דעות

מעצרים מנהליים נגד ראשי ארגוני פשיעה מאורגנת - מדרון חלקלק

מדובר בהליך שהותקף על ידי מצדדי החוק כאשר בוצעו מעצרים מנהליים כנגד תושבים יהודים אזור יהודה ושומרון מתוך כוונה להגביל את פעולתם לאחר שהצטבר מידע על מעשיהם כנגד תושבים פלסטינאים
יוסי סדבון (צילום יוסי זלינגר)
בחודש אוקטובר 2023 נפגש השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עם ראש הממשלה ודרש להעניק למשטרה את האפשרות לבצע מעצרים מנהליים לראשי ארגוני הפשע המאורגן בישראל. מעצרים מנהליים מבוצעים בהחלטה של בעל סמכות ברשות המבצעת ולא על ידי בית משפט. המעצר לא נועד לצורך חקירה או משפט ולא לצורך הגנה על העצור אלא מטעמי בטחון המדינה תוך שימוש בראיות חסויות שלא מוצגות לעצור או לעורכי דינו. העצור מובא לבית משפט שברובם המכריע של המקרים מאשר את ההחלטה המנהלית שמוגבלת בשישה חודשים וניתנת להארכה.
לטעמי אין לאמץ את שיטת המעצר המנהלי ולהפעילו כנגד ראשי ארגוני הפשיעה ממספר טעמים: 1. מדובר בסמכות דרקונית שאינה מתאימה במשטר דמוקרטי. 2. מדובר בהליך שהותקף על ידי מצדדי החוק כאשר בוצעו מעצרים מנהליים כנגד תושבים יהודים אזור יהודה ושומרון מתוך כוונה להגביל את פעולתם לאחר שהצטבר מידע על מעשיהם כנגד תושבים פלסטינאים. 3. הכנסת ראשי הארגונים לכלא לתקופה קצובה לא תפסיק את פעילות הארגון שיודע לקבל הוראות מהכלא וימשיך את הפעילות הפלילית גם ללא נוכחות ראש הארגון.
 
הדרך להתמודד עם תופעת הפשיעה המארגנת שעוסקת בתחומי פשיעה רבים (הימורים סמים, זנות, סחיטת דמי חסות, הברחות, גביית חובות) הינה להכניס לכלא לתקופות ארוכות את ראשי הארגון ולפגוע בתשתית הכלכלית שהם יצרו באמצעות חילוט נכסים, הפעלת מס הכנסה, סגירת עסקים חוקיים שמשמשים לצורך הלבנת הון .
לטובת המאבק בפשיעה מאורגנת התקבלה החלטה בשנת 2006 על ידי הממשלה שהקימה צוותי היגוי, כוחות משימה ביחידות ארציות ומחוזיות שמשלבות פרקליטים, חוקרי מס הכנסה, הוקם מוקד מודיעיני משולב ורשות להגנת עדים המשטרה עשתה שימוש בעיקוב, האזנה, מחקרי תקשורת, סוכנים - דבר שהוכיח עצמו בכל הקשור במאבק במגזר היהודי.
באותו אופן יש להתייחס לפשיעה המאורגנת במגזר הערבי שגובה קורבנות רבים מידי שנה. יש להציב כוח אדם דובר השפה, מתן אמצעים טכנולוגיים כגון רוגלות (נאסר על משטרת ישראל להשתמש בהם) הצבת כוח מבצעי חמוש להתערבות במקרי ירי וחיסולי חשבונות.
קבלת הצעת החוק תשמש לביצוע מעצרים שלא יפגעו בארגוני הפשיעה. באמצעות כלי זה ניתן להעצים את הסטטיסטיקה תוך הזנחת המטרה החשובה והיא לפרק את ארגוני הפשיעה ולפגוע ביכולתם הכלכלית שמשמשת אותם לביצוע עבירות ולהרחבת פעילתם.
הכותב: עו"ד יוסי סדבון, ניצב (בדימוס) ולשעבר ראש אח"ק וממ"ז ת"א
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הכותב צודק
    סער 04/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול מה שהכותב אומר נכון חוץ מזה שצריך לתת למשטרה להשתמש ברוגלות עצירת אנשים על סמך תמונות מהטלפון מבלי לבדוק את הסיפור שמאחורי התמונה רק יוביל למעצר של אנשים חפים מפשע
    סגור