ויראלי

נסראללה משוגע, אבל הוא לא מתאבד שיעי

סיכוי נמוך מאוד שנסראללה יפתח כעת במלחמה כאשר איבד את גורם ההפתעה וניטל ממנו עוקץ הדוקטרינה החיזבאללונית של פלישת כוח ארדואן וטביחת הבתים בקו הגבול. אמנם פונדמנטליסט משוגע, אך בניגוד גמור לחמאס רגיש מאוד לשלום חייליו ורציונלי בסטנדרטים הנמוכים של ארגון טרור

אל"מ במיל' משה גלעד |  3
משה אלעד (צילום שירן אלעד)
האם ההתגרות הביטחונית הגוברת ומחריפה של חסן נסראללה בצפון מובילה לשבירת 17 שנות ההרתעה, התקופה הארוכה ביותר של הרתעה בין ישראל לגורם ערבי? זו השאלה המעסיקה בעיקר את ישראל וארצות הברית, אך ללא ספק עלולה להשפיע על מערכה נרחבת יותר עד כדי התנגשות דו גושית.
רבים זוכרים את ההתוודות של המנהיג השיעי בדרום לבנון מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה: "לו הייתי יודע שזה הנזק שייגרם", הוא גילה את ליבו לפחות כלפי חוץ, "אז לא הייתי תוקף את ישראל". מעטים זוכרים מה גרם לנסראללה להיבהל ואף לבכות בשל כך. אלה הם בני עמו ועדתו השיעים בדרום לבנון, צאן מרעיתו שהוא בשר מבשרם.
ישראל ידעה ללחוץ מאז ומתמיד על הלבנונים. עוד בתקופת מבצע ליטני (78') מלחמת לבנון הראשונה (82) "דין וחשבון" (93) ו"ענבי זעם" (96) ובעצם בכל משבר דרום לבנוני ישראל פעלה באותה שיטה: היא הבריחה את השיעים של הדרום אל ביירות כדי שאלה ילחצו על מנהיגיהם. אלה, השיעים של נסראללה, התמקמו בחצרות בתיהם של חברי פרלמנט בבירות, ברובעי יוקרה, במוסדות חשובים ואיש לא העז לגרשם, אך הלחץ על תושבי הבירה היה כבד מנשוא ובדרך כלל המשבר הסתיים בהסכם הבנות, לפי מידת הסבל והעמידה בו של תושבי הדרום.
ולכן, לא לחינם נזהר נסראללה שלא לפגוע בישראל במשך 17 שנים. כל אימת שהלחץ מטהראן לתקוף את ישראל גבר, כל אימת שאנשי השיח' ובמיוחד כוהני הדת הקיצוניים דיברו על תקיפת ישראל, היה זה נסראללה שאמנם כלפי חוץ השתמש ברטוריקה של מלחמה, אך כלפי פנים דיבר במושגים של זהירות ואיפוק.
הגיעה עת הכרעה. נסראללה מוטרד מלחצי איראן הגוברים לפתוח כעת חזית נוספת מול ישראל, אך מבין כי גם אם יירה מאות אלפי טילים ורקטות על ישראל, לבנון כולה תהפוך לדרזדן של מזרח התיכון. לבנון כולה ולא רק הדאחייה. מדוע? כבר נאמר לא פעם כי בניגוד לשנת 2006 בה חיזבאללה היה ארגון טרור שהוביל להתלקחות, הפעם שרי החיזבאללה בממשלת לבנון קוראים תיגר על ישראל בשם כל אזרחי לבנון, ולכן במערכה הקרובה לבנון כולה צפויה להפוך לעיי חרבות.
יצטרף או לא יצטרף? מחד – נסראללה רואה בעיני רוחו את מסוף הדלק בזהראני מופצץ וכל רזרבות הדלק של לבנון נשפכות לים, את שדה התעופה בח'אלדה יוצא מכלל שימוש, את גשרי הלבנון המחברים בין צפון ודרום קורסים, ואת מפקדתו במערב בירות חוזרת להיות אפר ועפר.
  
מנגד, הוא מדמיין פגיעה קשה באתרים אסטרטגיים בישראל, הוא רואה הרוגים ופצועים ישראליים רבים ומחשב את מאזן האימה האישי שלו. בשעה שהפטרונים האיראניים דוחקים בו לפעול וגייסותיו קוראים לו לצאת לקרב, השיעים בדרום מזהירים אותו מנגד מפני נטישת בתיהם ושדותיהם והלבנונים ברחוב צועקים לו – חדל. 
קשה להאמין שנסראללה יפתח כעת במלחמה. כאשר ארה"ב לצד ישראל ולא רק במלים, כאשר הוא איבד את גורם ההפתעה וישראל בעצם מוכנה לתקיפה כזו וכאשר ניטל העוקץ מהדוקטרינה החיזבאללית של פלישת כוח ארדואן וטביחת הבתים בקו הגבול– הוא ייזהר. פונדמנטליסט משוגע שבניגוד לחמאס רגיש מאוד לשלום חייליו ורציונלי בסטנדרטים של ארגון טרור.
הכותב: אלוף משנה (מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה בכיר במכללה האקדמית גליל מערבי. לשעבר מושל נפות צור, ג'נין ובית לחם
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    לא נכון
    תמיהה 10/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא להאמין שאל"מ בצה"ל עדיין חושב כך אחרי שראינו איך שחמאס תקף את ישראל, גם נסראללה חי בשביל להילחם בישראל, הוא לא חושב מה הוא יפסיד או לבנון תפסיד רק איך לתקוף אותנו כמה שיותר. וזה שהוא לא תוקף עד עכשיו בצורה מסיבית זה רק ענין של זמן עד שזה יקרה, הוא יתקוף ברגע שיראה לו שזה הזמן המתאים. לכן אסור לחכות לו, צריך לאסוף מידע מודיעיני עכשיו כמה שיותר ולתקוף את כל התשתיות שהוא הכין ולפגוע כמה שאפשר בכח רדואן
    סגור
  • 2.
    חזבללה
    רמי 10/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואני שואל את עצמי ,לא מה קורה עכשו אלה מה יקרה מחר כאשר נרדם "נומה נומה" כמו שהיה ביום הכיפורים וכמו שקרה 50 שנה מאוחר יותר בשימחת תורה
    סגור
  • 1.
    נסראללה חי בזכות איראן והוא שיעי.
    לבנת חבלה 10/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואיראן רוצה מלחמה עם מדינת ישראל.
    סגור