כסף וצרכנות

בנק לאומי מעריך: "הריבית תגיע לרמה של 1.75% ב-2022"

לאחר שנגיד בנק ישראל אמיר ירון טען בראיון לחדשות 12: "הריבית תגיע ל-1.5 ב-2023 כי זו הסביבה הנכונה", כלכלני הבנק הגדול טוענים כי הריבית תהיה אפילו גבוהה יותר
מערכת ice | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, טוען בדוח לאחר פרסום העלאת הריבית כי בהתאם לתחזית לאומי בנק ישראל בחר להעלות את הריבית ב-40 נ"ב ל-0.75%. רוב תחזיות הקונצנזוס צפו העלאה של 0.25% בלבד.

בפמן הסביר: "נימוקיו של בנק ישראל להעלאה כוללים: במשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית ברמה גבוהה; שוק העבודה ממשיך להיות הדוק וקרוב לתעסוקה מלאה; מרבית הענפים ממשיכים להצביע על מחסור בעובדים כגורם המגביל את פעילותם השוטפת; מגמת העלייה של מחירי הדירות ממשיכה להאיץ; המלחמה באוקראינה וההאטה בפעילות הייצור בסין תורמות לעליית האינפלציה המיובאת שמצויה מעל הגבול העליון של היעד של ישראל; הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה מצויות בסביבת הגבול העליון של היעד, אך הציפיות לטווחים הארוכים ממשיכות להיות מעוגנות בתוך תחום היעד".
 



עוד המשיך: "בנק ישראל מציין בהודעתו שישנה דעיכה משמעותית בסיכון הכלכלי המקומי עקב המשך גלי תחלואת הקורונה, לפחות בטווח הקצר. עם זאת, קיים חשש להשפעה שלילית מסוימת על  הפעילות הכלכלית בשל ההתפתחויות בעולם, ובפרט המלחמה באוקראינה וההאטה בפעילות הייצור בסין. על פי ההודעה, האינדיקטורים לפעילות הכלכלית במשק ממשיכים להעיד על רמת פעילות קרובה לפוטנציאל והשפעת המגפה על הכלכלה פחתה באופן משמעותי. רמת התוצר ממשיכה לשהות בסביבת קו המגמה שהיה טרום המשבר. מדובר במצב שבו בנק ישראל מעריך שהמשק הישראלי מסוגל לשאת בנטל העלאת הריבית, זאת במטרה להתמודד בצורה מהירה יחסית עם האצת האינפלציה".

לסיום טען: "בנק ישראל מתריע בנושא האינפלציה של מחירי הדירות שממשיכה להאיץ לקצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לזה של השנים האחרונות. לצד אלו, קצב העלייה השנתי של מחירי השכירות (בחוזים מתחדשים) עדיין נמוך יחסית ועומד על 3.2%. בנק ישראל מציין את ההידוק המוניטרי בעולם שנמשך ונראה שישתמש גם בהתפתחויות אלו כרוח גבית בהמשך העלאת הריבית בישראל. נראה שבנק ישראל ישאף להחזיר את רמת הריבית שלו לרמה "נייטרלית" ואף "מצמצמת" שמשמעותה עליית הריבית במונחים ריאליים מהרמה השלילית הנוכחית לרמה שהינה סביב אפס לכל הפחות ואף לרמה חיובית. במסגרת זו, אנו צופים שבנק ישראל ימשיך ויעלה את הריבית בהחלטות הקרובות לרמה של כ-1.75% בסוף 2022 וכ-2.00% במהלך הרביע הראשון של 2023.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה