כסף וצרכנות

הכנסת תטפל בטירוף המחירים? החוק שחברות המזון חוששות ממנו

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר מגיב לעליית מחירי המזון ומקדם הצעת חוק שתצמצם את שטח המדף של החברות הגדולות, במטרה להגדיל את התחרות ותוזיל עלויות: "המצב בו 4-5 חברות גדולות שולטות בשוק המזון ללא עוררין חייב להיפסק"
אביחי דלאל | 
אלכס קושניר (צילום יונתן זינדל פלאש 90)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר מגיב לעליית מחירי המזון ומקדם בימים אלה את תיקון חוק קידום התחרות בענף המזון, החוק שיצמצם את שטח המדף של חברות המזון הגדולות.
לפי הצעת החוק, הממונה על התחרות יפרסם באתר האינטרנט רשימה של ספקים גדולים מאוד שקמעונאי גדול לא יהיה רשאי להקצות למצרכים שהם מספקים לו שטח מדף שיעלה על 50% משטחי המדף בכל אחת מחנויותיו, וכן שטח המדף לכל ספק גדול בודד לא יעלה על 15% משטחי המדף של קמעונאי גדול בכל אחת מחנויותיו. כשמדברים על ספקים גדולים מדובר בספקים שמחזור המכירות שלהם בשנת הכספים הקודמת, עלה על 500 מיליון שקל.
במרץ 2014 עבר בקריאה שלישית החוק לקידום התחרות בענף המזון במטרה להגביר את התחרותיות בענף המזון ובכך להפחית מחירים באמצעות, בין היתר, הסדרת הפעילות בין הספקים לקמעונאים במשק. לפי דברי ההסבר, במסגרת החוק, נקבעה הוראת שעה לסעיף 10 לחוק, לפיה קמעונאי גדול לא יהיה רשאי להקצות לספקים גדולים מאוד שטח מדף בשיעור העולה על 50% משטחי המדף בכל אחת מחנויותיו הגדולות.
הסעיף קבע כי הממונה על התחרות יפרסם רשימה של ספקים גדולים מאוד אשר מחזור המכירות שלהם לקמעונאים בישראל עולה על מיליארד שקל בשנה, ובהתאם לרשימה  הקמעונאים נדרשו ליישם את הוראות הסעיף.
 
החוק נכנס לתוקף בינואר 2015 ועמד בתוקף לשנה אחת כאשר השר, באישור וועדת הכלכלה של הכנסת, קיבל סמכות להאריך את תוקפו בשנה אחת נוספת בכל פעם, ובלבד שהתקופה הכוללת לתוקף הוראות הסעיף לא תעלה על ארבע שנים. בפועל, הסעיף לא הוארך, ועל כן תוקפו פג בתחילת שנת 2016.
בדברי ההסבר לחוק, קושניר הבהיר כי החוק הגיע לאחר עליית המחירים הכללית במשק, ובפרט עליית מחירי מוצרי המזון. לדבריו של קושניר, נדרשות פעולות מיידיות שיגרמו להגברת התחרות בשוק המזון, היקף נוכחות מוצרים על מדפי הקמעונאים מהווה גורם מכריע ביכולת של ספק למכור את המוצרים שהוא מספק ולחדור אל שווקים חדשים, שכן לנוכחות הוויזואלית של המוצרים השפעה מוכחת ומשמעותית על העדפות הצרכן. וכך, ספקים גדולים עלולים לנצל את כוחם על מנת להגדיל את שטחי המדף עליהם יוצגו מוצריהם, וזאת על חשבון הספקים הקטנים, שכן הקצאת נתח תצוגה משמעותי לספקים הגדולים יחסמו את מדפי רשתות הקמעונאות בפני ספקים חדשים וקיימים.  
החוק מציע לקבוע כי הגדרת קמעונאי גדול מאוד תשתנה ממחזור מכירות בסך של מיליארד שקל, למחזור מכירות בסך של חצי מיליארד בלבד. כמו כן, לצד ההוראה לפיה שטח מדף לכלל הקמעונאים הגדולים לא יעלה על 50% משטחי המדף בכל אחת מחנויות הקמעונאי הגדול, מוצע לקבוע הגבלה נוספת, לפיה שטח המדף לכל ספק גדול בודד לא יעלה על 15% משטחי המדף בכל אחת מהחנויות של קמעונאי גדול.
כמו כן, החוק התייחס לכך שרשתות הקמעונאות החלו בשנים האחרונות לפתוח חנויות קטנות במרכזי הערים ולכן יש להחיל את החוק על כלל החנויות של הקמעונאים הגדולים, ולא כפי שנקבע בסעיף המקורי, על החנויות הגדולות בלבד.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר מסר: "המצב שבו 4-5 חברות גדולות שולטות בשוק המזון ללא עוררין חייב להיפסק. אני הגשתי היום הצעת חוק שתצמצם את שטח המדף עבור הספקים הגדולים ותפנה מקום לספקים קטנים, לספקים חדשים כדי להכניס תחרות ולהוריד מחירים".
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה