תקשורת ומדיה

בשורה משמחת לתסריטאים ולבימאים: ביה"ד להגבלים עסקיים אישר פעילות תלי

הסתיימו בהצלחה 15 שנות מאבק של הבמאים והתסריטאים בישראל לקבלת תמלוגים. מנכ"לית תלי: "חלק מתאגידי השידור עשו מאמצים כבדים לסכל את פעילותנו"
אלכסנדר כץ | 
מנכ"לית תלי, אופירה לובניצקי (צילום יח"צ)
מאבקם של יוצרי הטלוויזיה והקולנוע בישראל לקבלת תמלוגים - זכה לאישור. ביום חמישי האחרון קבעה שופטת בית הדין להגבלים עסקיים תמר בזק רפופורט את תנאי הפעילות של תלי - חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל, כארגון המייצג במשותף את זכויות חבריו אל מול גופי השידור, אתרי האינטרנט וכל שאר המשתמשים ביצירות קולנוע וטלוויזיה בישראל.
התנאים הוגשו לבית הדין בנוסח מוסכם על ידי תלי והממונה על ההגבלים העסקיים, בתום שנתיים של משא ומתן בין הצדדים. תלי יוצגה במו"מ ומול בית הדין על ידי עו"ד דרור שטרום ומנכ"לית החברה אופירה לובניצקי.
כזכור, לקראת סוף שנת 2013, בהמשך לדרישה של גופי שידור המרכזיים והחזקים שלא לאשר את פעילות תלי, המליץ הממונה הקודם על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה להכריז על תלי כהסדר כובל ולא לאשר את פעילותה, בניגוד לחברות תמלוגים אחרות כאקו"ם ואשכולות. בעקבות כך יצאו התסריטאים והבמאים למאבק ציבורי שבשיאו חוקקה הכנסת בדצמבר 2014 תיקון לחוק הקולנוע על פיו חברת תמלוגים של תסריטאים ובמאים רשאית לפעול, בהתאם לתנאים שיקבעו על ידי הרשות להגבלים עסקיים.
בהמשך לתיקון החוק נפתח מו"מ בין תלי לממונה על נוסח התנאים שיאפשרו לבמאים ולתסריטאים לקבל תמלוגים הולמים על יצירתם. תנאי הפעילות של תלי עוסקים בין השאר במערכת היחסים שבין החברה לגופים השונים המשתמשים ביצירות, במתווה לפתרון מחלוקות כספיות באמצעות בוררות, במערכת היחסים שבין תלי לחבריה.
בתלי אומרים כי מאחורי פסק הדין של השופטת בזק רפופורט מקופל סיפור דרמטי שנמשך למעלה מ-15 שנה. בתחילת העשור הקודם לא הוכרה זכאותם של הבמאים ושל חלק גדול מהתסריטאים לקבלת תמלוגים. על רקע זאת בדצמבר 2000 פרשו 100 תסריטאים מאקו"ם וחברו לקבוצת במאים. הם החליטו להיאבק יחד על זכויותיהם והקימו חברת תמלוגים לתסריטאים ולבמאים בישראל. 15 שנה אחרי, עם קבלת האישור הסופי בהחלט לפעולת החברה, מונה תלי למעלה מ-2,000 חברים וגובה עבורם מדי שנה תמלוגים בגובה עשרות מיליוני שקלים מכל גופי השידור, מאתרי אינטרנט, מחברות הסלולר וממשתמשים נוספים.
לדברי לובניצקי, "הרעיון שלתסריטאי ולבמאי בקולנוע ובטלוויזיה יש זכות בסיסית להבטיח את השתתפותו בהצלחת היצירה שלו לכל ימי חייו וכן עבור יורשיו, עשה דרך ארוכה בעשור האחרון והגיע סוף סוף למימושו המלא". לדבריה, "חלק מתאגידי השידור וכן גורמים נוספים עשו מאמצים כבדים על מנת לסכל את פעילותנו, אבל הבמאים והתסריטאים נאבקו בנחישות ויכלו להם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה