השוק

אוקראינה לקראת מלחמה: האם המשקיעים הישראלים במדינה יתרסקו?

חברות תוכנה וגיימינג מעסיקות אלפי עובדים באוקראינה, ומשקיעי נדל"ן ישראלים רכשו על פי הערכות אלפי נכסים במדינה בשנים האחרונות. האם הפלישה של פוטין תשים סוף לתעשייה הישראלית במזרח אירופה בשנים הקרובות?
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה, יוטיוב/ ABC News)
מדינות המערב מחכות להחלטה של פוטין אם לסחרר את העולם למלחמה על אוקראינה. על פי הדיווחים האחרונים, בגבולות אוקראינה כבר נמצאים כ-130 אלף חיילים רוסים, ונשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, מקווה להרגעת הרוחות וזועק לעזרה מביידן וארה"ב שיעצרו את הפלישה הרוסית. 
נשיא ארה"ב התחייב בפני אוקראינה כי יבטיח את שלמותה הטריטוריאלית ואף יתחבר למדינות אירופה בהטלת סנקציות כלכליות קשות על רוסיה באם תפלוש למדינה. אבל בינתיים האמריקאים לא ממהרים ושולחים כמות קטנה מאוד של חיילים לגבולות.
 
אם המלחמה נראית לנו רחוקה מהשפעה על ישראל, חבורת ישראליות באוקראינה כמו גם משקיעי נדל"ן נמצאים קרוב מאוד למוקד המלחמה ויחוו מכה לא קטנה.
 
המעבר של חברות ישראליות בשנים האחרונות לאוקראינה היה מובן וזאת בעקבות פיחות בתשלומים לעובדים המשתכרים בזול יותר, כמו גם מימון הנכסים והמשרדים בהם יושבת החברה וכדומה. חברות ישראליות מתחום התוכנה מעסיקות כמעט 15 אלף עובדים בתעשייה באוקראינה. חברות ישראליות ידועות כמו וויקס ופלייטיקה מעסיקות כמעט 2000 עובדים בקייב. אך רוחות הקרב באירופה משפיעות ישירות על המצב העתידי: למנהלים ישראלים אין את היכולת לטוס לחברות לפיקוח, ומתכנתים רבים מחפשים את דרכם החוצה בעקבות האזהרות שהשמיעו מדינות המערב עבור האזרחים שלהם בקייב.
 
מלבד חברות התוכנה והגיימינג, אוקראינה הפכה בשנים האחרונות ליעד חם עבור משקיעי הנדל"ן שמנהלים את נכסיהם שם מרחוק. ישראלים מצאו שוק נדל"ן זול שקיבל תשואה גבוהה תוך שנים בודדות, בעיקר בערים קייב ואודסה. 
המצב הנוכחי משפיע קודם כל על עסקאות עכשוויות כאשר משקיעי הנדל"ן הישראלים אינם יכולים להגיע לנהל את נכסיהם, והחשש לגבי העתיד רק גדל ככל שעוברים הימים. על פי הערכות, אלפי נכסים נרכשו בשנים האחרונות על ידי ישראלים במדינת מזרח אירופה. באופן אירוני, דווקא המצב הנוכחי יוכל להביא להבהרות לגבי עתיד שוק הנדל"ן באוקראינה בשנים הקרובות. באם המערב ייענה לדרישותיו של פוטין, ייתכן ותוסר העננה מכיבוש רוסי נוסף והיעדים במדינה יהיו עם עתיד ברור יותר ואולי דווקא יובילו להשקעות עם תשואה גבוהה יותר.
כך או כך, המצב הנוכחי בעל השפעה רבה על תעשיית התוכנה והנדל"ן עבור ישראלים רבים שמחכים גם הם לנשיא רוסיה והחלטתו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה