כסף וצרכנות

יאיר גולן: "משפחה שמרוויחה היטב תתמודד עם עליית המחירים"

סגן שרת הכלכלה בראיון ל-ice מספר על הדרכים של משרד הכלכלה להתמודד עם עליית המחירים: "ענייני רגולציה ובירוקרטיה שמייאשים כל מי שמנסה להביא מוצר חדש לארץ ולמעשה לייצר תחרות הוגנת יותר". מבקר את השרה איילת שקד: "מנסה לייצר פה משהו בניגוד למה שסוכם עם ראש הממשלה". ומבהיר: "הקואליציה יציבה יותר ממה שנדמה"
אביחי דלאל |  16
יאיר גולן (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
משרד הכלכלה והתעשייה נמצא בימים אלה באחת התקופות העמוסות ביותר: נאבק בפקקים בנמלים, בגל עליית המחירים במשק, מקדם את הרפורמה בייבוא ובתקינה ובוחן אופציות לפיצויים לעסקים בתקופת הקורונה. 
סגן שרת הכלכלה, יאיר גולן בראיון לאתר ice מדבר על המאבק של עליית המחירים, המיסים החדשים, הפקקים בנמלים, הקמת הרשות הלאומית לבטיחות בעבודה, המצב הפוליטי וסערת תתי האדם שהתחוללה לפני מספר שבועות בעקבות האמירה שלו בראיון לערוץ הכנסת.
אנחנו בעיצומו של גל עליית מחירים, קריאות למחאות חברתיות, איך מתמודדים עם המצב הזה?
״עוד לפני הגל האחרון של ההכרזות של הרשתות הגדולות משרד הכלכלה כבר זיהה את המגמה הזאת לפני חודשים ארוכים. אנחנו פועלים דרך רשות התחרות לוודא שאין תיאום מחירים בין הקמעונאים הגדולים ויש חקירה בעניינם בעיקר תיאומים בין שופרסל, רמי לוי ואחרים. בנוסף, גם ללא חשדות שנוגעות לפלילים יש חקירה יזומה בכל נושא פערי התיווך ברשתות הגדולות והדבר השלישי הוא נושא הרפורמה ביבוא ובתקינה, זה פחות דרמה אבל זה מאוד משפיע על יוקר המחייה.
 
הרפורמה בתקינה מאפשרת לנו להביא מוצרים מחו"ל על בסיס תקינה אירופאית מבלי לייקר את תהליכי הייבוא דרך הבחינות החוזרות והנשנות בארץ. הרפורמה ביבוא מאפשרת לבטל ולהוריד מכסים וכך שהמוצרים שיגיעו לצרכן יהיו זולים יותר. חלק מהותי ברפורמה בייבוא זה להשתחחר מהאחיזה של מספר יבואנים בכלל וחלק מהרפורמה זה עבודה מול משרד הבריאות כדי שמוצרי הטואלטיקה, המוצרים שלא מחייבים מרשם רופא יהיו נינוחים. יש דברים שבישראל הם אבסורד, משחת שיניים קרסט שהיא פופולרית מאוד בארצות הברית לא מגיע לארץ כי היא לא עברה מבחני יבוא שאנחנו יודעים שמשתמשים במשחה הזו מיליונים וכנראה אין בעיה בריאותית. יש פה ענייני רגולציה ובירוקרטיה שמייאשים כל מי שמנסה להביא מוצר חדש לארץ ולמעשה לייצר תחרות הוגנת יותר".
לצד עליית המחירים, יש גם את העלאת המיסים וכך נתחי "העוגה" שיש לכל אזרח לצרוך בהם מצטמצם. 
"אסור להסתכל על פרמטר אחד בלבד אלא מה קורה במשק בלבד. השבוע פורסם מאמר על עליות השכר אל מול עליית המחירים ומסתבר שמי שסובל באמת מגל עליית המחירים הם השכבות החלשות והמעמד הבינוני הנמוך, אנחנו חייבים לייצר פיתרון לשכבות האלה. אם יש התייקרויות ומצד שני עליות שכר, משפחה שמרוויחה היטב ועכשיו מרוויחה יותר טוב אז היא תתמודד עם עליות המחירים די בקלות, אבל בשכבות החלשות כנראה שהמצב יותר קשה ואנחנו נצטרך בממשלה לייצר את מנגנון הפיצוי ההולם וזה נמצא כרגע ביננו לבין משרד האוצר ואני מקווה שנגיע בימים הקרובים למתווה שהוא הגון, הגיוני ועם עלות נמוכה ככל שנדרשה". 
כבר יותר משנה שיש פקקים בנמלים, איך פותרים את הבעיה הזו?
"זו בעיה שכבר לוקחת יותר משנה, בעיה חמורה ביותר והיא מרכיב נוסף בהתייקרויות במשק. העלויות הן  אסטרונומיות בשהייה של האוניות מול חופי הארץ. לצערי זה עדיין לא נפתר ואני מקווה שמשרד התחבורה יצליח להביא פיתרון מהיר ואפקטיבי. המצב כרגע הוא בלתי נסבל. חושבים שאחד הדברים הראשונים שצריך לפתור זה עניין העבודה בשבת. צריך למצוא את העובדים המתאימים לפריקה גם בשבת ודרך זה להגביר את הפריקה לנמלים".
 
סגן השר, גולן מוביל הקמת רשות לאומית חדשה לבטיחות בעבודה ולבריאות תעסוקתית. הרשות תאחד תחתה את כל העוסקים בבטיחות בעבודה בממשלה ובראשם, מנהל הבטיחות של משרד הכלכלה והמוסד לבטיחות וגהות. לצד הקמת הרשות החדשה, הממשלה תבצע שורה של שינויים באופן בו מתבצעים הליכי התכנון, ההכשרה והאכיפה של בטיחות בעבודה. גולת הכותרת של הפעילות תהיה חקיקת חוק יסוד לבטיחות בעבודה. גולן התייחס גם ליוזמה זו.
"אנחנו בתהליכי דיונים, אין שבוע שאני לא מקיים דיונים בנושא הזה. אין שבוע שאני לא מעמיק בנושא הזה. למשל  השבוע הייתי באתר בנייה על מנת לבחון שילוב של עגורנים משליטה מרחוק, עגורנים היברידיים בבנייה, כרגע אין לזה רגולציה מתאימה וזה אחד הנושאים, זה משהו עם פוטנציאל לשפר את נושא הבטיחות בתחום הבנייה. תוך חודש נאשר את העניין הזה ונייצר את הרגולציה המתאימה וברגע שזה קיים נתרום עוד נדבך לבטיחות. השינוי הוא לא מהפכה ממחר למחרתיים אבל אנחנו יוצרים תהליך ותרבות.
אני מסתכל ותוחם לאט לאט את מה שאנחנו יוצרים: תוכנית הכוכבים, תוכנית הבטיחות הפעילה, שיתוף הפעולה של הקבלנים הגדולים ולאט גם הצטרפות של הקבלנים הבינוניים. הדגש  ההולך ומתרחב להכשרות מתאימות, את המינוי השיטתי של עוזרי בטיחות באתרי בנייה, כל אלה יחדיו ייצרו את מה שאנחנו רוצים, תרבות של בטיחות. במקביל, הרשות לבטיחות בעבודה ואנחנו בשלבים של בחינת ההליכים המשפטיים לייצור היישות המתאימה ובהמשך כמובן נמשיך לנושא הארגוני והתקצובי. דיונים בנושא ייעול תפקידים, יעדים ומשימות, כל הדברים האלה עדיין לפנינו זה תהליך סדור ושיטתי והכרזתי מראש עד שנגזור את הסרט אבל עובדים במרץ על העניין הזה". 
 
אתמול פורסמו ידיעות על כך שהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, ד"ר אביחי מנדלבליט אישר ביומו האחרון בתפקיד את מתווה אביתר כולל צו התכנון המיוחד לבקשתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד וכעת שר הביטחון בני גנץ יצטרך לאשר עי השטח הוא אדמת המדינה ולהוציא צו תכנון מיוחד.
אתמול עם הפרסומים, מרצ יצאה בהודעה תוקפנית שבה נכתב: "מרצ תתנגד לכל ניסיון להקמת התנחלויות חדשות, עניין שנמצא גם בבסיס ההסכמה שהביאה להקמת הממשלה. קידום התנחלות מבודדת בלב הגדה, בעלויות של מיליוני שקלים, יפגע בסיכוי להשיג הסדר מדיני ובבטחון של חיילי צה"ל ואזרחי ישראל. זה הדבר האחרון שישראל צריכה".
 
אחת הביקורות שעלו בתקופה האחרונה, כדוגמת המאחז אביתר, היא הוויתורים של השמאל בקואליציה למפלגות הימין.
"הקואליציה הזו היא קואליציה לא פשוטה אך בהחלט אפקטיבית. אנחנו לא מושפלים תמיד וזה סיפורי מעשיות שמגיעות מכיוון פוליטי די ברור. אני חש שיתוף פעולה הרבה יותר גדול ממה שמשתקף לתקשורת בין חברי הכנסת ועל כך אעיד באופן אישי. חלק מהשרים וחברי הכנסת צריכים להקפיד יותר על התחשבות בחבריהם, להימנע מלעלות דברים שהם שנויים במחלוקת. חוק האזרחות למשל זה מתווה מצויין שהגענו אליו מול ראש הממשלה. חבל שהשרה שקד מנסה לייצר פה משהו בניגוד למה שסוכם עם ראש הממשלה, זה מיותר, מעלה את המתח אבל בצורה חד משמעית הממשלה הזאת הרבה יותר יציבה ממה שנדמה".
בשבועות האחרונים היית בלב הסערה סביב האמירה שלך "תתי אדם".
"הגיע הזמן להפסיק לבקר אותי בעניין הזה כי החשיבות היא לא מה שאני אמרתי או לא אמרתי, החשיבות האמיתית היא מה שקורה בשטח וזה גורמי ימין קיצוני, משיחי, שקובעים את גורלה של מדינת ישראל בניגוד להחלטות ממשלת ישראל, גורמים שלא מהססים להשתמש באלימות כפי שהוכח בעבר, כפי שקורה ממש בימים אלה. גורמים שלא מקבלים את מהות החוק במדינת ישראל ואת מהותה של ממשלת ישראל. ולכן, כולנו בלי שום קשר לימין או שמאל צריכים להילחם בהם עד חורמה. רוב האלימות הפוליטית במדינת ישראל מאז 1967 הרוב המוחלט שלה בא מהימין הקיצוני והמשיחי, הימין שאינו מקבל את מהותה של מדינת ישראל ומאחל איזה דה אוטוקרטיה ומסכן את ביטחונה של מדינת ישראל".
 
 
תגובות לכתבה(16):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    זבל שמאלני מטונף
    די 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין לנו פנסיות תקצביות , חתיכת זבל מטונף.
    סגור
  • 14.
    מפחיד שאדם עם הלך מחשבה כזה מופקד עלינו
    עצובה 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפילו ביבי לא היה מנותק כמוך יא הזוי. כן, יש לא מעט הייטקיסטים שמרוויחים הרבה לכאורה. גם להם לא נשאר הרבה ביד אחרי מסים ועם מחירי הדיור וכל הדברים. אפילו זוגות הייטקיסטים עוד נעזרים בהורים לפעמים, אז מה נגיד אנחנו אזובי הקיר שלא נמצאים ליד קו העוני אלא רק מרוויחים שכר עולב ביחס לכמה שעולה כאן הכל? ושבארה"ב או אירופה כבר יכולנו לקבל מלא ולשלם מעט ולגור בוילה מפוארת עם מרצדס בכניסה ולטייל בחו"ל מלא?
    סגור
  • 13.
    איזה מנותק! איך הדבר ההזוי הזה היה סגן הרמטכ"ל? (ל"ת)
    . 02/2022/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    פרזי
    ינטי 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשרף כבר יא מנייאק
    סגור
  • 11.
    גאבלס במיטבו !!! (ל"ת)
    אסף 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    אתם תיתפרקו ונשתין עליכם
    יוסי 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך אפס כמוך היה סגן רמטכל.
    סגור
  • 9.
    איך הגיע להיות מועמד לרמטכלות (ל"ת)
    אפס שמאלני 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    פשוט הזוי
    אזרח 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הדבר הזה היה כמעט רמטכל??? איך??? מנותק יהיר ..פשוט לא ייאמן יושב לו על שכר של 70000 אשח פנסיונר צהל ועוד 50000 ש מהממשלה ןרכב ומעיז לדבר ?? תגידו מה נסגר???
    סגור
  • 7.
    משפט המפתח בכתבה
    חי 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החשיבות היא לא מה שאני אמרתי או לא אמרתי, החשיבות האמיתית היא מה שקורה בשטח
    סגור
  • 6.
    תובנות פורצות דרך
    צור 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    וואו. איך לא חשבו חשבנו על זה. לא רק זאת אף זאת, מי ממקבל פנסיה של אלוף במה"ל + שכר של סגן שר גם כנראה יתמודד עם זה.
    סגור
  • 5.
    בראבו!!!
    שוש 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    'מי שמרוויח היטב יתמודד עם עליית המחירים'. איזה מזל שיש לנו את יאיר גולן לספר לנו על כך...
    סגור
  • 4.
    מספיק
    izaac 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בטח . מר יריר גולן. יש לך פנסייה של אלוף ומשכורת של חכ. ביחד זה 100000 שקל נטו בחודש. קשה לגמור חודש עם סכום כזה....
    סגור
  • 3.
    והחרדים שלא מרויחים יכולים ללכת ל...
    יעקב אשדוד 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מר גולן תבדוק בשורשים שלך , לא בטוח שאתה יהודי. בעצם אני בטוח שאתה גוי. עובדה יש לך חמלה כלפי גויים כמו פלסטינים ואין בך טיפת חמלה על אחיי החרדים
    סגור
  • 2.
    האיש הזה תת של הכל. לא יאומן שפיקד על חיילינו. זוועה! (ל"ת)
    מזועזעת 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 1.
    יספיק למי שייש פנסיה תקציבית שמנה ושכר חבר כנסת (ל"ת)
    חן 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • בדיוק
    אבי 02/2022/03
    הגב לתגובה זו
    0 2
    80,000 מצה"ל + 50,000 כסגן שר וזה עוד בלי המשכורת של אשתו שאולי גם אותה סידרו. זה רק מראה מי הם נבחרנו שדואגים לנו השכם והערב.
    סגור