משפט

רומן אברמוביץ' יוצא לקרב: האם הסנקציות הקשות נגדו יוסרו?

איש העסקים הרוסי־ישראלי רומן אברמוביץ' יוזם דיון מחודש בבית הדין של האיחוד האירופי לאחר שהערעור שלו בדצמבר האחרון נדחה. האוליגרך פונה הפעם לבית משפט אחר באיחוד האירופי בטענה כי טענותיו בדבר הקשרים בהם הוא מואשם עם פוטין - לא נבדקו כראוי
יהודה לוינגר | 
רומן אברמוביץ' (צילום יוטיוב/ BBC News)
רומן אברמוביץ' יוצא לקרב בשנית נגד הסנקציות הקשות שהוטלו עליו בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה, שהובילו גם למכירת עסקיו בעולם ביניהן קבוצת הכדורגל צ'לסי, כמו גם איסור לבקר במדינות רבות, והפעם מול בית המשפט לצדק באיחוד האירופי.
נזכיר שגם בישראל, אפילו תרומה חשובה של מיליוני שקלים לזק"א - ארגון שמשווע לתרומות בתקופת המלחמה - נחסם על ידי בנק מזרחי בישראל כמו גם על ידי פסק דין של בית המשפט העליון שניתן רק לאחרונה שגיבה את החלטת הבנק כנגד פסק הדין של בית המשפט המחוזי.
 
בכך, האוליגרך הישראלי-רוסי פנה שוב לאיחוד האירופי לערעור מחודש, וזאת לאחר שבדצמבר האחרון בית הדין הכללי של האיחוד האירופי קבע כי הערעור של רומן אברמוביץ' על הסנקציות שהטיל עליו האיחוד האירופי, נדחה וזאת בטענה כי "האיחוד לא שגה בהערכותיו לגבי  קשריו עם הנשיא פוטין". 
גם לאחר הערעור האחרון, נציגיו של רומן אברמוביץ' טענו בתקיפות כי לאוליגרך אין יכולת להשפיע על מקבלי ההחלטות ברוסיה וכי הטיעונים בדבר קרבתו לפוטין אינן נכונות. לדבריהם אז, הסנקציות הקשות שהוטלו על אברמוביץ' התבססו אך ורק מהטעם שבית המשפט הגדיר אותו כ-"איש עסקים רוסי" ושעל פי תקנות האיחוד האירופי הרחבות מאוד - מספיקה הגדרה זו כדי לקיים את הסנקציות, גם אם אותה דמות הוא בעל מניות פסיבי בעסק שאין לו קשר כלשהו למלחמה. מהצד האופטימי עבור אברמוביץ', נקבע אז מבית הדין הכללי שלה איחוד האירופי, ובשונה מהמועצה האירופית, כי אברמוביץ' לא הרוויח כלכלית או בכל דרך אחרת ממשלת רוסיה.
עוד הוסיפו נציגיו של האוליגרך אז, כי הסנקציות שהוטלו על אברמוביץ' מעולם לא הוצדקו בגלל קשר ישיר שלו למלחמה, ולא הוצגו טיעונים כאלה על ידי האיחוד האירופי במהלך ההליכים בבית המשפט. פסק הדין קובע כי: ״מטרת הצעדים המגבילים הנדונים אינה להטיל סנקציות על אנשים או גופים מסוימים בשל קשריהם עם המצב באוקראינה או קשריהם עם ממשלת רוסיה", אלא אך ורק עם קשריו, לכאורה, עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.
יש לציין כי כחלק מהסנקציות של האיחוד האירופי, הוחלט על הקפאת נכסיו של רומן אברמוביץ' כמו גם האיסור לבקר ב-27 מדינות האיחוד, וזאת מחלק מהטלת סנקציות מעם האיחוד על כאלפיים אנשים וגופים שהיו קשורים, לדבריהם, לממשל הרוסי, וזאת בעקבות החלטת רוסיה לתקוף את אוקראינה. באותו ערעור שנדחה, אברמוביץ' גם דרש פיצויים בגין הקפאת הנכסים והנזק שנגרם לו.
בכך, אברמוביץ' יזם פנייה מחודשת לבית המשפט לצדק באיחוד האירופי עם הטענה כי שופטים זוטרים לא בדקו את תלונותיו בערעור כראוי. יש לציין שאברמוביץ' ראה כנראה את ביטול הסנקציות נגד נהג המירוצים ניקיטה מזפין, כאשר בית הדין הכללי של האיחוד האירופי החליט על כך במרץ האחרון וזאת לאחר שלא הוכחו הקשרים העסקיים של נהג פורמולה 1 הצעיר עם אביו.
על פי דירוג פורבס, הונו של רומן אברמוביץ' מוערך ב-9.7 מיליארד דולר, והוא במקום ה-236 בעולם. מבין עשירי ישראל הוא מתייצב במקום הרביעי לאחר מרים אדלסון (32.1 מיליארד דולר), אייל עופר (24.1) ועידן עופר (15.8), ומעל האחים בוכמן עם 9 מיליארד דולר וטדי שגיא עם 6.4 מיליארד דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה