כסף וצרכנות

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏משחקים עם הילדים: כך מפתים קטינים להוציא כסף בלי שההורים ישימו לב

בדיקה בינלאומית חושפת שורה של מניפולציות פסיכולוגיות במשחקי מחשב פופולריים – כולל רכישות סמויות, לחץ חברתי ותיבות שלל שמזכירות הימורים. הרשות להגנת הצרכן מזהירה: גם משחקים לגיל 3 כוללים מהלכים בעייתיים
ענת סימן טוב | 
גיימינג (צילום Istock)
משחקי מחשב ואפליקציות פופולריים אולי נראים חינמיים ותמימים, אבל בפועל – לא מעט מהם כוללים טכניקות שיווקיות מניפולטיביות שמפעילות לחץ על ילדים לבצע רכישות בתוך המשחק. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן השתתפה בבדיקה בינלאומית רחבת היקף של ארגון ICPEN, במסגרתה נבדקו 439 משחקים מקוונים וניידים. המטרה: לבדוק באיזו מידה המשחקים כוללים פרקטיקות שמטעות או מלחיצות את המשתמשים – ובעיקר ילדים.
 
הרשות  להגנת הצרכן
בחנה שמונה משחקים נפוצים בישראל, תוך התמקדות בכאלה שמושכים במיוחד את הקהל הצעיר. התוצאה: כמעט בכל המשחקים שנבדקו נמצאה פרקטיקה ברורה של “שלם כדי לנצח” – כלומר, שחקנים מתבקשים לרכוש מטבעות או פריטים כדי לשפר את הביצועים ולהתקדם במשחק, לעיתים בדרך שמבלבלת או יוצרת אשליה שהשדרוג חינמי. תופעה בולטת נוספת שנמצאה היא השימוש ב”תיבות שלל” – פריטים אקראיים שבתוכם עשוי להימצא פרס כלשהו. לעיתים קרובות, השחקן לא יודע מה הוא יקבל, ובחלק מהמקרים מדובר ברכישה בתשלום שמזכירה מהלך של הימור.
הבדיקה העלתה גם שימוש נרחב בפרקטיקות שיווקיות נוספות כמו מבצעים לזמן מוגבל, הטבות שקופצות לפתע תוך כדי משחק, ושימוש במשפיענים לקידום רכישות. ישנו גם פער ברור בין הדמויות או הפריטים הזמינים בגרסה החינמית – לבין אלו שבתשלום, שמוצגים כ”מגניבים” או חזקים יותר. בנוסף, ברוב המשחקים קיים מטבע וירטואלי שמקל על ההוצאה – אך גם מטשטש את התחושה שמדובר בכסף אמיתי.
נתון מדאיג במיוחד שעלה בבדיקה: גם משחקים שמדורגים כמתאימים לגיל 3 ומעלה כוללים רכישות פנימיות, תיבות שלל ופרסומות ממש כמו משחקים לבני נוער. רק כ-30% מהם מציינים מראש בעמוד ההורדה שקיים בהם מנגנון רכישה. מעבר לכך, ברבים מהמשחקים יש צ’אט פתוח בין שחקנים – מה שעלול לחשוף קטינים ללחצים חברתיים, שפה לא נאותה ואף תכנים אלימים.
 
הממונה על הרשות להגנת הצרכן, קובי זריהן, התייחס לממצאים ואמר: “הילדים שלנו חשופים מדי יום לעולמות משחק שנראים חינמיים ובטוחים – אך בפועל כוללים מנגנוני השפעה מתוחכמים שמפעילים עליהם לחץ, מבלבלים ולעיתים אף מהווים הטעיה. הממצאים צריכים להדליק נורה אדומה בקרב הורים, מפתחי משחקים ופלטפורמות הפצה כאחד. אנו נמשיך לפעול – גם בזירה המקומית וגם הבינלאומית – כדי להבטיח סביבה צרכנית הוגנת ובטוחה, במיוחד עבור קטינים.”
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה