נדל"ן ותשתיות
שוק הנדל"ן בדרך לשינוי? ההחלטה המכרעת של הכנסת
רגע לפני הדיון בכנסת לגבי עתידה של הותמ"ל, בתנועת המושבים ומרכז השלטון האזורי מציעים פשרה: הוועדה תישאר, אבל בלי סמכויות. מה עומד מאחורי ההחלטה, איך היא עלולה להשפיע על שוק הנדל"ן כולו ומה הטענות בעד המשך דרכה?
תנועת המושבים ומרכז השלטון האזורי ממשיכים להתנגד להארכת חוק הוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), שיהפוך אותה לקבועה. התנועה מכנה אותו "כלי דורסני שפוגע אנושות בחקלאות ומהווה איום ממשי על עתיד החקלאות בישראל". ההתנגדות מגיעה על רקע הדיון שייערך מחר (שלישי) בועדת הפנים של הכנסת, אחרי שרק בחודש שעבר הוא עלה החוק לעדת השרים לחקיקה. כזכור, חברי הועדה החליטו לדחות את הדיון בהארכת תוקף פעילות הוותמ"ל, והעבירו את הנושא להידברות ולהסכמות בין כל הגורמים. שני הצדדים טוענים כי הוחלט על מסלול עוקף ללא הידברות, ולכן הם מוחים על ההתנהלות ומבקשים לבטל את החוק.
לפי ההחלטה, הותמ"ל אמורה לקבל סמכויות נרחבות כך שתוכל להרחיב מתחמי פינוי בינוי (בניגוד לתמ"א 38, לא מדובר בחיזוק של בניין, אלא בהריסת מתחם שלם, א"י) עד 50%, מבלי להתייעץ עם ראשי הערים. המשמעות של הפיכתה לוועדה קבועה היא רחבה. הותמ"ל הוקמה לפני כעשור במטרה לקדם תכניות ברמה ארצית (תחילה הוקמה לארבע שנים בלבד, אך הוראת השעה הוארכה והיא פעלה במשך כעשור) ומשמעות הפיכתה לוועדה קבועה ולא זמנית היא שהוועדה תמשיך לעסוק בתכנון לצד הוועדות המחוזיות וכן תהיה מעורבת גם בעניין הבנייה סביב תחנות המטרו.
אז מהן הטענות העיקריות של שני הגופים? ראשית, הם טוענים כי תכניות הוותמ"ל פגעו עד היום ביותר מ־150 אלף דונם של קרקע חקלאית ובכל שנה נפגעים כ־30 אלף דונם נוספים – קצב שמאיים לחסל את עתודות החקלאות של ישראל בתוך עשור. שנית, הם טוענים כי מעל 90% מההתנגדויות שהוגשו במסגרת הוותמ”ל – נדחו. נוסף על כך, כך לדבריהם, קיים מלאי של למעלה מ־1.2 מיליון יחידות דיור מאושרות שלא נבנו – כלומר, הבעיה אינה תכנונית אלא תשתיתית.
לאחרונה טענו כאן מספר ראשי ערים כי "הותמ"ל - פתרון לראשי ערים שרוצים למלא את קופת הרשות הכושלת". ראש מועצה אזורית באר טוביה, בן טוביה, אמר כי: "מצפצפים עלינו. הועדה פועלת ללא ביקורת". יו"ר איגוד מהנדסי ערים הוסיף כי הם "פועלים בכוחניות". מצד שני, אחד הנימוקים לטובת המשך דרכה הוא שהוועדה צברה ניסיון רב בקידום תוכניות מורכבות, בהתחדשות עירונית ובהתאמה לצרכים חברתיים של האוכלוסיות בעבורן מקודמות התוכניות. כמו כן, הותמ"ל צפויה לעסוק בתכנון המתחמים סביב תחנות המטרו – הליך שיימשך שנים רבות. הותמ"ל שהוקמה ב-2014 מתוך מטרה מוצהרת לקדם באופן מהיר ויעיל תוכניות בנייה במתחמים שהוגדרו על ידי הממשלה כמיועדים לדיור, תוך קבלת סמכויות נרחבות שאף גוברות על תוכניות מתאר ארציות אחרות. תזכיר החוק שמבקש לקבע את פעילות הותמ"ל פורסם להערות הציבור במרץ 2024 לאחר דיון בנושא במועצה הארצית לתכנון ובנייה.
מזכ"ל תנועת המושבים ויו”ר התאחדות חקלאי ישראל תנועת המושבים, עמית יפרח, שלח מכתב ליו”ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, ח”כ יעקב אשר, ובו הביע התנגדות נחרצת להארכת החוק בשנה נוספת ולהרחבת סמכויות הוועדה לתכנון שטחים נוספים מעבר למתחמים שהוכרזו. כאמור, גם מרכז השלטון האזורי מתנגדים לחוק. הם טוענים כי "מדובר במסלול עוקף להפרת הסכמים מועדת שרים לחקיקה. מדובר באסון תכנוני, חקלאי ולאומי". יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', מוסיף כי "מדובר בהצעת חוק מסוכנת, אנטי-דמוקרטית ודורסנית, שמאיימת על החקלאות, ועל סמכויות השלטון המקומי".
במכתב כתב יפרח כי "חוק הוותמ"ל הפך עם השנים מכלי חירום זמני לכלי תכנוני אגרסיבי, הפוגע קשות בקרקע החקלאית, בחקלאים ובביטחון המזון של מדינת ישראל. במקום נתיב מהיר לתכנון, קיבלנו מסלול עוקף תכנון שמוחק יישובים חקלאיים, עוקף את הרשויות המקומיות, שולל את זכות הטיעון של החקלאים, ולמעשה יוצר ועדת-על ריכוזית ובלתי מבוקרת".
חג'ג' מוסיף כי "אין הצדקה להפיכת הוותמ”ל לוועדה קבועה. לא ייתכן שגוף על־ממשלתי יעבוד ללא בלמים, תוך דריסת השלטון המקומי, הקרקעות החקלאיות, ותוך עקיפה בוטה של הציבור". כעת הוא דורש להסיר את הצעת החוק מסדר היום הממשלתי, או לצמצם את סמכויות הוותמ”ל רק להתחדשות עירונית ותחבורה. "אנחנו לא נגד תכנון – אנחנו נגד תכנון רע", סיכם.
לדברי יפרח, ההצעה להרחיב את שטח המתחמים המוגדרים כ"מועדפים לדיור" ב־20% נוספים וללא הגבלת שימושים מסוימים, מייצרת פתח חמור לניצול לרעה ולפגיעה נוספת בהתיישבות הכפרית: ״מדובר בהרחבה מסוכנת של הסמכות התכנונית, ללא בקרה, ללא פרמטרים, וללא שקיפות. אין הצדקה להמשך קיומו של החוק – קל וחומר להפיכתו לקבוע והרחבת סמכויותיו".
עוד נכתב כי "עשרות אלפי דונמים של קרקע חקלאית הופקעו מהיישובים החקלאיים בשנים האחרונות ללא הצדקה תכנונית, ללא נימוק, וללא הליך שימוע בסיסי". בנוסף, לדבריו, החוק נחקק כהוראת שעה על רקע משבר הדיור, אך ממשיך לפעול שנים רבות מבלי שהשיג את מטרותיו: "הבעיה בדיור אינה מחסור בתכנון – אלא חוסר מימוש של תכניות קיימות. ברוב אזורי הארץ, ובכלל זה בגוש דן, יש עודף של תכנון מאושר. אין נתונים שתומכים בהארכת החוק, ואין ראיות לכך שהחוק סייע להגדלת היצע יחידות הדיור או להורדת מחירי הדיור".
בסיום המכתב קורא מזכ״ל תנועת המושבים "להסיר את הצעת החוק מסדר יומה של הוועדה או לחלופין להתנגד להפיכת הוותמ”ל לוועדה קבועה ולהגביל את סמכויותיה רק להתחדשות עירונית ומתחמי תחבורה. תכנון נכון לא נעשה בכפייה. ביטחון תזונתי, מרחבים פתוחים וקהילות חקלאיות – אינם מכשול לדיור אלא נכס אסטרטגי למדינה. אנחנו נמשיך להיאבק נגד כל ניסיון למחוק את המרחב הכפרי ממפת ישראל".
עוד ב-
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



