מדדים ומחקרים

מחפשים חברים? זו התכונה שתמשוך אליכם אנשים חדשים

מחקר חדש שהתפרסם במכון ויצמן ברחובות מצא כי ריח גוף דומה מהווה גורם מרכזי ביצירת קשרים חברתיים. כך החוקרים הגיעו למסקנה הזאת
מערכת ice | 
עבודה במשרד (צילום unsplash)
כשאנחנו מכירים בן אדם חדש שנכנס לחיינו, תמיד עולה השאלה - מה הדבר שהוביל לקליק הראשוני? רבים מייחסים את התשובה לסוגיה למגוון גורמים, שבאים לידי ביטוי בדרך כלל בתכונות אופי, אלה שמחקר ישראלי חדש שמגיע ממכון ויצמן למדע ברחובות מגלה גורם שונה לחלוטין ליצירת קשרים חברותיים. 
ובכן, על פי המחקר שתוצאותיו פורסמו לאחרונה, אנשים נוטים להתיידד עם אנשים בעלי ריח גוף טוב, או לחלופין ריח גוף דומה לשלהם. אם נפשט את העניין - אנחנו מתחברים לאנשים שאנחנו אוהבים את ריח הגוף שלהם, כך לפחות מצא המחקר. אגב, מדובר על תופעה שכיחה בכל הקשור ליחסים בין כלבים, שיודעים להריח סכנה ממרחק וגם כאשר הם פוגשים כלב אחר, הם נוהגים לרחרח אותו בזהירות לפני שהם מחליטים לשחק איתו. 
כדי לגלות כמה ריח מהווה גורם משמעותי ומרכזי כאשר אנחנו יוצרים קשרים חבריים עם בן אדם חדש, מחברי המחקר יצאו מתוך שתי נקודות הנחה קודמות על התנהגות אנושית. ראשית, אנשים כל הזמן, אם כי בתת מודע, מרחרחים את עצמם. שנית, אנשים מקבלים באופן לא מודע ריח מהאנשים סביבם.
לצורך המחקר, החוקרים גייסו זוגות חברים שהכירו ב"קליל ראשוני ומהיר", כלומר חברויות חד מיניות ללא בסיס מיני ואשר נוצרו מהר מאוד. ענבל רברבי, אחת החוקרות במחקר, חשדה שמכיוון שהחברויות הללו נוצרו לפני שהם באמת ידעו הרבה אחד על השני, הקשר שלהם מסתמך יותר על תכונות פיזיולוגיות - כמו ריח גוף.
הצוות אסף דגימות ריח גוף מכל חבר וערך שני ניסויים, תוך השוואה בין הדגימות לריח גוף מקבוצה של אנשים מזווגים באופן אקראי (זרים). בניסוי אחד, החוקרים השתמשו ב-eNose, מכונה שבודקת את החתימות הכימיות של ריחות. עבור הניסוי האחר, מחברי המחקר ביקשו מהמתנדבים להריח את דגימות הריח כדי לראות אילו מהן דומות לדעתם. התוצאות בשני המקרים היו ברורות - נמצאה התאמה בין הזיקה לריח מסוים לבין אנשים שנהיו חברים בקליק ראשוני. 
כדי לשלול כל סיכוי שהחברים מריחים אותו דבר בגלל החוויות המשותפות שלהם - כמו עבודה באותם מקומות או אכילת אותו מזון - החוקרים השתמשו שוב ב-eNose כדי "להריח" כמה מתנדבים שכולם היו זרים לחלוטין זה לזה. לאחר מכן, הקבוצה עסקה במספר אינטראקציות חברתיות לא מילוליות בזוגות.
לאחר מכן, הזוגות דירגו את בן הזוג החדש שלהם במונחים של כמה הם אוהבים אותם ואם הם חשבו שהם יכולים להיות חברים. התוצאות הראו כי הזרים שחשבו שהם יכולים להתיידד עם בן/בת הזוג שלהם לבדיקה נוטים יותר להריח אותו הדבר, לפי ה-eNose. למעשה, חוקרים אומרים שהם יכולים לחזות מי יהפוך לחברים על סמך הריח שלהם בדיוק של 71 אחוז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה