השוק

ב-18 מיליארד דולר: עסקת הענק בשוק הקפה

לצד העלייה במחירי הקפה והמכסים שהטיל טראמפ - קיוריג האמריקאית רוכשת בעסקת ענק את אחת מהשחקניות הגדולות באירופה ובעולם
רוי שיינמן | 
קפה (צילום vecteezy, shutterstock)
חברת המשקאות האמריקאית קיוריג-ד"ר פפר, הנסחרת בוול סטריט, הודיעה על רכישת ענק של יצרנית הקפה ההולנדית JDE Peet's בסכום עתק של 15.7 מיליארד אירו (כ-18.4 מיליארד דולר) במזומן. העסקה היא אחת הגדולות שנראו באירופה בשנים האחרונות.
לפי תנאי העסקה, קיוריג תשלם 31.85 אירו למניה - פרמיה של כ-20% מעל למחיר הסגירה של JDE Peet's ביום שישי האחרון. במסגרת הרכישה, יפוצלו הפעילויות לשתי חברות ציבוריות נפרדות - האחת בתחום הקפה והשנייה בתחום המשקאות הקלים.
מנכ"ל קיוריג-ד"ר פפר, טים קופר, הסביר את המהלך: "באמצעות השילוב בין קיוריג ל-JDE Peet’s, אנו יוצרים ענק עולמי חדש בתחום הקפה". לדבריו, קיוריג נמצאת בעמדה פיננסית שמאפשרת לה לבצע את המהלך דווקא עכשיו, במיוחד בתקופה ששוק הקפה מתמודד עם תנודתיות גבוהה.
שתי הישויות החדשות יובלו על ידי קופר עצמו ועל ידי סמנכ"ל הכספים סודהאנשו פריאדרשי. לפי ההערכות, חברת הקפה החדשה תניב הכנסות שנתיות של כ-16 מיליארד דולר, ותפעל בזירה הגלובלית בשוק שמוערך בכ-400 מיליארד דולר בשנה. לעומתה, פעילות המשקאות תתמקד בצפון אמריקה, עם מחזור שנתי של מעל 11 מיליארד דולר, בשוק שמוערך בכ-300 מיליארד דולר בשנה.
שוק הקפה הבינלאומי חווה בתקופה האחרונה לחצים חזקים, בעיקר בשל מזג האוויר והמתחים בזירה הגיאו פוליטית. מחירי פולי הקפה נסקו לרמות שיא, מה שיצר לחצים על יצרניות כמו קיוריג ו-JDE Peet’s. המצב הוחמר לאחר שדונלד טראמפ הודיע על מכס בגובה 50% על ייבוא פולי קפה מברזיל, החל מה-6 באוגוסט, מהלך שהגביר את חוסר הוודאות בתחום.
לצד זאת, המשקיעים רואים את המהלך כחיובי: "חיבור שתי החברות מצמצם את החשיפה של JDE Peet’s לשוק האירופי הצפוף, ופותח את קיוריג לשווקים בינלאומיים", הסביר ג'ון קוקס מחברת Kepler Cheuvreux.
למרות שנסטלה עדיין שולטת בשוק הקפה העולמי, העסקה הנוכחית עשויה לצמצם את הפער בינה לבין השחקניות הבאות. במקביל, סטארבאקס, ענקית הקפה האמריקאית, דיווחה לאחרונה כי היא בוחנת מכירת נתח מהפעילות שלה בסין, שם היא מתמודדת עם תחרות קשה מצד שחקנים מקומיים דוגמת Luckin Coffee.
סין אחראית לכ-8% מהכנסות סטארבאקס, והחברה מחפשת שותף אסטרטגי שירכוש נתח של עד 70% מהפעילות, בהערכת שווי שיכולה להגיע עד 10 מיליארד דולר. מאחורי המהלך עומדים הלחצים בשוק הסיני, הכוללים ירידה חדה במחירי נדל"ן, שינוי בהרגלי הצריכה, ואובדן דרמטי בנתח השוק של החברה מ-34% ב-2019 ל-14% בלבד ב־2024.
מעבר לאתגרים בסין, סטארבאקס מבצעת שינויים גם בזירה המקומית. לאחרונה הודיעה החברה על סגירת כל סניפי ה-Pick Up שלה - סניפים שתוכננו לאיסוף מהיר של הזמנות מקוונות בלבד. המהלך מגיע כחלק מאסטרטגיית "Back to Starbucks" שמוביל המנכ"ל בריאן ניקול, במטרה להחזיר את החיבור האנושי למותג.
על פי התוכנית, החברה תשקיע בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר בשיפור חוויית הלקוח, כולל גיוסי עובדים, תפריט פשוט יותר, חזרה לשירות אישי ומוצרים טריים יותר. עם זאת, ניקול מתמודד גם עם מחאות מצד איגוד העובדים של הרשת, שמוחה על שינויים בתנאי העבודה והמדיניות.
העסקה בין קיוריג-ד"ר פפר ל-JDE Peet’s מסמנת עליית שלב במאבק על השליטה בשוק הקפה, שבו עולים גם מחירי חומרי הגלם וגם רמות התחרות. השחקניות הגלובליות מחפשות כל יתרון שיוכלו להשיג, ועסקאות מהסוג הזה משקפות את השאיפה לא רק לשרוד, אלא להוביל שוק של מאות מיליארדים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה