השוק

הפרטת נמל חיפה: מספנות ישראל מתקרבת לרכישה ההיסטורית

רגע לפני שנסגר המכרז לרכישת נמל חיפה עושה השותפות בין סמי קצב, אסי שמלצר ושלומי פוגל צעד משמעותי לקראת הרכישה ההיסטורית של הנמל; מספנות ישראל עשתה כבר היסטוריה פעם אחת כשהפכה לנמל פרטי הראשון בישראל
ניצן כהן | 
שלומי פוגל אסי שמלצר וסמי קצב (צילום דניאל צרסקי)
ביום חמישי לפני שבועיים פלשה רוסיה לאוקראינה ונראה היה שעיני כל העולם נשואות לדרמה המתרגשת לפתחינו, אבל תחת לפני השטח התחוללה דרמה, אמנם קטנה במונחים שאנחנו רואים בעולם, אבל בכל זאת דרמה בשטייטל המקומי. משרד האוצר פרסם בדיוק באותו היום את המכרז למכירת נמל חיפה - חתיכת היסטוריה מקומית.
נמל חיפה הוא אחד משערי הכניסה המשמעותיים לישראל והוא אחד האחראים, לפחות לפי מה שאנחנו יודעים נכון להיום, ליוקר המחיה בישראל - פשוט נמל (בדיוק כמו אשדוד) שלא ניתן לנהל אותו. הוא נשלט על ידי העובדים שברצונם פועלים מהר וטוב כמו שהם יודעים, וברצונם לא.

הפרטת נמל חיפה אמורה להיות הפיילוט הגדול ואולי האחרון לפני הפרטת נמל אשדוד ולכן באוצר חיכו להזדמנות פז (שהפלישה של רוסיה לאוקראינה סיפקה אותו) לפרסום המכרז.
השאלות הגדולות היו למה למעשה לא למכור את נמל חיפה בבורסה? למה לצאת למכרז מהסוג שנכתוב עליו עוד הרבה? למה יש צורך בהתנהלות לא שקופה בכספי ציבור? האם באמת העובדים הם הדמון הגדול? וכן הלאה.
כך או אחרת, במשרד האוצר ממלאים פיהם מים, לא מוכנים למסור ולו פיסת מידע על הליך ההפרטה שהיא לא פחות מאסטרטגית עבור עמך ישראל.
אבל בין לבין התבצעה חבירה לא פחות אסטרטגית ואפילו מרשימה (נכון לרגע זה ומבלי שידועים לנו כל פרטי המכרז על משתתפיו - ככל שיש כאלה) של מספנות ישראל שבשליטת אנשי העסקים סמי קצב, שלומי פוגל ואסי שמלצר שחברו לחברה אירופאית בעלת ניסיון (וממון רב) להתמודדות על רכישת הנמל האסטרטגי הזה.
אם כן, מספנות ישראל שהתמודדה עם פרישתה של השותפה הקודמת  DP WORLD LTD האמירתית פנתה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה לאשר את צירופה של החברה האירופאית, כשותפתה לקונסורציום אשר יתמודד בהליך הפרטת חברת נמל חיפה, שפורסם על ידי רשות החברות הממשלתיות.
השותפה החדשה היא חלק מקבוצה בינלאומית המתמחה בהפעלת נמלים ומסופי מטענים באירופה ומחוצה לה בהיקפי פעילות משמעותיים לחברה שותפויות אסטרטגיות עם חברות ספנות מהגדולות בעולם. כל אלו יכולים לתרום ולהביא ערך מוסף בהפעלת נמל מקומי, אם יזכו החברות יחד במכרז בישראל.
על פי ההסכמה בין החברות, יחס האחזקות בקונסורציום שיוקם לצורך רכישת נמל חיפה יהיה ש- 70% מההחזקות יהיו בבעלות תעשיות מספנות ישראל והשותפה תחזיק ב- 30% הנותרים. השותפות תוכל להעניק אפשרויות נוספות במסגרת האסטרטגיה העסקית של תעשיות מספנות ישראל.
כאמור, מספנות ישראל נמצאת בבעלותם של שלומי פוגל, סמי קצב, משפחת שמלצר וקבוצת גולד בונד הבורסאית. לחברה, בניהולו של צביקה שכטרמן, ניסיון של למעלה מ-60 שנה והיא פעילה בתחומים שונים, ביניהם: תכנון ובניית כלי שייט צבאיים ואזרחיים במספנה מהמתקדמות בעולם; הפעלת הנמל הפרטי הראשון בישראל; פעילות יבוא מלט, במסגרתה הפכה החברה תוך מספר שנים לשחקנית מובילה בשוק הישראלי; פעילות של תמיכה לוגיסטית בתעשיית הפקת גז ובבעלותה צי של 13 אוניות. בכוונת החברה לפתח מספר מנועי צמיחה במהלך השנים הבאות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה