נדל"ן ותשתיות

האם תחנות הרכבת יוציאו את ההייטק מתל אביב?

בתל אביב קשה מאוד למצוא משרדים, ורבים מפנים כעת את הפוקוס לאזור השרון, שהפך לאחד היעדים המבוקשים לנדל"ן מסחרי. אז האם המהפכה בעיצומה? מומחים בתחום מנתחים
מערכת ice | 
חברות הייטק (צילום פלאש 90/ הדס פרוש, unsplash)
המחסור המשמעותי בשטחי משרדים בתל אביב והצפי לפעילות הרכבת הקלה, הפך את אזור השרון בחצי השנה האחרונה לאזור הלוהט של הנדל"ן המסחרי – עם עליות מחירי השכירות של 9% בהרצליה פיתוח ו-11% ברעננה – כפר סבא , על פי דוח נת"מ, חברת שירותי הנדל"ן המניב,  השרון ממצב עצמו כמוקד משיכה לחברות חזקות , גם כאלה שמוכנות לעזוב את תל אביב.
מי שחזו זאת מראש היו חברות דוגמת נס טכנולוגיות אשר תעבור בקרוב למתחם אינפיניטי פארק באזור צומת רעננה – כפר סבא  דרום.  אחד המוקדים הכי מתפתחים בשנה האחרונה מבחינה תעסוקתית בשרון. באינפיניטי פארק אותו מקימות ריט 1 וס.ע.ן זהב  פורסם לאחרונה כי חברות הייטק מובילות כמו רד האט,  אברא וזום אינפו , סגרו עסקאות ענק  (האחרונה חתמה על עסקה של 212 מיליון שקלים ל 10 שנים). בקרבת הפארק נבנים היום עוד שני פרויקטים חדשים ומשמעותיים  של שופר סל וקרן מניבים.  
 
יש לציין שכבר היום ברעננה יושבות חברות הייטק חזקות וותיקות כמו סאפ, נייס, ואמדוקס המקימה בימים אלה קמפוס חדש ברעננה צפון.

פרויקט אינפיניטי ברעננה. צילום: 3division
נטלי מרשל, נציגת היזמים – ריט 1 וס.ע.ן זהב המקימות את פרויקט אינפיניטי פארק רעננה מציינת : "שוק העבודה עבר בשנים האחרונות לא מעט תמורות ושינויים כשאחד המרכזיים הוא התחזקותם והתהוותם של אזורי תעסוקה חדשים מחוץ לתל אביב בכלל ובאזור השרון בפרט.  פתיחת תחנות רכבת חדשות ושיפור הנגישות של רכבת ישראל הפכו אזורים כמו האזור המזרחי של השרון לאזור אידיאלי לתעסוקה, גם כשמדובר בחברות או עובדים שמשכנם היה תמיד במרכז תל אביב. שכונות המגורים החדשות באזור השרון משכו בשנים האחרונות תושבים מחתך סוציו אקונומי גבוה אשר רבים מהם באים ממקצועות הטכנולוגיה וההנדסה.   מתחם אינפיניטי פארק רעננה המתפתח מאוד בימים אלה , נמצא בנקודה אסטרטגית – במפגש בין שלוש מהערים המרכזיות בשרון – רעננה , הוד השרון וכפר סבא וסמוך לתחנת הרכבת הכבדה. הפארק  יכלול בעתיד הקרוב את המגדל הכי גבוה באזור השרון  וכן אקו סיסטם שלם לעובדי החברות  השונות".
אזור שני שמתפתח הוא אזור התעסוקה של הוד השרון נווה נאמן, שם מוחזקים חלקים גדולים מהקרקעות על ידי משפחת סאנילביץ שבימים אלה בודקת היתכנות להקמת בניין משרדים חדש של 15,000 מ"ר עבור לקוח עוגן .
 
גם קבוצת סופרין אשר כבר בונה  בימים אלה באזור את פרויקט מיילסטון ביחד עם קבוצת ויס , מקדמת פרויקט נוסף "נקסט מילסטון" בסמוך. שני הפרויקטים יכללו שטח של כ 30,000 מ"ר. הפרויקט החדש מונה  12,000 מ"ר ב 10 קומות וצפוי להיות  היחידי באזור שיתן מענה לחברות המחפשות שטחים גדולים להשכרה, שכן מרבית הבניינים באזור משווקים כיום שטחים קטנים או קומות ספורות.

פרויקט מיילסטון. צילום: איוולב מדיה
אזור התעסוקה נווה נאמן בהוד השרון הוא אחד מאזורי התעסוקה הגדולים בשרון  וממתג עצמו כ"פארם ואלי" החדש של ישראל בשל שפע החברות מתחום מדעי החיים והביוטק הנמצאות בו. האזור משתרע על פני כ 296 דונם ונמצא בסמוך לחיבור של העיר עם כביש 5 (צומת ירקון)  ובקרבת הכבישים 4 , 6 ו 531 וכן סמוך לתחנות רכבת ישראל ובעתיד גם הרכבת הקלה.
גם אשטרום נכסים מחזיקה ב-3 בנייני משרדים במתחם ובהם כ-72 אלף מ"ר המושכרים במלואם לחברות הייטק וביו-טק באזור. בין החברות המובילות המאכלסות את אזור התעסוקה ניתן למצוא את -, אלוט תקשורת,  AMY TECHNOLOGIES Qualcomm,Matrix , MSD, Baye ועוד.
צחי סופרין, בעל השליטה וסגן יו"ר דירקטוריון בקבוצת סופרין מציין : "אזורי תעסוקה הנמצאים בקרבת שכונות מגורים שהאוכלוסייה שם מתאפיינת בעיקר בעובדי ועובדות היי טק, הופכים היום ליותר מבוקשים עבור החברות המעסיקות אותם, על מנת לאפשר להם להישאר בקרבת סביבת המגורים שלהם ולשלב עבודה היברידית , כאשר המשרד נמצא בקרבת הבית. מצד שני השיפור של השנים האחרונות בנגישות ובתדירות של הרכבת והגעתה הקלה  למרכזי התעסוקה הללו גם הפך את האטרקטיביות שלהם לגבוהה . אחד האזורים המתחזקים ביותר בשנים האחרונות הוא אזור התעסוקה נוה נאמן בהוד השרון ההולך וממצב את עצמו כ "פראמה ואלי " של ישראל לאור חברות הביו רפואה ומדעי החיים שהחליטו לבסס במקום מטות מרכזיים או שלוחות.  לאזור נגישות גבוהה מאוד לכבישים מרכזיים כמו כביש 5 או כביש 6 ו 4 כאשר לרוב התנועה אליו בשל המיקום הגיאוגרפי היא בניגוד לפקקים".
ומה באשר להרצליה פיתוח? "הרצליה לא נתפסת כמו יתר אזור השרון בעיני חברות הייטק ואחרות כי מבחינת המיקום הגיאוגרפי אזור הרצליה פיתוח קרוב ונגיש יותר לתל אביב ולכן גם כשחברה עוברת לשם , להביא לאזור את כוח האדם זה קל יותר מלהביא אותו לרעננה או כפר סבא", אומר עופר זיו, מנכ"ל חברת ויתניה, העוסקת בייזום , פיתוח והשבחה של נכסי נדל"ן לתעסוקה ומסחר ומחזיקה בשלושה פרויקטים של כ 60,000 מ"ר בהרצליה פיתוח ברחוב משכית והסדנאות.
"אין לנו שטחים פנויים בפרויקטים שלנו ואנו מאכלסים אותם עם חברות הייטק וותיקות וחזקות. הרבה חברות אוהבות את הרצליה בזכות המיקום הנגיש והבניה הנמוכה. גם הקרבה לים היא יתרון גדול ש'מוכר' מאוד את האטרקטיביות של הרצליה פיתוח והעובדה שהאזור מספק גם את כל השירותים הנלווים ובפרט כשמדובר במסעדות ופנאי ממש מתחת למשרד. לא לחינם בחרו חברות כמו מייקרוסופט ו wix להקים כאן את הקמפוסים החדשים שלהם ולהביא לפה את כל כוח האדם שלהם".
בשנים הקרובות צפויה הרצליה פיתוח להתפתח עוד יותר לגובה. בימים אלה מקודמת בוועדת התכנון המחוזית תכנית מתאר לאזור התעסוקה אשר צפויה להגדיל את  זכויות הבניה. התכנית צפויה להפוך את אזור התעסוקה לאזור שגם יכיל מגדלים בני 30 קומות ויותר, בניגוד למצב היום בו רוב הבניה בהרצליה פיתוח מתאפיינת במגדלים נמוכים יותר. 
"את האטרקטיביות של האזור ניתן לראות גם ברמות המחירים ומה שעשו בשנתיים האחרונות ולא רק מבחינת האכלוס", מוסיף זיו. "אם עד לפני כמה שנים הרצליה פיתוח ורמת החייל היו באותה רמת מחירים, הרצליה היום עברה את רמת החייל באופן משמעותי ועומדת כבר על כ-85 שקלים לרמת מעטפת כשרמת החייל נותרה על 65 שקלים לרמת מעטפת . זהו פער מחיר ניכר. אני צופה שבעתיד הקרוב נמשיך לראות גלישה של חברות בכלל וחברות ההייטק בפרט מ'רצועת הקורקינט' של תל אביב, האזור בו לא צריך להניע את האוטו כדי להגיע לעבודה. חלק לא מבוטל מהחברות לא ירצו לשלם את מחירי השכירות הגבוהים שממשיכים לעלות במרכז תל אביב ויחפשו אלטרנטיבות נגישות לרכבת קלה וכבישים מרכזיים במעגל השני של גוש דן במקומות כמו הרצליה , פתח תקווה ואפילו ראשון לציון ורחובות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה