נדל"ן ותשתיות

שוק הנדל"ן בוער: מחירי הדירות יעלו בחודשים הקרובים ב-4.5% לפחות

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל באפמן מעריך שהעלייה המתונה באינפלציה אינה מייצגת והמדדים יעלו בחודשים הקרובים בעיקר בשל החזרה ליבוא מואץ של כלי רכב
ניצן כהן |  10
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך היום (חמישי) כי קצב עליית מחירי הדירות משקף עליית מחירים של 4.5% לפחות בשנה הקרובה.
"בחינה מעמיקה יותר של הנתונים מעלה כי המדד הנמוך נבע בעיקר בחלקו מסיבות טכניות. זאת, עקב ירידה חדה ברכישות של כלי רכב בראשית השנה, לאחר שעלו בחדות במחצית השנייה של 2020, על רקע הקדמת רכישות בשל עדכון נוסחת המיסוי הירוק בתחילת 2021, שהוביל להתייקרות במחירי כלי הרכב.
"התפתחות זו, הביאה לירידה ברכישות של כלי רכב פרטיים – מה שהוביל לירידה חדה ברכישות של מוצרים בני-קיימא, וכן לירידה בהשקעה בכלי תחבורה (כלי רכב לסקטור העסקי). לאור העובדה שהתרומה של סעיפים אלה לתוצר, מקורה בהכנסות המדינה ממסים על יבוא, ניתן לראות בתרשים המצורף ששיעור צמיחת התוצר ללא מסים נטו על יבוא ירד ב-2.5% לאחר שעלה ב-3% ברביע הרביעי אשתקד" אומר בפמן.
רכיבי פעילות נוספים שתרמו לירידת התוצר, הם: הצריכה הציבורית, גם עקב היעדר תקציב, וגם על רקע  העובדה שהוצאות  הממשלה גדלות בדרך כלל בסוף השנה ויורדות לאחר מכן בתחילת השנה העוקבת. יש לציין שבעת הנוכחית התנודתיות בנתונים הייתה משמעותית מאוד ביחס לעבר, זאת ייתכן שבהשפעת הרכישות המואצות הקשורות בקורונה שהיו אשתקד; ויבוא הסחורות והשירותים, שהמשיך לעלות (כשהיבוא עולה התוצר יורד, כששאר הגורמים קבועים) לאחר שעלה בחדות ברביע הרביעי של 2020, זאת כפי הנראה כחלק ממהלך של חידוש מלאים (מה שתואם לגידול במלאי שנרשם ברביע זה). אלמלא הירידה ביבוא כלי הרכב כנראה שהיבוא אף היה גדל יותר.
כפי שניתן לראות בתרשים המצורף, בסעיפים שאינם נוגעים לכלי רכב נרשמו עליות, ובהם: צריכה פרטית ללא בני-קיימא (לרבות צריכה שוטפת של שירותים), ציוד חשמלי וריהוט (בני קיימא אחרים), השקעה במכונות וציוד ויצוא סחורות ושירותים. כך שניתן לומר שנתוני הצמיחה בחלקם הגדול היו חיוביים בסך הכול, וכן שמנועי הצמיחה העיקריים של המשק (צריכה פרטית ויצוא שירותים) ממשיכים להוביל את הפעילות הכלכלית. התפתחות זו מצביעה על המשך התאוששות המשק מהשפעות משבר הקורונה, זאת על אף שבמהלך חלק משמעותי מן הרביע הראשון של השנה המשק היה נתון בסגר כללי ("הסגר השלישי המהודק") שצומצם באופן הדרגתי לאחר מכן.
"לאור זאת" אומר בפמן "ניתן להעריך שהתוצר צפוי לעלות ברביע השני של השנה, במהלכו המשק פועל במתכונת רחבה הרבה יותר, זאת בהנחה שהאירוע הביטחוני הנוכחי (מבצע "שומר החומות") לא יאריך ימים, באופן שישבש את הפעילות הכלכלית וייפגע בצמיחת התוצר. על בסיס זה ובמבט קדימה, אנו מעריכים כי בתרחיש מרכזי, שנת 2021 תסתכם בצמיחה של 5.2% בתוצר המקומי, שיעור מתון יותר בהשוואה להערכת בנק ישראל לצמיחה של 6.3% (תחזית בנק ישראל מחודש אפריל 2021).
"מדד אפריל הפתיע מעט כלפי מטה על רקע ירידת סעיף הדיור; צפי לעליית מחירים במהלך 2021, סעיף הדיור ירד באפריל כתוצאה מירידה של 0.2% בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות דייריהם (המשקף את מחירי שכר הדירה בחוזים חדשים ומתחדשים), ולפיכך, קצב העלייה השנתי של תת-הסעיף ירד לכ-0.9% בלבד. ירידה זו, אשר הינה בתוך טווח.
"העונתיות של חודשי אפריל, משקפת התאוששות איטית של הביקוש לשכירות בעת הזאת, כשהיקף העובדים בחל"ת עדיין גבוה יחסית, בייחוד בפלח האוכלוסייה אשר הינו פעיל בשוק השכירות. להערכתנו, חזרת המשק לפעילות, לצד התאוששות האינדיקטורים הכלכליים, בשילוב עם עלייה מתמשכת במחירי הדירות (שמחלחלת בהדרגה למחירי השכירות, בפיגור מסוים), צפויים להוביל בהמשך להאצה מחודשת בתת-הסעיף שירותי דיור בבעלות הדיירים.
"מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס אשר איננו נכלל במדד המחירים לצרכן) עלו בפברואר-מרץ 2021 בכ-0.8% בהשוואה לינואר-פברואר 2021, ולפיכך קצב העלייה השנתי של מחירי הדירות עלה לכ-4.5%. להערכתנו, מגמה זו צפוי להימשך גם בחודשים הקרובים, על רקע ביקוש גובר ועולה לרכישת דירות, שפוגש היצע נמוך יחסית של דירות, ביחס לצרכי המשק".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    נדלן
    יעלי 10/2021/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינת חלם
    סגור
  • 6.
    למי יש הסבר מדוע 500,000 עלות דירה הפכו ל2,500,000?
    סוחר אומנות 05/2021/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אשמח לתגובות ענייניות. האם באותה מידה אפשר למכור כיכר לחם אחיד בישראל ב20 שקלים?
    סגור
  • 5.
    אכן כן
    ירון 05/2021/21
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מחירי הדירות יעלו בשנת 2021 יותר מ.. 7%
    סגור
  • מעניין לשמוע מה הבסיס ל7% הללו... (ל"ת)
    טלי 05/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    בוער?! לא בטוחה שלזה דר בפמן התכוון...
    טלי 05/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים אוליי יעלו מעט בחודשים הקרובים עקב התאוששות ויציאה מהקורונה אבל בטווח הארוך אף אחד לא צופה עליית מחירים מהותית בדיור פשוט לא אומרים את זה בקול כי מנסים לעבוד עלינו. למקרה ולא שמתם לב דר בפמן דיבר על מיליון דברים בכתבה ובסוף זרק כמה מילים על שוק הדיור ואמר שצפויה עליה עד סוף שנה לאור העלייה שהייתה בתחילת שנה ויציאה ממגפת הקורונה, לעומת זאת הכותרת של הכתבה מדברת על אש בוערת בשוק הדיור, אין ספק שמחבר הכתבה אינו אובייקטיבי בנושא. השוק מוצף בדירות, תפתחו יד 2
    סגור
  • 3.
    שטיות
    ארייה 05/2021/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שטיות כל השוק תלוי בקונים אם לא תקנו מחירים ירדו וחוץ לגיל בפמן יש נדלן אז הוא מדבר מתוך אנטרס
    סגור
  • 2.
    בית בגהנום
    דני 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    מי קונה בית במדינת הגהנום, רק עבדים
    סגור
  • למה בית בגיהנום? (ל"ת)
    ירדן 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    פראייר מי שקונה! (ל"ת)
    שי 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • למה פרייר? (ל"ת)
    ירדן 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור