל המועצה לצרכנות הוסיף: "הסגירה הסיטונאית של סניפי בנקים פוגעת קשות בצרכנים המוחלשים. הצבת מכשירי בנק אוטומטיים פרטיים אינה פותרת הבעיה. על כל זה גביית עמלה בנקאית בגין שירותים חיצוניים אלו מהווה הטעיה ברורה של הציבור, הסבור כי די בעמלות המופקעות שגובות החברות הפרטיות בעלות המכשירים. המועצה לצרכנות תגיש תביעה ייצוגית בעניין."
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    העמלה במכשירי הבנק עצמו הצמודים לקיר הבנק
    510 12/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עלתה גם היא בעשרות אחוזים
    סגור
  • 1.
    הבנקים השודדים
    Xxx 12/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן שמישהו סוף סוף יטפל ייעשה את חוק תיקון העיוות
    סגור