השוק

"הנזק הכלכלי של חברת שטראוס רק התחיל"

פרשת הסלמונלה במפעל של שטראוס-עלית חושפת בעיות משמעותיות בתהליכי בקרת האיכות במפעלי מזון עד כדי שלא ניתן כבר שבוע לדעת בוודאות מה מקור התקלה בשטראוס; מנכ"לית חברת הייעוץ תפן: "לשטראוס יש שבועיים שלושה לפני שיגרם לה נזק כלכלי רציני"
ניצן כהן |  23
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית חברת הייעוץ האסטרטגי תפן (צילום ענת קזולה, דויד כהן פלאש 90)
השבוע פרצה לחיינו פרשת הסלמונלה בשטראוס ולפחות בשלב זה, לא נראה כי היא מגיעה לסיומה המהיר. מה כן למדנו עד עכשיו? הפרשה מעלה לסדר היום הציבורי תקלת ייצור שנוגעת לבטיחות מזון, נוגעת לרגולציה (שאמורה להיות מחמירה ביותר), לתהליכי ייצור ובכלל נוגעת לאמון הציבור ביצרניות המזון ותהליכי הבקרה והפיקוח.
נסביר בקליפת אגוז שבדיקות שערכה שטראוס העלו כי קיים חשד למוצרים הנגועים בסלמונלה. כרגע החשד הוא כי מקור הסלמונלה הוא באחד מחומרי הגלם ששטראוס השתמשה בו, אבל באותה המידה זה גם יכול להיות גורם אחר בכל שרשרת הייצור של החברה.
 
בשלב הזה הוסרו מוצרי שטראוס-עלית שיוצרו במפעל מהמדפים ונראה כי החשש לבריאות הציבור ירד מהפרק, לפחות זמנית. כעת נשאלת השאלה כיצד, אם, מתי ואיך יחזרו המוצרים של שטראוס-עלית למדפים ומה תהיה ההשפעה, אם בכלל, על החברה לטווח הקצר, הבינוני והארוך.
מלי ביצור פרנס היא מנכ"לית חברת הייעוץ תפן ומתמחה בשוק המזון המקומי. בעזרתה, ננסה להבין את גודלם ועוצמתם של הליקויים שהתגלו בשרשרת הייצור של שטראוס-עלית.
"שטראוס הסתבכו כרגע לא רק בפרשה עצמה אלא גם נלקח מהם תו האיכות ולמעשה עד שלא יגישו תוכנית מלאה שתסביר איך מתקנים את הליקויים שנמצאו, הוא לא יוחזר להם. אז יש כאן בעיה של זמן, כרגע שללו להם את התו לשלושה חודשים - וכאן אנחנו נכנסים לבעיה חמורה של מתי הסיפור הבסיסי יגמר", מנתחת ביצור פרנס.
- תסבירי.
"אם מדובר בחודש, אז בפרק הזמן הזה, שטראוס לא רק שלא תייצר לבד, אלא גם לא תספק חומרי גלם לייצרנים אחרים והם לא יוכלו לייצר ועוד מוצרים ירדו מהמדף. זו שאלת הבסיס ואם אנחנו מדברים על סדר גודל של חודש אז תרחיש 'הזיכרון הקצר של הציבור' ייכנס לפעולה וזה גוזר דפוס פעולה מסויים. אם טווח הזמנים יהיה ארוך יותר אז הולכים על תרחיש 'הזיכרון הארוך' של הציבור נכנס לפעולה ואנחנו בסיפור אחר".
- באופן עקרוני נהוג לסמוך על זה שהזיכרון של הציבור הוא קצר.
"הזיכרון של הציבור נחשב לקצר טווח אבל השאלה היא כמה זמן יעבור עד שהמשבר הזה יתוקן - וזה כבר סיפור אחר. אם ביום רביעי שטראוס תחזיר את המוצרים למדפים - זה יישכח. אבל אם תקופה ארוכה יותר לא יהיו מוצרים שלהם על המדף אז יש בעיה בתודעה והנזק הכלכלי של שטראוס רק התחיל".  
- מעבר לנזק של הפגיעה במכירות עצמן על איזה סוגי נזק אנחנו מדברים?
"כרגע עובדים יושבים בבית ומקבלים שכר, יש מוצרים שיחזרו והלקוחות יקבלו פיצוי כפול אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: כמה תביעות יהיו? וכן הלאה. במקביל יושבת החברה עם כל מומחי הייעוץ הסביבתי, דוגמים ואנשי בריאות הציבור וכל המומחים שעוסקים בתחום ומנסים למצוא פתרון לבעיה עצמה. זה אומר שכל ההוצאות הקבועות ממשיכות כרגיל, ולהן נוספו עוד הוצאות נוספות וההכנסות לא קיימות. הנזק יכול להיות עצום.
"לפני שבכלל מדברים על כל זה, צריך קודם כל לפתור את הבעיה עצמה ולגלות מה המקור שלה כי אחת האפשרויות מדברת כל כך שהמקור הוא בחומרי הגלם וזה מרחיק את שטראוס מהבעיה אבל גם אמירה שזה חומרי גלם היא בעייתית".
- אחד הדברים שהיינו מצפים מחברה בסדר גודל של שטראוס זה לקיים בקרת איכות בתהליכי הרכש, הייצור והשיווק.
"בדיוק. מעבר לדגימות יש בעיה בבדיקות האיכות. אם מערכי בקרת האיכות היו פועלים כמו שצריך הרי שניתן היה לאתר את הבעיה ואת המקור שלה מהר מאוד - ואז ניתן היה לאתר את הפגיעה מהר וב'הנדסה לאחור' לאתר את המקור שלה ולהשבית חלק קטן מהמפעל ולא את כולו כך שרק חלק מהמותגים יפגעו ולא כולם.
"מה שקורה במפעלים עם מערכים כאלה, זה שניתן להגיד שיש מוצר X פגום ואז באמצעות הליכי בקרת איכות מתקדמים להבין מהר את התהליך שהוא עבר ואז ניתן לצמצם את טווח הזמנים והפגיעות.
"כרגע מהפרסומים ניתן להבין שלא ברור באיזו נקודה בשרשרת האספקה התקלה קרתה. זה יכול להיות מחומרי הגלם עד חבלה".

הלקוח עשוי לשכוח את המותג

- כמה זמן לוקח להבין בדיוק מה מקור התקלה?
"אני מעריכה ששבוע עד שבועיים אבל חייבים לגלות איפה הבעיה כי אחרת שטראוס ירדו מהמדפים לתקופה ארוכה, הלקוח ישכח את הוופלים והשוקולד שלהם ובכלל את המותג, ימצא חלופות וטעמים אחרים ואז יהיה כבר באמת קשה להחזיר אותו למותג. צריך לזכור שפתרון בעיית הבסיס הוא המפתח לכל פתרון אפשרי כי כאן אנחנו מגיעים למקום של תביעה משמעותית אם משהו יקרה אחרי החזרה למדפים".
- איך שטראוס מתנהלים עד עכשיו?
"תזכור: ילדים שאהבו ארטיק ספציפי יעברו מהר מאוד לארטיק אחר. הם יחזרו אם יהיה פתרון מהיר, כלומר תוך שבועיים שלושה, זה הכל.
"לשאלה שלך, שטראוס מתנהלת טוב כרגע, הם מתנהלים בשקיפות שמעוררת אמון אבל זה יחזיק שבועיים שלושה לכל היותר".
- יש בכלל מה לעשות? או שמדובר במקרים שקורים ואין מה לעשות - זה חלק מהמשחק.
"מניעה של 100% זה קשה עד בלתי אפשרי אבל אפשר לצמצם מאוד את הבעיה וצריך לזה את משרד הבריאות שצריך גם הוא לעשות בדק בית. וממה שאנחנו רואים יש פערים גדולים בין מה שצריך להיות ומה שקורה בפועל וזה לא רק בשטראוס זה מאפיין את ישראל".
- תסבירי.
"יש בעיה בבדיקות האיכות במפעלי המזון. בדיקות האיכות המתקדמות יכולות לכוון אותנו בכל התהליך של איתור תקלה והמקור שלה. יש כאן בעיה כללית יותר מאשר המקרה הפרטי של שטראוס. לדעתי, כמי שמכירה היטב את השוק הזה משרד הבריאות מגיבים יפה - זה יכול לקרות לכל אחד. באופן עקרוני הבעיה היא אסטרטגית יותר ואני מתכוונת פחות לנושא המיתוגי והשיווקי אלא בכל תהליכי הייצור.
"אנחנו נמצאים כרגע בשלושה פרויקטים גדולים בתחום המזון ששם גם הייתה בעבר פגיעה של סלמונלה ומבלי להיכנס לפרטים גילינו שצריך להיכנס ממש לעומקם של תהליכי ייצור ולהקים להם תהליכי בקרת איכות ועקיבות מתקדמים ויש כאלה.
"בתהליכים האלה מייצרים שורה של פעולות שמתריעות על בעיה מוקדם ובתהליכי העקיבות מהרגע שאנחנו יודעים שיש בעיה צריך לאתר את המקור שלה. אני חושבת שהגיע הזמן שמשרד הבריאות גם ירענן את הדרישות שלו לתהליכי בקרת איכות ואולי גם ירחיב אותם.
"למשל, כל נושא האוטומציה בתהליכי בקרת האיכות הן בחירה של המפעל עצמו וזו לא דרישה של משרד הבריאות. שטראוס הוא ארגון ברמה גבוהה, אבל אם קורה משהו רע בתהליכי ייצור אז מערכת ניתור אוטומטית - שהיא בחירה של המפעל - ואז איתור התקלה וזיהוי המקור שלה וטיפול בו, במקום שבועיים של בדיקות זה לוקח כמה ימים. באופן עקרוני, והרמה בארץ נמוכה מאוד בכל נושא האוטומציה והעקיבות בתחום הייצור".
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    שטראוס לא חסרה בכלל,יש מוצרים יותר טובים (ל"ת)
    יוסף 05/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    מחדל של שטראוס
    צופית 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שום יונים ושום בטיח מדובר במפעל מזוהם לאורך שנים וכולם שתקו!!! להגיש תביעה על מחדל!!!!
    סגור
  • 19.
    רעל מזוקק
    דנידליה 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לגרום לסגירת מפעלי הרעל המזוקק המכונים מפעלי הממתקים. נזק גופני פרופר לשיניים, לגוף ולתדמית. סוכר לבן הורג. זה לא מזון ולא חיוני לקיומנו. בפירות יש מספיק סוכר.
    סגור
  • 18.
    להחרים להחרים. להחרים.
    נ.ש. 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החברה החזירית שאחראית ליוקר המחיה ועליות המחיר החדות בענף המזון היתה זו שמתחת לשולחן דאגה להעביר את מחאת הקוטג' שנועדה להלחם בריכוזיות ועליות המחיר למחאת הדיור תוך מימון מאהל הסטלנים ברוטשילד וקידום הרווקה השבעה מכפר שמריהו. החברה מוכרת את מוצריה בארה"ב מטעמי תחרות בחצי ממחירם על המדף בארץ. יש להחרים את מוצריה של שטראוס עלית עד לקריסתה המוחלטת .
    סגור
  • 17.
    אני אגיד לך בדיוק מה למדנו שהגלגל מסתובב
    קרין 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ומסתובב בגדולללל ,מי שיושב שם למעלה שיבקש סליחה מהעבדים שלו הציבור עוד יסלח העבדים אלה שחולבים אותן ללא הפסקה,שגונבים להם את התינוקות שמעברים אותם בלי הפסקה כדי שיהיו מכונות חלב מהם תבקשו סליחה!!אבל אין סליחה לרוע..יגיע היום עוד שכל אלה שעושים מסחרה על חשבון בעלי החיים יבינו שאין הבדל בינם לבין אותם לבנים עשירים שהיו מחזיקים בעבדים שחורים והיו מנצלים אותם.עוד יגיע היום והגלגל מסתובב בורא עולם משלם לכולםםם
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    מערכת ניתור?
    אאא 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באמת?
    סגור
  • 15.
    פרסומת עצמית ליועצת
    דני54 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לא רואים כימות של הנזק כי היא לא יודעת להגיד מהו. בכל מקרה כיוון שמדובר בחברה עם מספר תחומים הנזק הכולל לא יגיע ליותר מעשרים אחוז מכירות של שנה אחת, שזה נזק ששטראוס יכולה לעמוד בו.
    סגור
  • אתה נראה לי מנותק ממספרים.אומדן נזק מעל למיליארד שקלים (ל"ת)
    נורית וייס 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 14.
    מנכ׳לים ?
    דיין איציק 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יעוץ שמיצוץ מייד שיעלו את המחירים ופה לא מדובר על איזה 18% עלובים שיפציצו עליה רצינית וככה הם וגם אוסם יעלמו מהמפה , אז מי אמר יש איזון בטבע וסופם של החזירונים במחבת כל האוכלים , מגיע לכם על כל תקופות החזירות
    סגור
  • 13.
    ריכוזיות ומומופולים
    אלמליך 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא ישכחו את שטראוס כי אין להם באמת מתחרים במגזרים רבים. מספיק לראות איך נראים המדפים בחנויות כשהם עשן רמקול. מדפים שלמים ריקים בלי שום מתחרה שימלא את החסר.
    סגור
  • זו בדיוק הסיבה להביא לקריסה מוחלטת
    נ. 05/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של חברה חזירית שהפכה למונופות חסר מעצורים.
    סגור
  • 12.
    לפי דעתי צריך דחוף לבדוק את כל המפעלי מזון בארץ
    אבי 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כדי לראות עם גם הם מתנהלים באופן רשלני כזה ואם כן נתחיל לייבא מזון במקום לקנות מהם
    סגור
  • 11.
    יפיופה בואי עליי או אליי (ל"ת)
    לולי 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 10.
    האמת עדיין מוסתרת
    אורן 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה לא עניין של יונים או משהו נקודתי זה הרבה יותר גדול ומנסים להפיל הכל על היונה
    סגור
  • 9.
    אני בצער על שטראוס. חברה עם שירותית. מקווה שהמשבר יחלוף (ל"ת)
    קרינה 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    בארץ, עד שלא קורה משהו, אין בקרה
    מלגלג 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שידור חוזר כמו בתקלות אחרות במדינת הגמדים. תמיד רווח ענק לבעלי המניות, והפסד גדול לציבור. הביטוי שמשהו ישתנה שואף לאפס. התרבות הקלוקלת ותאוות הבצע יביאו רק צרות.
    סגור
  • 7.
    אני עוקב אחרי המנכלית הצעירה הזאת.בחורה חריפה ומבריקה (ל"ת)
    רוני 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 6.
    תו תקן
    מיכאל צ. 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האם תו התקן בישראל מחייב תהליך עקיבות אחרי מוצר ומרכיביו? האם יש נוהל איכות מחייב בישראל ואיך זה קרה למרות הנוהל?
    סגור
  • 5.
    מידע חשוב ומקצועי.אשרייך (ל"ת)
    דוקטור לוגסי 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 4.
    עוד מפעלים עם סלמונלה?אפשר לקבל מידע?? (ל"ת)
    אורן 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    גם ענקים יכולים ליפול
    בר 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ממש נכון, גם ענקים שלא מקיימים תהליכי איכות קשוחים, בעיקר בתעשיית המזון יכולים לייצר תקלות ענקיות כמו זוגלובק ורמדיה בעבר
    סגור
  • 2.
    מקווה ששטראוס יחזרו בהקדם.איזו יפה המנכלית (ל"ת)
    אורלי 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    מידע משמעותי ומפחיד. מתחילה לחשוש לרכוש אוכל.מה יהיה??? (ל"ת)
    נילי 04/2022/29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור