מדדים ומחקרים

העשירים מנותקים? המחקר המפתיע קובע אחרת

מחקר חדש מצא כי למרות הציפייה החברתית מאנשים שהתעשרו ועמדו בעבר במצב חברתי דומה עם השכבות הכלכליות הנמוכות, להזדהות עם מצב כלכלי רע, חמלה כלפי העניים מגיעה דווקא ממקום אחר
מערכת ice | 
דולרים (צילום pixabay)
מחקר חדש שפורסם ב-Social Psychological and Personality Science, מצא כי אנשים שנולדו עשירים חשים חמלה רבה יותר כלפי עניים מאשר אנשים מצלחינים שהפכו עשירים מהיותם מצליחים. המחקר מתרץ את התופעה בכך שאלו שנאבקו להתעשר עלו במעלה הסולם הכלכלי, נוטים לראות בניידות חברתית קלה יותר ויש להם פחות אהדה עם אלה שאינם מסוגלים לעקוב אחרי התהליך שעברו.
"יש כל מיני סיפורים ונרטיבים תרבותיים על העשירים, איך הם ואיך הם מתנהגים", אומר הסופר הראשי של המחקר, Hyunjin Koo מאוניברסיטת קליפורניה-אירווין, בהודעה לתקשורת.
"הממצאים שלנו מצביעים על כך שלא כל האנשים העשירים עשויים להיות אותו דבר", מוסיף קו, "מה שנראה עושה הבדל הוא איך הם התעשרו".
"בארצות הברית, אנו מוצאים שאנשים מצפים מאלה שהתעשרו להיות יותר סימפטיים כלפי העניים והרווחה החברתית מאשר אלה שנולדו עשירים", ממשיך קו. "עם זאת, 'התעשר' תופס את שיפור התנאים הסוציו-אקונומיים של האדם כפחות קשה ביחס ל'העשירים הנולדים', אשר מנבא עמדות פחות סימפטיות כלפי העניים וחלוקה מחדש".
"זה שמישהו היה בנעליים שלך, לא אומר בהכרח שאכפת לו ממך", מציין החוקר. "התגברות על קושי מסוים עלולה, מעצם טבעה, לגרום לאנשים להיות פחות סימפטיים כלפי אלה שחווים את אותו קושי, כי הם התגברו עליו".
 
זה משהו שנדמה שהציבור הרחב לא מבין, שכן בסקר ציבורי אחד, 27 אחוז מהנשאלים אמרו שהם מעריצים את העשירים, אבל הנתון הזה עלה ל-88 אחוז כשהנשאלים נשאלו אם הם מעריצים את אלה שהרוויחו את כספם .
הצוות ביצע חמישה מחקרים שונים כחלק מהמחקר שלהם. הראשון סקר 736 אנשים בארה"ב ומצא שאנשים ראו את "התעשיר" בצורה חיובית יותר מאשר את "העשירים הנולדים" וצפו מהם לתמוך יותר בעניים וברווחה חברתית.
זה התקיים למרות שהמשיבים למדו על כמה אנשים עובדים חרוצים בשתי הקבוצות העשירות, מציין המחקר השני. חוקרים ערכו שני סקרים נוספים של 1,032 אנשים עשירים - עם הכנסה שנתית של 80,000 דולר במחקר אחד ו-142,501 דולר במחקר השני.
כאן הם גילו שאלו שהתעשרו חשבו על ניידות חברתית כקלה יותר ולכן היה להם פחות אהדה עם אלה שאינם מסוגלים לשנות את מצוקתם. במחקר אחרון, החוקרים ביקשו מ-492 אנשים לדמיין את עצמם בחברה היפותטית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה