בארץ

מלחמת חרבות ברזל, היום ה-5: התחממות בגזרה הצפונית, הוקם "קבינט מלחמה"

למרות אזהרות ישראל וארה"ב, חשש כי ארגון הטרור חיזבאללה מצטרף למערכה: אזעקות בכל אזור הגליל והגולן, ירי רקטות לכרמל ודיווח על חדירת כלי טיס לא מאוישים - שהתברר כתקלה. גנץ מצטרף לנתניהו: תוקם ממשלת חירום לאומית. פגיעה ישירה בבית ספר בשדרות, אין נפגעים. קרוביו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף חוסלו בעזה
מערכת ice |  2
עזה, כפר עזה (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, חיים גולדברג)
הבוקר (רביעי) נפתח יומה החמישי של מלחמת חרבות ברזל. המערכה הכבדה שישראל מנהלת ברצועת עזה גבתה עד כה את חייהם של יותר מ-1,200 נרצחים. יותר מ-3,000 בני אדם נפצעו, כאשר טרם ברורה תמונת השבויים והנעדרים שנחטפו מאז פרוץ הלחימה. אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא נאום ובו הביע את תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל, ואיים על מדינות האזור שלא להצטרף למתקפה.
בשעות הערב פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר ח"כ בני גנץ, סיכמו ביניהם על הקמת ממשלת חירום לאומית. הממשלה תפעל כל אימת הלחימה בדרום תימשך, ובמהלכה לא תתבצע חקיקה בכנסת שלא בנושאים הקשורים בלחימה.
במסגרת הממשלה יפעל קבינט מלחמה מצומצם שיכיל שלושה חברים: נתניהו, גנץ ושר הביטחון האלוף (מיל') יואב גלנט. כמשקיפים יכהנו בקבינט המלחמה הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. נוסף אליהם, מטעם המחנה הממלכתי יכהנו כשרים גדעון סער ויפעת שאשא ביטון.
סמוך לשעה 21:00 הג'יהאד האסלאמי איים כי ירה לישראל. מטח רקטות נורה לאשקלון, שדרות, נתיב העשרה, זיקים, ניר עם ודורות. דווח גם על תקיפה לעבר בית בבית לאהיה. 
בשעה 20:00 אושר כי האזעקה בחיפה שוגרה מרצועת עזה, ככל הנראה מדובר ברקטת R-160. באזורים רבים בארץ פיקוד העורף שלח הודעת התמגנות באפליקציה, ככל הנראה מדובר בתקלה. סמוך לשעה זו שוגר מטח רקטות נוסף לאזור השפלה, שכלל את נס ציונה, ראשון לציון, רחובות, באר יעקב, גבעת ברנר ועוד. נשלל החשד לחדירה מלבנון. בה בעת, דווח על הפגזות ברצועה ממערב לנוסייראת. שלושה מחבלים חוסלו. 
סמוך לשעה 18:00 דווח על חשד לחדירת כלי טיס עוין באביבים. אזעקות נשמעו סמוך לשעה 18:20 בטבריה, צפת, בית שאן, קצרין, ראש הנקרה, אליפלט, דגניה, מג'דל שמס, חניתה ושורה ארוכה של יישובים באצבע הגליל ובמערב הגליל וברמת הגולן. החשש שאומת הוא כי בין 15 ל-20 רחפנים לא מאוישים חדרו לשטח ישראל מגבול הצפון. כעשר דקות מאוחר יותר דווח על ירי רקטי ועל עימותים בבית הלל.
סמוך לשעה 19:00 דווח על נפילה במטולה ללא נפגעים. דובר צה"ל מעדכן כי בהמשך לירי על אזור הצפון, כלל התושבים בהם נשמעו התרעות מתבקשים להיכנס למרחבים המוגנים. הרחפנים ככל הנראה כוונו להגיע לבסיסי צה"ל באזור המרכז. אזעקות נשמעו גם בחיפה ובאזור חוף הכרמל. חמאס לקח אחריות על הירי הרקטי לאזור, בשעה שחיל האוויר פעל להפלת כלי הטיס העוינים שחדרו.  מאוחר יותר אירוע הרחפנים התברר כתקלה.
 
במהלך היום משרד החינוך הודיע כי הלימודים בכל הארץ יחזרו ביום ראשון באופן מקוון. משרד הבריאות עדכן שכחלק מהיערכות מערכת הבריאות ובתי החולים להתפתחויות אפשריות במצב הביטחוני, פצועים המטופלים בבתי החולים בצפון הארץ יועברו לבתי חולים במרכזה. המהלך נועד לאפשר היערכות ומוכנות של בתי החולים בחזית הצפונית להתפתחות עתידית אפשרית. על פי ההערכות, כ-80% מתושבי מטולה כבר התפנו מבתיהם.
במטחים לעבר ערי הדרום סמוך לשעה 17:00 נפגע באופן ישיר בית ספר בשדרות. בנס לא היו נפגעים. בו זמנית, התנהלו חילופי אש כבדים התנהלו בין כוחות הביטחון למחבלים ליד זיקים. סמוך לשעה 15:30 נורה מטח כבד לעבר השפלה. נשמעו אזעקות בין היתר בראשון לציון, חולון, רמלה, רחובות, לוד, באר יעקב ונס ציונה, ובמועצות האזוריות גזר, שדות דן, חבל מודיעין וברנר. אזעקה נשמעה גם בנתב"ג בירי האחרון לעבר גוש דן והשפלה. הפעילות נמשכת כסדרה. לא דווח על נזק או נפגעים. ככל הנראה כמה רקטות נפלו לתוך הים. מטחים נורו גם לעוטף עזה, אשקלון ואשדוד. 

עזה, הבוקר (צילום: עבד רחים קטיב/פלאש 90)
מלך בריטניה צ'ארלס השלישי גינה את מתקפת הפתע של חמאס על ישראל: "המלך צ'ארלס השלישי מבועת ממעשי הטרור הברבריים בישראל. זהו מצב שהוד מלכותו מודאג ממנו מאוד, והוא ביקש להתעדכן באופן פעיל. מחשבותיו ותפילותיו הן עם כל הנפגעים, ואלו שאיבדו את יקיריהם בפרט".
בתוך כך, ישראל עצרה את אספקת הדלק לתחנת הכוח של עזה והחשמל הופסק לחלוטין. שר האנרגיה ישראל כץ התייחס להשבתת החשמל לעזה: "במשך שנים סיפקנו לעזה חשמל, מים ודלקים. במקום להגיד תודה, שלחו אלפי חיות אדם לשחוט, לרצוח, לאנוס ולחטוף תינוקות, נשים וקשישים - לכן החלטנו להפסיק את הזרמת המים, החשמל והדלק וכעת תחנת הכוח המקומית שלהם קרסה ואין חשמל בעזה. נמשיך להדק את המצור עד להסרת האיום החמאסי על ישראל והעולם. מה שהיה לא יהיה".
 
נציבת שב"ס קטי פרי הורתה לנתק מחשמל את האגפים הביטחוניים בכל בתי הכלא. מטרת ההוראה היא למנוע מהאסירים הביטחוניים קשר עם החוץ והכוונת טרור באמצעות טלפונים מוברחים שאותם לא יוכלו להטעין. עוד בתחילת המלחמה הוחלט כי כל הטלפונים הציבוריים יוסרו מבתי הסוהר, ובהמשך כי כל האסירים הביטחוניים יישארו בתאיהם. 
לאורך שעות הצהריים נמשכו מטחים כבדים מעזה לדרום הארץ, שהתמקדו באשדוד, אשקלון וסביבותיהן. אחת ההתראות באשדוד נגעה לחשד לחדירת כלי טיס. אחד המטחים הובילו לפגיעה ישירה ולשני נפגעים במצב קל שפונו לביה"ח ברזילי. איחוד כבאות והצלה עדכן כי כמה כלי רכב נשרפו. במטח מאוחר יותר נפצעו 12 בני אדם. שישה נפגעי גוף ושישה נפגעי חרדה, כולם פונו לבי"ח ברזילי.

רבים מהתושבים התפנו. מטולה (אייל מרגולין/פלאש 90)
לאורך שעות הבוקר נמשכו המטחים לכיוון ערי הדרום, בהן יישובי עוטף עזה ושדרות. 9 נפילות אותרו, וכן פגיעות בבתים ורכבים וגבר נפצע מרסיסים. מאוחר יותר אותר מחבל ביישוב, שנוטרל על ידי כוחות הביטחון. יותר מ-15 פעילי טרור חוסלו בהפצצת בית בשכונת טל אלזעתר במחנה ג'בליה בצפון הרצועה. באירוע ירי במחסום המנהרות בירושלים צעיר אחד נפצע באורח בינוני ופונה לביה"ח שערי צדק. עם תום האירוע, כבישי המנהרות נפתחו מחדש. 
צה"ל ביצע סדרת תקיפות ארטילריות בלבנון, בתגובה על ירי נ"ט לעבר עמדה צבאית סמוך לערב אל עראמשה הממוקמת על הגבול. בתגובה, תושבי הגליל המערבי הונחו להיכנס למרחבים המוגנים. על פי דיווחים לבנוניים החיזבאללה שייגר תשעה טילים שוגרו לשטח ישראל. בתגובה, צה"ל תוקף בכפרים אל-דהירה וירין. חיזבאללה נטלו אחריות רשמית על ירי הטילים לעבר עמדת צה"ל. על פי הצהרתם, התקיפה בוצעה באמצעות טילי שיוט והיא הגיע בתגובה להרג שלושת פעילי חיזבאללה שלשום בידי צה"ל. גורם בחיזבאללה אמר לעיתון הירדני אל-ראד כי ארגון הטרור מתכוון להמשיך ולבצע פעולות נגד ישראל כאות תמיכה בפלסטינים. 

רצועת עזה, אתמול (צילום: מוחמד עטיה/ פלאש 90)
בעזרת פיקוד העורף התחילה המועצה האזורית הגליל העליון להציב הבוקר מיגוניות בקיבוצים על מנת לתת הגנה לכוחות הפרוסים בשטח המועצה. חיזבאללה הודיע ​​לצבא לבנון ולכוחות שמירת השלום הבינלאומיים יוניפי"ל לפנות מיד את כל האתרים בגבול ישראל, מאוחר יותר עמדות יוניפי"ל פונו. תושבי הגולן קיבלו הנחיה להיות בכל עת בסמיכות למרחב מוגן. במרחב זה תחול הגבלת התקהלויות של עד 30 איש בשטח פתוח ו-300 איש בשטח סגור.
עם בוקר, פורסמו שמות 14 חללים נוספים שנפלו במערכה על יישובי עוטף עזה ביום שבת: סמ"ר דולב אמויאל, בן 21, מנתניה, לוחם בגדוד 13, חטיבת גולני. טוראי נועם אברמוביץ, בת 19, מגבעת ברנר, בקרית איסוף יבשתי בגדוד 414 בחיל הגנת הגבולות. סגן איליי עדני, בן 21, מתל מונד, קצין לוחם ביחידת מגלן, חטיבת הקומנדו. רב"ט עידו ביננשטוק, בן 19, מרמת גן, לוחם בגדוד 13, חטיבת גולני.

מיגוניות הוצבו בישובי הגליל העליון. גבול לבנון (צילום: אייל מרגולין/פלאש 90)
רס"ן עילי זיסר, בן 27, מגבעת אלה, לוחם בסיירת מטכ"ל. סמ"ר דביר זכאי, בן 20, מטבריה, לוחם מגדוד 13, חטיבת גולני. רב"ט איתמר כהן, בן 19, כרמיאל, לוחם בגדוד 13, חטיבת גולני. סמ"ר תומר יעקב מזרחי, בן 21, הושעיה, לוחם בסיירת נח"ל. סמל סהר מידאני, בן 20, מקריית עקרון, לוחם בגדוד 13, חטיבת גולני. רב"ט אמיל סמוילוב, בן 22, מחיפה, מאבטח מתקנים במתפ"ש.
רס"ר (במיל') בכור סויד, בן 32, משלומית, חבר כיתת הכוננות בשלומית. רב"ט עמיחי שמעון רובין, בן 23, מעכו, לוחם בגדוד 51, חטיבת גולני. רס"ל (במיל׳) ידידיה משה רזיאל, בן 31, מכרם שלום, חבר כיתת הכוננות בכרם שלום. סרן בן ברונשטיין, בן 24, מחולון, לוחם ביחידת דובדבן, חטיבת הקומנדו. משטרת ישראל הודיעה כי היא מרכינה את ראשה על מות השוטר מפקח אנדריי פושיבאי, שנפל בקרב ברעים. תושב באר שבע, הותיר אחריו אמא ושני אחים, בן 39 בנופלו ועל נפילתו של פקד אבי צידון, שנפל בקרב באופקים. בן 50 בנופלו, תושב יבול, הותיר אחריו אבא, בת-זוג, שני ילדים ואחות. רס"ל אבי בוזגלו, בן 26 בנופלו, הניח אחריו הורים ושני אחים, נפל בקרב באופקים.


ביקור מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן באוגדת עזה (צילום: דובר צה"ל)
רשתות ערביות דיווחו הלילה על כך שבית אביו של מוחמד דיף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס הותקף ונהרס כליל. דיאב, אחיו של דף, חוסל במהלך התקיפה הלילית, ובני משפחתו מדאת, בראא וחלא נהרגו. במהלך הלילה עשרות מטוסי קרב תקפו מעל 200 מטרות בשכונת אל פורקן. כ-450 מטרות בשכונה נתקפו ביממה האחרונה. השכונה משמשת כקן טרור עבור חמאס וממנה יוצאות לפועל פעילויות רבות נגד ישראל. 
 
כוחות חיל הים, חיל האוויר ותותחנים תקפו הלילה מטרות ימיות של ארגון הטרור חמאס. צוללן אשר ניסה לחדור לשטח ישראל ביממה האחרונה מחופי עזה חוסל. לאורך הלילה נתקפו מטרות ימיות, ביניהן מעגנות חאן יונס ועזה, המשמשים את ארגון הטרור חמאס בניסיון להוציא פיגועים במרחב הימי הישראלי. המעגנות נתקפו באמצעות ירי ארטילרי מספינות טילים, מסוקי קרב וסוללות תותחנים מהיבשה.
בתוך כך, השליח הפלסטיני לאו"ם אמר כי ההפצצות של ישראל ברצועת עזה, בנוסף להחלטה להטיל מצור על הרצועה, מהוות "רצח עם". השליח, ריאד מנצור, כתב למועצת הביטחון כי "הניסיונות להפציץ עד כדי כניעה ולהשתמש ברעב כשיטת לחימה הם לא פחות מרצח עם".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין עם כזה, לכן לא רצח עם
    סווינגר 10/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אלא טיפול נרחב, כנגד גורמים עויינים המפריעים לשקט האזורי. קוץ בגרון של המזרח התיכון.
    סגור
  • 1.
    לחסל את ריאד מנצורואת כל עזה (ל"ת)
    יוני 10/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור