נדל"ן ותשתיות

עראבה טאון: זו התוכנית הגדולה ביותר שאושרה ביישוב ערבי

הוותמ"ל אישרה תוכנית רחבת היקף בעראבה שבצפון, הכוללת בין השאר 5,000 יחידות דיור, 540,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, שטח לטובת אצטדיון כדורגל ואתלטיקה וכן מסוף אוטובוסים חדש 
אור בוקר | 
התוכנית שאישרה הוותמ"ל בעראבה. הדמיה: Rational Architects
הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) שבמינהל התכנון, אישרה תוכנית בעיר עראבה בצפון הארץ הכוללת שטחי מגורים, מסחר ותעסוקה, שיתנו מענה למצוקת הדיור ולפיתוח הכלכלי בעיר לשנים הבאות. מדובר בתוכנית הגדולה ביותר שאישרה הוועדה ביישוב ערבי מאז הקמתה.
התוכנית (תמ"ל 1043) שביוזמת משרד הבינוי ושיכון והרשות המקומית, הנה על שטח כולל של 2,650 דונם והיא ממוקמת בכניסה הצפונית לעיר, בסמוך לכבישים ארציים- 804 ו-805.
הבינוי בתוכנית יוצר מרקם עירוני איכותי ומותאם לצרכי החברה הערבית. התוכנית כוללת 5,000 יחידות דיור בבינוי של 4-6 קומות, שיאפשרו שילוב של בניה משפחתית רב-דורית מסורתית לצד בנייה יזמית של דירות למגורים.
צירי התנועה הראשיים תוכננו כרחובות עירוב שימושים - חזיתות מסחריות ושטחי מסחר, מסעדות ובתי קפה בקומות הקרקע, ומעליהם קומות מגורים ותעסוקה, שיאפשרו יצירת מרחב עירוני חיוני ופעיל לאורך כל שעות היום, בדגש על הולך הרגל. סה"כ התוכנית כוללת 540,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה.
בנוסף, התוכנית כוללת גם שטח לטובת אצטדיון כדורגל ואצטדיון אתלטיקה חדשים שיהוו מוקד עירוני משמעותי, וכן מסוף אוטובוסים מרכזי חדש, אשר ישדרג משמעותית את שירות התחבורה הציבורית בעיר ובאזור. בצפון התוכנית, במפגש עם נחל חילזון, תוכנן שטח פתוח נרחב להסדרת הנחל ולהנגשה של המרחב הטבעי לציבור הרחב.
יצוין כי מעל ל-90% מהקרקע בתוכנית היא קרקע פרטית של תושבי עראבה, וכוללת כ-300 חלקות מרובות בעלים. מציאות זו הציבה אתגר תכנוני גדול בפני קידום התוכנית, וחייבה הליך חסר תקדים בהיקפו של איחוד וחלוקה, שכלל מתן פתרונות פרטניים ומותאמים לכל אחד ואחת מהבעלים.
במסגרת הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית קיבלו המתכננים מידע רב מהבעלים, שכלל לא רק את מצב הבעלויות הפורמלי המוכר מנסח הטאבו, אלא מידע בלתי פורמלי רב ערך לגבי החלוקות הפנימיות, ירושות והסכמים בין בעלים, ובנוסף מידע על ההרכב החברתי והקהילתי של כל חלקת קרקע - הקשרים, השותפויות, ההסכמות ובקשות של התושבים.
במהלך זה שיתפו פעולה באופן יוצא דופן צוות התכנון, בראשות אדר' עבד יאסין, משרד הבינוי והשיכון, מינהל התכנון והעירייה, שהקדישו מאות שעות לשיתוף הציבור ולשמיעת מתנגדים, והציגו פתרון נקודתי ומותאם לכל בקשה. בסופו של התהליך אישרה הוועדה את העדכון המקיף לתכנון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה