השוק

טסלה תרוויח? המניה של המתחרה נופלת ב-6%

הפסד עמוק מהצפוי ברבעון השני, תחזית שלילית להמשך השנה ופגיעה ממלחמת הסחר מחזירים את ריביאן אחורה בדרך לרווחיות. המנכ"ל מנסה להרגיע עם הבטחות לעתיד, אך המניה יורדת בעוד שהשוק כולו מאותת האטה

רוי שיינמן | 
ריביאן אוטומוטיב (צילום shutterstock)
חברת הרכב החשמלי ריביאן פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של 2025 והמשקיעים התאכזבו. החברה שנסחרת בנאסד"ק לא הצליחה לעמוד בציפיות הרווח והגדילה את תחזית ההפסדים לשנה כולה, כשברקע המתיחות הגיאו-פוליטית, העלייה בעלויות חומרי הגלם והפחתת הטבות המס לרכבים חשמליים מחזירים את החברה כמה צעדים אחורה בדרכה להגיע לרווחיות.
ריביאן רשמה הכנסות של 1.3 מיליארד דולר ברבעון השני, מעט מעל תחזית האנליסטים שעמדה על 1.28 מיליארד דולר, אך עם הפסד למניה של 97 סנט לעומת צפי של 77 סנט. החברה לא הציגה רווח גולמי, בניגוד לרבעונים קודמים, והפסד ה-EBITDA המתואם עמד על 667 מיליון דולר, גבוה משמעותית מהתחזיות.
בנוסף, החברה עדכנה את תחזית ההפסד לשנה כולה והרחיבה אותה ל-2 עד 2.25 מיליארד דולר, לעומת טווח קודם של 1.7 עד 1.9 מיליארד דולר. הסיבות המרכזיות: ביטול הטבות המס בארה"ב ועלויות החומרים שזינקו בעקבות מדיניות המכסים החדשה.
אחת הפגיעות המשמעותיות בתוצאות ריביאן נבעה מהחלטת ממשל טראמפ לבטל את הטבת המס בגובה 7,500 דולר לרכב חשמלי, מהלך שצפוי להיכנס לתוקף בסוף ספטמבר. בנוסף, הוטל מכס של 25% על רכבים וחלקי חילוף, כאשר לפי הנהלת החברה מדובר בעלות של אלפי דולרים לכל רכב.
מעבר לכך, הגבלות הייצוא הסיניות על מתכות נדירות, המרכיב הקריטי במנועי רכבים חשמליים, ייקרו משמעותית את עלות הייצור, כשלפי ההערכות בשוק העלות ליחידה שנמכרה זינקה בכ-8% ל-118,375 דולר לרכב.
לדברי מנכ"ל החברה, אר.ג'יי. סקארינג', מדובר בעלות גבוהה מלאכותית שמקורה לא בירידה ביעילות, אלא בהיקף ייצור נמוך שגרם לפיזור לא אחיד של העלויות הקבועות.
למרות האתגרים, בריביאן ממשיכים להשקיע בדגם הדגל הבא, ה-R2, רכב פנאי בגודל בינוני שמתוכנן להיכנס לייצור סדרתי במחצית הראשונה של 2026. החברה עדכנה כי השלימה את הרחבת המפעל באילינוי, החלה בהתקנת הציוד, וצפויה להתחיל לבחון את פסי הייצור ברבעון השלישי. כחלק מההיערכות, תעצור ריביאן את פס הייצור למשך שלושה שבועות בספטמבר, בנוסף לשבוע השבתה נוספת מוקדם יותר השנה, כדי להתאים את המערכות ולהגביר את הקיבולת השנתית ל-215 אלף רכבים.
בינתיים, ברבעון השני נמסרו 10,661 רכבים בלבד, ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, תוך שהחברה מדגישה שמדובר בהאטה זמנית עקב המעבר לדגמי 2026. התחזית לשנה כולה נותרה על כנה: 40-46 אלף רכבים.
המשקיעים התאכזבו מהדוחות ומניית ריביאן יורדת בכ-6% במסחר לאחר פרסום הדוחות, אחרי שאיבדה כבר 8.5% השנה ו-17% בשנה האחרונה, כשההמשך תלוי בין היתר בהתקדמות המיזם המשותף עם פולקסווגן, בהיקף של כ-5.8 מיליארד דולר.
גם המתחרות של ריביאן סובלות: יצרנית הרכב החשמלי Lucid צמצמה את תחזית הייצור השנתית שלה ופספסה את תחזית ההכנסות לרבעון, בין השאר בעקבות מתחים גיאו-פוליטיים ופגיעה בשרשרת האספקה. גם היא מתמודדת עם מחסור במגנטים עקב ההגבלות על ייצור מתכות נדירות של סין.
גם בסין ניכרת האטה בשוק הרכב החשמלי. יצרנית הרכב החשמלי הגדולה במדינה, BYD, דיווחה על ירידה ראשונה במסירות רכבים ביולי: 341,030 רכבים בלבד, ירידה חדה לעומת 377,628 ביוני. מדובר בעצירה אחרי שישה חודשים של עליות, והנתונים כמעט זהים ליולי אשתקד.
הירידה מיוחסת להסלמה במלחמת המחירים בין יצרניות הרכב. כבר במאי הורידה BYD מחירים בכ-30% בממוצע – מהלך שגרר את כלל התעשייה להורדות מחירים נוספות. הממשלה הסינית הביעה דאגה מההשלכות, מחשש לפגיעה ביציבות השוק.
גם שחקניות אחרות נפגעו: Li Auto ירדה לשפל של 30,731 רכבים, ירידה חודשית שנייה ברציפות וצניחה של 40% לעומת שנה שעברה. Nio, שכיכבה בקטגורית רכבי היוקרה, ירדה ל-21,017 רכבים – שפל חודשי לאחר שיא ביוני.
לצד הירידות, יש גם מי שמצליחות להציג תוצאות טובות. Xpeng מסרה ביולי 36,717 רכבים, שיא חדש לה ומסירות חודשיות מעל 30 אלף כבר תשעה חודשים ברצף. Xiaomi עלתה מעל 30 אלף מסירות, בעיקר בזכות דגם ה-YU7, ו-Leapmotor נתמכת סטלנטיס רשמה קפיצה חדה ל-50,129 רכבים ביולי, המספר הגבוה ביותר בתולדותיה.
אבל טסלה דווקא מתקשה במיוחד. למרות היסטוריה של מכירות חזקות בסין, המסירות של רכבי מודל 3 ו-Y שיוצרו במדינה ירדו ב-8.4% לעומת יולי אשתקד, ל-67,886 רכבים בלבד. זאת לאחר תקופה ממושכת שבה טסלה נאלצה להוריד מחירים כדי להתמודד עם התחרות המקומית, אך ללא תמיכה ממשלתית כמו ליריבותיה הסיניות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה