השוק

לאומי: ההתפרצות המחודשת של הקורונה תלחץ את מחיר הנפט

הכלכלן הראשי של לאומי, גיל בפמן והכלכלן בניהו בולוטין מעריכים ששילוב של ירידה בביקושים בשל ההתפרצות המחודשת של הקורונה והגברת התפוקה במדינות אופ"ק ילחצו את מחירי הנפט מטה לקראת סוף השנה
ניצן כהן |  2
גיל בפמן (צילום אורן דאי עריכה אייס)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן והכלכלן בניהו בולוטין מעריכים כי בטווח הקצר מחירי הנפט ימשיכו לעלות בעיקר בשל עוצמת הסופות האחרונות בארה"ב. אולם בטווח הבינוני הירידה בביקושים בשל ההתפרצות המחודשת של וירוס הקורונה והגדלת התפוקות במדינות אופ"ק ילחצו מטה את המחירים.

בפמן ובולוטין כותבים בסקירת הנפט השבועית שלהם כי "מחירי הנפט המשיכו לעלות בשבוע האחרון על רקע ירידת מלאי הנפט והדלק בארה"ב לצד ירידה חדה בייצור הנפט האמריקאי, בשל פגיעת הסופה Ida הקשה במפרץ מקסיקו ועל אף המשך התפשטות וריאנט הדלתא.
"סופת ההוריקן Ida המשיכה להשפיע על שוק הנפט גם בשבוע האחרון וייצור הנפט של ארה"ב במפרץ מקסיקו  נותר נמוך בכ-77% גם לאחר שעבר שבוע מאז שהסופה פגעה בארה"ב. נזקי הסופה מוערכים באובדן של כ-16.8 מיליון חביות נפט במהלך עשרת הימים מאז שהחששות מפני הסופה החלו להשפיע ולעצור את הפעילות. 
"אובדן זה הינו גדול משמעותית מהפחתת יצור הנפט בסופות שהיו בתקופה זו בשנים אחרות. נזקי הסופה אף הביאו לכך שחברת הנפט Royal Dutch Shell Plc הכריזה על הפעלת סעיף "כוח עליון" מאחר והיא עדיין עוסקת בהערכת הנזקים למתקני החברה במפרץ מקסיקו.
"לצד זאת, מספר בתי זיקוק בלואיזיאנה, בדגש על בתי הזיקוק של חברת Exxon Mobil, קיבלו גישה למאגרי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב לאחר עצירת יצור הנפט במפרץ מקסיקו. בפמן מציין כי גם "מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) המשיך במגמת העלייה בשבוע האחרון והוא הגיע ל-5.00 דולרים ל-MMBTU. זאת, בעקבות סופת ההוריקן במפרץ מקסיקו, ששיבשה את היצע האנרגיה בארה"ב ואף פגעה בייצוא הגז הטבעי במפרץ מקסיקו".
להערכת בפמן ובולוטין, "בטווח הבינוני, הגידול בתפוקת הנפט של קבוצת OPEC+ וזו הצפויה בארה"ב, יחד עם חולשת הביקושים הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה, מגבירים את הסיכויים לירידה מסוימת במחיר הנפט. סביר שירידה זו תהיה בשנת 2022, מאחר ושוק הנפט צפוי להיות מהודק עד לסוף השנה הנוכחית, אך בשנה הבאה צפוי עודף היצע. כמו כן, הצמצום הצפוי ברכישות הנכסים של ה-FED עשוי לחזק את הדולר, מה שתומך גם כן בירידת מחיר הנפט בטווח הבינוני.
"הרמה הגבוהה של תחלואה במדינות המתעוררות, בדגש על דרום אסיה, לצד עלייה בתחלואה בחלק מהמדינות המפותחות, והמגבלות החלות בעקבות כך, מהווים סיכון לביקושים הגלובליים לנפט, אך לאחרונה קיימים סימנים ראשונים להתאוששות הביקושים האסייתיים. בנוסף, ברוב המשקים המפותחים ישנה התקדמות משמעותית בתהליך ההתחסנות וחזרה לפעילות כלכלית, ניידות רבה יותר של אנשים, נסיעות ותעופה.
"אולם, ההתפשטות המחודשת של הנגיף, אשר הביאה להידוק מגבלות בחלק מהאזורים, עלולה להביא להידוק המגבלות באזורים רחבים יותר ולירידה בביקושים לנפט. סיכון זה עלול לגדול במידה ותתפשט מוטציה קטלנית עוד יותר, מדביקה, ועמידה במידה מסוימת לחיסונים.
"להערכתנו, קבוצת OPEC+ תמשיך בהקלה במכסות הייצור גם בפגישה שתיערך בחודש אוקטובר, כל עוד לא תהיה ירידה משמעותית במחיר הנפט. אולם, תרחיש של ירידה במחירי הנפט, עלול להביא לעצירת ההקלות במכסות הייצור בהמשך, במטרה לייצב את השוק. החוזים העתידיים מצביעים על כך שמחירי הנפט עשויים לרדת במעט עד לסוף השנה. זאת, ככל הנראה בשל החשש מפני ההשפעות של ההתפשטות המחודשת של נגיף הקורונה לצד העלייה הצפויה בתפוקת הנפט הגלובלית" כותבים בפמן ובולוטין.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בולש*ט צריכת הנפט רק תעלה וכבר ידענו 100 דולר לחבית..
    יאן.ד 09/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בקרוב כשיחזרו הטיסות ל100% כאשר עכשיו הם 50% אנחנו נדע מה זה צריכה, הערכה מחיר הנפט יגיע ל 80$ וכל זאת בתחילת אמצע 22
    סגור
  • 1.
    כמה "אבל" ואולם"
    אסף 09/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נתתם סיבות לכאן ולכאן ואולי ואבל ואולם שבסוף אפשר להגיע למסקנה שלמרות הכותרת אתם תכלס לא יודעים מה הכיוון :)
    סגור