טלוויזיה

הוט נגד קשת: יסכלו את העסקה הגדולה בשוק התקשורת?

לקראת הדיון ברשות השנייה בעניין עסקת קשת RGE, הוט שלחה מכתב נוסף בו היא מזהירה מפני כוח בלתי מוגבל בידיה של קבוצת קשת: "לא יהיה ניתן להשיב את הגלגל לאחור"
מערכת ice | 
טל גרנות אבי ניר (צילום רמי זרנגר יחצ)
עסקת קשת ו-RGE הקימה את HOT למלחמה נגד העסקה היוצאת לפועל, בה קשת תרכוש כ-25% ממניות RGE ושירות הסטרימינג החדש והמשותף לשתי החברות שעתיד לשנות את שוק הטלוויזיה בישראל. הבוקר (רביעי) נשלח מכתב נוסף מהוט לרשות השנייה, לקראת הדיון שיתקיים בה ביום ראשון.
הוט שלחה מספר מכתבים לרשות השנייה, ובמכתב הבוקר נכתב עוד על הסכנות שבעסקה הנרקמת לשוק הטלוויזיה בישראל. "אם תאשרו את הבקשה", נכתב ע"י עו"ד אבי ליכט המייצג את הוט, "תחזיק קשת בערוץ הטלוויזיה המוביל, בחברת החדשות המובילה, ב"עיתון" מוביל בתפוצה רחבה (אפליקציית N12), ובטלוויזיה רב ערוצית. כל זאת, לצד שותפות עם בעל השליטה בערוץ הכנסת שבו משודרים הדיונים שבה יוכרע גורלה ושליטה במשאב הפרסום בטלוויזיה. הכח הזה ירוכז בידי קשת, אחת מהקבוצות הריכוזיות במשק, ללא יכולת מעשית להחזיר את הגלגל לאחור."
אחת ההשפעות החמורות המוזכרות במכתב מקושרות להשפעה שיש לקשת על הפוליטיקאים בישראל: מעבר לכוח הרב שיש לחברה כבר היום עם תכניות פריים-טיים בישראל בעיקר בתכני אקטואליה ועד חברת החדשות - על ידי רכישת מניות RGE תהיה גם בעלת השפעה דרך ערוץ הספורט וערוץ הכנסת שבשליטת RGE. ברשות התחרות עדיין מאמינים כי דווקא הבשורה של קשת בשירות סטרימינג תוביל לצרכן לשלם פחות, ולמרות מאבקים של המתחרות של קשת - עדיין אישרה את העסקה ולא ממהרת לדון מחדש בה.
 
עד היום התרגלנו לשני סוגי ערוצים בפיקוח המדינה: ערוצים מסחריים כמו רשת 12 וקשת 13, שחויבו להנגיש את התכנים שלהם באופן חינמי לציבור והכנסותיהם נובעות מרצועות הפרסומות הארוכות שמשודרות לצד התוכניות. הסוג השני של טלוויזיה ממוסדת בישראל הוא טלוויזיית הכבלים כמו יס והוט שהונם נגזר בעיקר מלקוחות שרוכשים מינוי להתחברות לתוכן שלהם.
לאורך השנים, הצליחו הערוצים המסחריים לגוון את מקורות ההכנסה שלהם ממכירת תוכן ל–VOD או להפקות חוץ-לארץ. כעת, עם העליה ההולכת ומתפתחת של שירותי סטרימינג כמו נטפליקס וחברותיה שמציעות תוכן מבוסס אינטרנט, רווחי הפירסום מתמקדים בפלטפורמות אלו ומגיעים בעיקר לגוגל ופייסבוק.
כך נוצר מצב שבמשך כעשור שוק הפרסום בטלוויזיה מאבד מאחיזתו ושירותי הסטרימינג עולים במקביל. עוד חשוב לומר כי פעילותם של ערוצי הכבלים והלויין היו מפוקחות בידי הממשלה ועם המעבר לדיגיטציה חדשה בתחום, התכנים למעשה יוצאים מתחת הפיקוח הממשלתי.
 
במגמה הנוכחית, שוק הטלוויזיה עתיד לעבור כולו לשדר על גבי האינטרנט, כך שהרגולציה בעניין כמעט ובטלה. קשת ורשת יוכלו להגיע במצב כזה להכנסה של עוד כ-50 מיליון שקלים לכל אחת מתשלום עקיף על התכנים שלהם. הוט מנסה לעשות שריר מול האופציה הזאת ומאיימת בפגיעה בשוק הפרסום של הערוצים.
ואיפה זה פוגש אותנו הצרכנים? שירות סטרימינג חדש של קשת שעתיד לבוא לעולם, יפגוש אותנו בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. נתחיל מהעובדה שכניסה של כל מוצר חדש לשוק טובה לתחרות ולמחירים ככה שבאופן ישיר זה יכול להשפיע על הסכום שנוציא על שירות כזה.
בטווח הרחוק - מדובר בהחלט באבן דרך משמעותית בדרך להתנתקות מטלוויזיה על גבי כבלי או לוויין ומעבר לשידורים על גבי האינטרנט. לא ברור מה יעשה שוק הפירסום מול מהפך כזה, כי כרגע הכנסות הסטרימינג מנותקות לחלוטים משוק הפירסום ומתבססות על תשלום מנויים. אבל אנחנו נהנה סוף סוף מהנתק הזה ונוכל כנראה לצרוך תוכן בלי להיות כבולים למפרסמים. שתהיה לנו צפייה נעימה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה