נדל"ן ותשתיות

האם זה הזמן הנכון לקחת משכנתא? המומחים מנתחים

איזה אפקט צפויה לייצר הורדת הריבית על שוק המשכנתאות והאם זה הטייימנג המתאים לרדת מהגדר? ד"ר אלכס קומן, ארז כהן, נופר יעקב וערן רולס מפזרים את ערפל

מערכת ice |  2
ארז כהן (מימין), ד"ר אלכס קומן, נופר יעקב, ערן רולס (צילום מריו לוי, עידו קליר, ישראל פנחסוב, דוד סקורי)
על רקע עליות ריבית וגלי התייקרויות, התאפיינה שנת 2023 בירידה חדה בהיקפי המשכנתאות. משקי בית רבים בישראל העדיפו לקחת צעד אחורה ולהימנע מהתחייבויות כספיות שיתקשו לעמוד בהן. לפני שבועות ספורים, בישר נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, על הורדת הריבית בשיעור של 0.25% והעמדתה על 4.5%. האם הצעד הזה צפוי לטרוף את הקלפים ולהביא את הישראלים להסתערות מחודשת על המשכנתאות? נבחרת הנדל"ן של ice, עושה סדר. 
 

ד"ר אלכס קומן
פרשן כלכלי בכיר ומרצה ליצירת ערך במכללה האקדמית תל אביב-יפו
"הריביות, כך מסתמן, צפויות לרדת בקרוב – לכן רצוי לנצל את פרק הזמן הזה למציאת הזדמנות עסקית ואז לקחת משכנתא. ברמת המאקרו, ניתן להגדיר את התקופה העכשווית כ'סופה מושלמת' – ענף הבנייה נמצא על הקרשים, השוק קפא עם העלייה התלולה בריבית המשכנתאות, פרויקטים עומדים במקום עקב היעלמותם של הפועלים הפלסטינים, והתחלות הבנייה כמעט ונעצרו.
בסיום מלחמת חרבות ברזל, תפרוץ תנופת בנייה בענף, כפי שראינו לאחר מלחמות בעבר. הגורם לכך היא אותה 'סופה מושלמת': הציבור שנואש לחזור לשגרה מהתהום בה הוא נמצא היום, עליית הביקוש עקב ירידת שערי הריבית, מיזמי שיקום בדרום ובצפון, כמו גם התאוששות ההייטק שתכניס אופטימיות לכלכלה. ומנגד, אנו צפויים להתאוששות משמעותית איטית יותר של ההיצע, עקב הכנסת עובדים זרים בתוספת עובדים פלסטינים שישובו לעבודה, כשהמדינה תבקש לאזן את התקציבים הגרעוניים שלה באמצעות המינהל – מכירת אדמות ומיסוי עסקאות נדל"ן.
חשוב להביא בחשבון כי ההתאוששות עלולה להתעכב, בין היתר גם בשל הקשיים בהובלה הימית (באדיבות החות'ים) שיאריכו את זמני האספקה וייקרו את חומרי הגלם. הציבור ינסה לתזמן את חזרתו, ולנצל את המבצעים ואת הריביות הנמוכה לפני השריפה בשדה הקוצים. במבט קדימה, יש גם לקוות שכלקח מהמשבר, אנו נראה את קהל הקבלנים אשר ניזוק משמעותית, מתחיל לשלב טכנולוגיות מתקדמות בבנייה – טכנולוגיות שיחליפו את כוח העבודה הזול ויורידו את חשיפתם לרעידות בשוק העבודה".
 
ארז כהן
הבעלים של חברת ז.כ מחקר וסקרים וראש לשכת שמאי המקרקעין לשעבר

"אני מעריך שהורדת הריבית בשיעור של 0.25%, לרמה של 4.5%, לא תוביל לדרמה גדולה מדי בשוק המשכנתאות. מי שחשב שנראה הסתערות מחודשת, צפוי להתבדות. הסיבה: חוסר המוכנות של משקי בית לקחת על עצמם בעת הזו התחייבות לשנים רבות קדימה: כשמסביב מלחמה מתמשכת (כשמועד סיומה עוד רחוק מלהיות ידוע), חוסר ודאות בשוק העבודה ויוקר מחייה – וזה עוד לפני שבכלל הזכרנו שרמות המחירים עדיין גבוהות.
השורה התחתונה: אפקט הורדת הריבית יהיה לא יותר ממינורי. במציאות הכלכלית הנוכחית, אנו צפויים להמשיך ולראות את המשפחות הישראליות 'יושבות על הגדר', שוקלות את צעדיהן ומעדיפות לחכות בסבלנות לנטילת משכנתא בתנאים טובים יותר".
נופר יעקב
 יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות

"מאז ה-7 לאוקטובר שוק הנדל"ן בישראל נחלש כמעט עד כדי קיפאון, כמו גם סקטורים רבים במשק. הירידה החדה בכמות העסקאות גורמת לתחרות בין הבנקים ופותחת בפני הרוכשים הזדמנויות חדשות. יש לציין כי משכנתא היא הלוואה ארוכה, המאפשרת תגובה לשינויים מאקרו כלליים באמצעות מחזור וכלים נוספים. סכום הרכישה, לעומת זאת, נשאר קבוע, ועל לפי הערכות מומחים בתחום, בשל עצירה משמעותית של התחלות הבנייה – הוא רק יעלה בעתיד.
בהקשר הזה, חשוב להוסיף כי גובה הריבית לא חייב להיות חסם לניצול ההזדמנויות בשוק הנדל"ן. תכנון נכון של גובה ותמהיל המשכנתא, לצד התאמה לפרופיל הפיננסי, יכולים להפחית את החשש מריבית גבוהה. רוכשים שממתינים כעת להתרסקות מחירים – מפספסים. המדינה מזניחה כבר שנים את הטיפול בצד ההיצע, וכעת המלחמה עצרה את כניסתם של פועלים רבים. המשמעות: פרויקטים רבים נעצרים או נתקעים, עניין שיתורגם לעליית מחירים.
בסופו של דבר, כאשר מצרפים לכל נתונים הללו את תחילת הורדות הריבית והתמתנות האינפלציה, אשר יקלו על המימון – נראה שהתקופה הנוכחית היא זמן טוב לעסקאות נדל"ן".
 
ערן רולס 
 יו"ר מרכז הבנייה הישראלי

"הריבית ירדה החודש בשעה טובה, אבל מדובר בירידה שולית. כל מי שלוקח משכנתא, נדרש לאמץ כלל אצבע: עלייה של 100 אלף שקל בגובה המשכנתא, משמעותה עלייה של כ-720 שקלים בהחזר החודשי. במילים אחרות: לקיחת משכנתא על סך מיליון שקלים, מייצרת החזר חודשי של 7,200 שקלים לתקופת זמן של כ-20 שנה.
אנו נמצאים היום בתקופה של מבצעים מגוונים לצד הנחות רבות – כמו סבסוד מס רכישה, מבצעי 80-20 (תשלום של 20% בעת חתימת החוזה ו-80% בעת מסירת הנכס), ריבית לא מוצמדת ועוד – ששוות המון כסף. השילוב בין מבצעים וההנחות לבין לקיחת משכנתא נכונה – יכול להגיע גם לסכומים של מאות אלפי שקלים. מהצד השני, אסור גם לשכוח כי יזמים רבים חווים טלטלה ומתקשים לקדם פרויקטים – אם בכל זאת לוקחים משכנתא ופונים לרכוש דירה, כדאי לעשות זאת רק אצל החברות הגדולות והרציניות, בעלות האיתנות הפיננסית.
לסיכום: מדובר על תקופת זמן טובה באופן יחסי ללקיחת משכנתא, כשאני ממליץ להיעזר בתהליך גם ביועץ משכנתאות מקצועי, שמכיר את התחום על בוריו ויוכל לסייע בבחירת המסלול המתאים ולהוזיל עלויות".
צילומים: עידו קליר, מריו לוי, ישראל פנחסוב, דוד סקורי
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    התקופה הגי גרועה, רוב העולם גר בשכירות נגמר המושג משכנת (ל"ת)
    אורן 01/2024/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    תקופה גרועה למשכנתא, הריביות הכי גבוהות ב20 שנה האחרונו
    אוהד 01/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גם אם הריבית תרד הקלצ נקבע לפי הריבית היום. מה שכן המחירים אכן ירדו מהשיא
    סגור