נדל"ן ותשתיות

אלפי דירות מוזנחות בישראל: זו המהלך שמתכנן משרד השיכון

משרד השיכון מבטיח: "השנה ישופצו 5,400 דירות והמשרד פועל להגדיל את התקציב לשיפוץ", מנכ"ל עמידר: "דוח המבקר לא טוב בממצאים אבל טוב במהות – 14 מתוך 22 ההמלצות טופלו עוד לפני פרסומו ועוד 6 המלצות ביישום", נציגי פורום הדיור הציבורי סיפרו מנגד על הזנחה פושעת ודירות עבשות
מערכת ice |  1
נדל"ן (צילום מערכת אייס, pexels)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום לדיון מיוחד בנושא מצבן של דירות הדיור הציבורי. כבר בפתח הישיבה הזכיר היו"ר ביטון, שיזם את הדיון, את הדוח החמור שפרסם בשבוע שעבר מבקר המדינה בנושא. הוא הוסיף כי מדינת ישראל, באופן סדור, בחרה להרוג את הדיור הציבורי. "זו לא תקלה טכנית, מישהו רוצה להרוג את הדיור הציבורי בישראל. עמידר היא החברה הגדולה לדיור ציבורי מדווחת על איזון תקציבי ויתרות, אבל במחיר של חרפה בתחזוקת הדיור הציבורי. עוד דוח ועוד ריקבון והגעלה נוסעת", אמר.
מנהל אגף בכיר נכסים וחברות במשרד השיכון, נתנאל לפידות, הסביר כי הדוח משקף בקרה על שנים 2019-2020, בהם לא היה תקציב והדבר הקשה על הפעילות ומלבד זאת הייתה התנהלות תקינה. היו"ר ביטון אמר כי 20 שנה הדירות במצב מחפיר. לפידות הוסיף כי לראשונה המשרד הטיל על עמידר קנס של 1.1 מיליון שקל בשל אי עמידה במתן שירות לדיירים.
 
לפידות הוסיף, כי הכי היחיד שיש למשרד כדי לייצר תחזוקה טובה יותר הוא התקצוב. לדבריו, בסיס התקציב עומד על כ-24 מיליון שקל לטובת התחזוקה והמשרד פועל להגדילו. היו"ר ביטון שאל למה חברות אחרות, כמו עמיגור, מתחזקות את הדירות טוב יותר ושאל למה לא לסגור את עמידר או להעביר דירות לחברות האחרות, ותהה אם יש בעמידר בעיות אחרות שלא קשורות למשאבים.
לפידות השיב כי אכן עמידר החליפה מספר מנכלים ומאז שהוא נכנס לתפקידו, לפני שנה וחצי, הוחלפו כבר 3 מנכ"לים אך את הנושא הזה יש להפנות לרשות החברות. הוא ציין כי התקציב מגיע בצורה איטית ולא מספיק, בין היתר על רקע עלייה בתשומות הבנייה. עוד אמר לפידות כי השנה ישופצו 5,400 דירות.
בעקבות זאת שאת היו"ר ביטון אם למשרד האוצר יש כוונה להגדיל את תקציב השיפוץ. רפרנט שיכון ודתות באגף התקציבים באוצר, עשהאל צור, השיב כי כל התקציבים וההגדלות שסוכמו לשנת 2021 הועברו בסוף השנה, עם אישור התקציב, והשנה הועברה פעימה אחת והוא לא מכיר בקשות נוספות.
ח"כ נעמה לזימי אמרה כי קנס לא מהווה סנקציה על עמידר, ואם יש בעיה אז את 1,700 הדירות החדשות שמתכנן המשרד לרכוש הוא צריך להעביר לעמיגור. לפידות אמר בתגובה, כי כרגע רק עמידר יכולה לרכוש דירות עבור המדינה, אך המשרד עובד כדי לאפשר גם ליתר החברות לעשות זאת, ואף מתוך תקציב של 2.6 מיליארד שקל לרכש רק 2.1 מיליארד הוקצו לעמידר.
מנכ"ל הפורום לדיור ציבורי, דני גיגי, אמר כי עמידר הכריזה על רווח של 50 מיליון שקל, אחרי קיצוץ של 20 מיליון שקל בתקציב השיפוצים. לדבריו, המצב בשטח אף חמור יותר ממה שעולה בדוח המבקר, ואלפי דירות נמצאות במצב של נזילות, שברים בחלונות ובדלתות והזנחה פושעת. אווה עובדיה, המתגוררת בדירת עמידר שהייתה של סבתא שלה, סיפרה כי המקלחת כולה עובש, התקרה מטפטפת, החלונות שבורים אבל את הכסף עמידר לוקחת לה ואף מעקלת את החשבון שלה בגלל חוב של 80 שקל. דיירים נוספים סיפרו על מצב תחזוקה קשה, שגורם להם לרדת 4 קומות ולעשות דרכים בדלי בחצר, ובעמידר אין עם מי לדבר.
מנכ"ל עמידר בפועל, יגאל אהרוני, אמר כי הדוח לא טוב בממצאים אבל טוב במהות, שכן עוד לפני שפורסם הליקויים טופלו. "14 מתוך 22 ההמלצות טופלו עוד לפני פרסום הדוח, ועוד 6 המלצות נמצאות ביישום. אנחנו מתייחסים לכך בצורה רצינית מאוד ומחויבים להרים את נושא הדיור הציבורי. יש 900 דירות במצב תחזוקתי ירוד והתחייבנו להביא 75% מהם למצב טוב. למה לא 100%? כי יש 25% מהדיירים שלא מוכנים לצאת כדי שנוכל לשפץ", אמר.
היו"ר ביטון שאל את אהרוני אם הוא אופטימי ביכולת להבריא את עמידר, ואהרוני השיב בחיוב. אהרוני הוסיף כי החברה ממצה 100% מתקציבה ומקטינה הוצאות באמצעות תכנית הבראה. "עמידר בכיוון הנכון ולא נגיע בעוד שנתיים לדוח דומה", אמר. הממונה הארצית על מדיניות ציבורית בסיוע המשפטי, עו"ד אביטל בגין, אמרה כי יש עלייה מתמדת במספר הפניות לסיוע המשפטי. היא הוסיפה כי יחסי הפיקוח בין המשרד לחברות הם בעייתיים, עד כדי חשש למצב של רגולטור שבוי, וצריך לחשוב עליהם מחדש.
היו"ר ביטון אמר כי "הוועדה רואה בחומרה את הדוח, הרביעי במספר, של מבקר המדינה על מצב התחזוקה בדיור הציבורי ובפרט בדירות עמידר. אין הצדקה מוסרית או תירוץ וסיבה שמדינה עשירה שצומחת יותר ממדינות רבות בעולם לא תדע לתת מינימום של תחזוקה לדיור ציבורי. עמידר לא מציגה תוצאות תפקודיות טובות ולא נותנת שירות איכותי, אפילו לא ביחס לחברות האחרות, וזה כמעט ודאי שבעוד שנה שנתיים יהיה דוח נוסף".
הוא סיכם וביקש מהנהלת עמידר לפעול לצמצום פערים ויישום מסקנות דוח המבקר, ואמר כי בעוד מספר חודשים תדרוש הוועדה דיווח על כך. עוד הוסיף היו"ר ביטון, כי הוועדה מצפה מהממשלה להגדיל את תקציב השיפוץ ומהאוצר להקדים העברת התקציב לרכש ומבקשת ממשרד הבינוי והשיכון לבחון את מדיניות רכש הדירות החדשות כולל שינוי חקיקה שתאפשר להעביר רכש לחברות אחרות אם עמידר לא מספקת את הסחורה. "הוועדה מודאגת שבגילה תחתם עסקה שפוגעת באינטרס הציבורי, ודורשת משר השיכון ומנכ"ל משרדו להיכנס לעובי הקורה", אמר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עמידר לוקחת 2 מיליארד על שיפוצים ולא משפצת
    חנן 05/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועל זה קונסים אותה רק במיליון ש"ח... משתלם.
    סגור