השוק

הישראלית הענקית צוללת בוול סטריט - זה מה שמדאיג את המשקיעים

מאנדיי שוב מאכזבת את המשקיעים וצוללת אחרי הדוחות - איך היה הרבעון החולף ולמה המשקיעים מחליטים למכור?
רוי שיינמן | 
ערן זינמן ורועי מן, מאנדיי (צילום נתנאל טוביאס)
ענקית התוכנה הישראלית מאנדיי צוללת בנאסד"ק למרות שהציגה ביצועים טובים ברבעון השלישי. הסיבה? בשוק ההון מסתכלים תמיד קדימה, והאופטיות של החברה לגבי המשך השנה נתפסת כמדי שמרנית.
הנתונים של הרבעון עצמו היו למעשה מעודדים למדי. מאנדיי דיווחה על הכנסות של 316.9 מיליון דולר, שזה כ-4.5 מיליון דולר מעל לצפי האנליסטים. קצב הגידול השנתי עמד על 26% - לא מהיר כמו בעבר, אבל עדיין טוב לחברה בגודל כזה.
מה שבאמת בלט היה השיפור הניכר בריווחיות. ההפסד התפעולי לפי כללי החשבונאות המקובלים התכווץ לסכום זניח של 2.4 מיליון דולר בלבד - ירידה דרמטית מהפסד של למעלה מ-27 מיליון דולר באותו רבעון אשתקד.
כשמנכים את ההתאמות החשבונאיות, החברה אפילו השיגה רווח תפעולי של כמעט 48 מיליון דולר, שיא עבור החברה. גם הרווח הנקי המתואם למניה, שהגיע ל-1.16 דולר, היה גבוה בהרבה מהציפיות שעמדו על כ-0.9 דולר.
אז למה המשקיעים בורחים? התשובה טמונה בתחזית לרבעון הרביעי. מאנדיי מעריכה שתסיים את השנה עם הכנסות של 328-330 מיליון דולר ברבעון הבא, מה שמתורגם לצמיחה של רק 22%-23%.
זו האטה משמעותית לעומת קצב הצמיחה הנוכחי של 26%, והיא נמוכה מהקונצנזוס של האנליסטים שעמד על כ-333 מיליון דולר. ההפרש של כמה מיליוני דולרים נראה אולי קטן, אבל בעולם של חברות טכנולוגיה בצמיחה, כל פיפס בקצב ההתרחבות נבחן בזכוכית מגדלת.
ההנהלה ניסתה להדגיש את ההתקדמות באסטרטגיה העסקית. המייסדים והמנכ"לים המשותפים, רועי מן וערן זינמן, הסבירו שהחברה ממשיכה בהצלחה לחדור לארגונים גדולים יותר ולמכור להם מספר מוצרים במקביל.
"אנחנו רואים ביקוש גובר מצד לקוחות גדולים יותר שמשתמשים במספר מוצרים במקביל כדי לייעל את תהליכי העבודה החשובים ביותר שלהם", הם אמרו.
ואכן, הנתונים תומכים בסיפור הזה. מספר החשבונות שמשלמים מעל 100,000 דולר בשנה זינק ב-48% ל-1,603 לקוחות. בקצה העליון, הלקוחות שמשלמים מעל חצי מיליון דולר בשנה צמחו ב-73% ל-78 חשבונות. האוכלוסייה הגדולה הזו כבר אחראית ל-27% מכלל ההכנסות השנתיות החוזרות של מאנדיי, לעומת 22% לפני שנה.
גם סמנכ"ל הכספים אלירן גלזר ניסה להדגיש את הצד החיובי: "ברבעון הנוכחי השגנו את הרווח התפעולי Non-GAAP הגבוה ביותר אי-פעם, מה שמדגיש את המיקוד שלנו בצמיחה יעילה ורווחית", הוא הסביר.
אבל כל הסיפורים החיוביים האלה לא מצליחים להסתיר את העובדה שהצמיחה מאטה. זו גם לא הפעם הראשונה השנה שמאנדיי מאכזבת עם תחזית.
ברבעון הקודם המניה קרסה ב-30% לאחר שהחברה הנמיכה את התחזית שלה, בעיקר בגלל חששות מהשפעות של הבינה המלאכותית ושינויים שגוגל עשתה במנוע החיפוש שלה - שינויים שמקשים על חברות כמו מאנדיי להגיע ללקוחות חדשים דרך תוצאות חיפוש אורגניות.
השאלה הגדולה היא האם מאנדיי מתמודדת עם בעיה זמנית או עם מגמה מתמשכת. בשוק יש חשש גובר שהבינה המלאכותית עלולה לאפשר למתחרים חדשים לפתח מוצרים דומים בעלויות נמוכות הרבה יותר, מה שיגביר את התחרות. בינתיים, המשקיעים בוחרים להיזהר ולצאת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה