מדדים ומחקרים

הפשע לא נח בקורונה: עלייה של עשרות אחוזים בהונאות סייבר ובהתחזויות

ממסמך של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור עולה כי ברקע המשבר, חלה בחודשים האחרונים עלייה משמעותית גם בהיקף הפעילות של השוק האפור. "גורמים עבריינים מנצלים את התקופה לפעולות הלבנת הון שקשה לבצע בשגרה"
יואב איילון | 
תקשורת - אילוסטרציה (צילום Gerd Altmann from Pixabay)
הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים פרסמה היום (ב') מסמך המפרט את המגמות שנצפו בארץ ובעולם בתחום הלבנת הון בעידן הקורונה, ממנו עולה כי ברקע משבר הקורונה חלה בחודשים האחרונים עלייה של עשרות אחוזים בהיקף תופעות פשיעה דוגמת הונאות רפואיות, הונאות סייבר, התחזויות, פשיעה העושה שימוש בתווך האינטרנטי ועוד.
בנוסף, ברשות מציינים כי על רקע המשבר הכלכלי ישנה עלייה משמעותית גם בהיקף הפעילות של השוק האפור, הונאות הקשורות למתן הלוואות וכן עלייה בהיקף הפעילות בתחום זירות הסוחר (פורקס), כמו גם משברים בענפי מסחר שונים שעלולים להיות מנוצלים על ידי גורמי פשיעה להשגת רווחים ולהלבנת הון.
לפי המסמך, בהתייחס לפעילות הרשות במחצית הראשונה של 2020 ישנה ירידה בהיקף הדיווחים המועברים לרשות לאיסור הלבנת הון, כאשר שיעור הירידה חד יותר בקרב נותני השירותים הפיננסים המוסדרים, שחלקם היו סגורים בחלק מהתקופה בשל משבר הקורונה.
המידע העולה מהדיווחים של גופים פיננסים בארץ ובעולם מצביע על מגוון תופעות החשודות כהונאות הקשורות לקורונה - בהן שיווק בארץ ובחו"ל של ציוד רפואי/היגייני מזויף, הונאת הרשויות בכדי לקבל במרמה מענקי קורונה, התחזות וכדומה. כמו כן, הועברו דיווחים בגין חשדות שגורמים עבריינים ניצלו את התקופה לביצוע פעולות של הלבנת הון שקשה לבצע בימים כתיקונם - למשל משיכות והפקדות מזומנים מוגברות - תוך נימוקן כפעילות הנובעת ממשבר הקורונה.
גם בכתבות המודיעיניות שהפיצה הרשות לגופי אכיפה בתקופה זו, בולטת עלייה במשקלן של אלו שעוסקות בתופעות של הונאה, מרמה וזיוף, לעומת ירידה בתופעות של במימון טרור ועבירות שוחד ושחיתות. בכל הקשור למאפייני הלבנת הון שאותרו בכתבות המודיעיניות, בולטת עלייה בשימוש בנותני שירותים פיננסיים ובפעילות סחר כשיטות פעולה להלבנת הון, בנכסים וירטואליים (מטבע מבוזר), לצד ירידה בפעילות במזומן ובשימוש בישויות קש.
ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר, מסרה: "עידן הקורונה הוביל לתופעות פשיעה ייחודיות. בפרסום זה מבקשת הרשות לעדכן את הסקטור הפיננסי והגופים המדווחים לרשות בדבר מגמות פשיעה כלכלית והלבנת הון אלו, לשם הגברת המודעות לתופעות השונות ולצמצום אפשרות ניצולה לרעה של המערכת הפיננסית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה