נדל"ן ותשתיות

דירות מחיר למשתכן יתייקרו? משרד המשפטים יתערב בחוק המכר

במסגרת המאבק של הקבלנים נגד חוק המכר, משרד המשפטים נעתר לבקשתם לדון בהחרגות זוכי התוכניות הממשלתיות לדירות מוזלות
איתן לויטס | 
שוק הנדל"ן (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
ממשיך הקרב על התיקון לחוק המכר שעבר בשבוע שעבר. לאחר שהודיעו בארגון הקבלנים שיעתרו לבג"ץ בעקבות שינוי הצמדת מדד תשומות הבנייה, כעת לטובתם מתגייס משרד המשפטים, שמודיע כי הוא יקיים דיון בזמן הקרוב שידון בהחרגה של זוכי תוכניות "מחיר למשתכן" ו-"דירה בהנחה".
"אני מודה לך על פנייתך...ללא ספק סוגיה בעלת חשיבות" כתב ד"ר אפי צמח בשם משרד המשפטים, במענה לפנייתה של חברת הבנייה רמי שבירו. "בדעתנו לקיים פגישה בנושא הנדון, בתוך השבועיים הקרובים."
נזכיר כי בשבוע שעבר ארגון הקבלנים החליט לעתור לבג"ץ נגד החוק שלכאורה מצמצם להם את הרווחים, בכך שהוא מאפשר להצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, רק עד 40% ממחיר הדירה ולא את מחיר הדירה כולו כפי שהיה עד כה.
 

יו"ר התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (צילום יונתן זינדל פלאש90)
כרגע, הדיון המתוכנן במשרד המשפטים שדחפו אליו הקבלנים, נועד לבטל את החלת החוק על זוכי דירות "מחיר למשתכן" ו-"דירה בהנחה". מה שטוענים ככל הנראה הקבלנים, הוא שהדירות שמקבלים הזוגות הצעירים בתוכניות הללו, הם בהנחה, ואם החוק החדש יחול גם עליהם, ייצא שהמחיר ירד עוד קצת, ויחתוך מהרווח המפלצתי של החברות הקבלניות.
בשבוע שעבר, עם החלטת הקבלנים לעתור לבג"ץ, הוחלט על הקפאת החתימות עם זוכי התוכניות הממשלתיות, וזוגות רבים מצאו את עצמם תלויים בין שמיים וארץ, מחכים לחתימת החוזה על הדירה שזכו בה בהנחה.
זוכי הדירות הופתעו מההחלטה, ובשיחה עם ice, אחד מהזוגות משתף בזעם של הזוכים על החברות הקבלניות: "ביקשנו לדחות חתימות ביום אחד בשביל להיכנס תחת החוק, והן זרקו אותנו מכל המדרגות, ואיימו בביטול זכיות ובפנייה למשרד השיכון. כשזה מגיע לכסף שלהם הם דחו ברגע האחרון את החתימות באופן חד צדדי. נוצר מצב שחלק מהזוכים חתמו על החוזים וחלק נדחו להם החתימות למועד לא ידוע."
עוד הוא מוסיף, "אנו מופתעים להתעדכן בכך מהתקשורת, כי הקבלן לא הודיע לנו דבר בעניין. להיפך. כולנו התחלנו בהעברת התמורה (עשרות אלפי שקלים מכל רוכש). לא יכול  להיות שהקבלנים שאוחזים בעמדת הכוח ינצלו את מצבנו וינהלו מאבקים מול משרד השיכון, רמ״י והמחוקק על גבנו. לא מובן איך הקבלן חושב להסתייג מחוזה שהוא ניסח ולא היה לנו שום אפשרות לשנות או לנהל משא ומתן עליו."

שר השיכון זאב אלקין (צילום יונתן זינדל פלאש90)
מי שעומד מאחורי החוק, כזכור, הוא שר השיכון זאב אלקין, שכבר הכריז כי הוא "הזיז את הגבינה לכמה אנשים". התאחדות הקבלנים שלחה לו מכתב חריף, כמו גם ליו"ר הכנסת מיקי לוי על "התערבות חקיקתית פסולה, בוטה וחסרת תקדים של המחוקק הראשי" בכל הקשור לחופש החוזים וזכות הקניין של קבלנים בהתקשרותם עם רוכשי דירות ומשרדים. הקבלנים גם תוקפים את ההחלטה להחיל את החוק לרטרואקטיבי "מדובר בתיקון לחוק שבהליך חקיקתו נפלו פגמים מהותיים רבים המחייבים, כשלעצמם, את ביטולו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה