רותם סלע

39, נשוי+2, מו"ל ומייסד הוצאת הספרים סלע מאיר

"חלמתי להיות סופר וכמו הרבה מאוד אמנים בפוטנציה מצאתי את עצמי מתגלגל בסופו של דבר לתפקיד המפיק במקום בתפקיד היוצר. על הריחוק הזה מפצה העבודה המו"לית והחתימה שיש לנו על המציאות הישראלית"
רותם סלע עומד מאחורי הוצאה לאור שהצליחה לחולל מהפך חשוב בהיצע הספרים העיוניים בישראל. הסיפור של הוצאת סלע מאיר הייחודית מתחיל לפני כעשור, בזמן שסלע עצמו היה עיתונאי במעריב, "הכרתי את דוקטור דיוויד גולדמן, אחד מהכותבים היותר אינטליגנטים בציבור הלאומי בארה"ב", מספר סלע, "גולדמן הוציא באנגלית ספר בשם 'ציביליזציות גוועות' שעוסק בכך שהאיראנים, הטורקים והמוסלמים ככלל, כבר לא מביאים ילדים לעולם. בספר חזה גולדמן את האביב הערבי והציע ניתוח מרתק ומעמיק של התוצאות של התנגשות האסלאם עם המודרניות, והמקום שלנו בכל זה". 
למרות חשיבותו של הספר, סלע נתקל בטריקת דלתות כשהציע למו"לים שונים להוציא אותו בארץ, "פניתי למספר הוצאות ולהפתעתי אף אחת לא רצתה להוציא את הספר. החלטתי להוציא אותו בעצמי, ואחרי שהספר יצא וזכה להצלחה לא רעה חיבר אותי רונן שובל לטוביה טננבום שהוציא איתי בעברית את 'תפוס ת'יהודי!' שהפך לאחד מרבי המכר הגדולים של 2014".
מאז, ההצלחה של הוצאת סלע מאיר הלכה וגדלה, "אחרי טננבום הגיעו שטף ההצעות, ההזדמנויות והרעיונות לא פסק, אבל נאלצנו להתמודד עם אתגר נוסף. חוק הספרים שחתך את שוק הספרים בחצי, ולמעשה לא אפשר לכוחות חדשים או לכותבים חדשים לפרוח. התגייסנו למאבק מוצלח בחיסול החוק ומאז שהוא עבר מהעולם אנחנו גדלים משנה לשנה בכמות הכותרים ובהיקף המכירות".
סלע מסביר את המהפך שהתחולל בזירת הספרות העיונית ומספר: "לצד ההצלחה האדירה של ספריית שיבולת, שהפכה להיות סדרה עיונית משפיעה בישראל, אנחנו גאים מאוד בכמות הגדלה והולכת של ספרי מקור שמאפשרים דיון משמעותי בנושאים שמעניינים אותנו הישראלים. ספרים כמו מדוע אתה מצביע ימין ומקבל שמאל, הסדנה להנדסת תודעה, ניידים ונייחים ומפלגת בג"ץ הפכו למטבעות לשון וסייעו מאוד לאנשי המילים שכתבו אותם. בסדרת ספרי המקור הוצאנו גם את ספר המצע של זהות ואת 'איך לנצח מגיפה' של בנט, שהפכו לספרים מדוברים מאוד, והוכיחו את הכוח שיש לספרות פוליטית לחולל שיח דווקא בעידן הרשתות".
דרכו המקצועית של סלע אמנם התגלגלה דרך תפקידו כעיתונאי בכלי מרכזי, אך למעשה, הוא נוגע בתחום שתמיד היה קרוב לליבו, ועכשיו הוא קרוב-רחוק, "חלמתי להיות סופר וכמו הרבה מאוד אמנים בפוטנציה מצאתי את עצמי מתגלגל בסופו של דבר לתפקיד המפיק במקום בתפקיד היוצר. על הריחוק שיש לי מהיצירה אל מול הכותב, מפצה העבודה המו"לית בכמות הכותרים שאנחנו מוציאים, ומכאן בחתימה שיש לנו על המציאות הישראלית".
את השנה הפורה בהוצאה הוא זוקף דווקא לזכותו של העורך הראשי, דביר שוורץ, שמינה לפני שנה, "הגדלנו בצורה משמעותית את הקצב, האיכות והכמות של ספרי המקור שאנו מוציאים, ולהמשיך להוביל את השינוי בשיח הישראלי. שוורץ שהצטרף בסוף 2020 לקח על עצמו קידום של יצירה ישראלית, והצליח להביא אותנו השנה לכמות שיא של ספרי מקור, רובם המוחלט ספרי ביכורים. אני מקווה שנצליח לשמור על הקצב".
באדיבות המצולם

עוד צעירים מבטיחים...