רן לבנה

37, נשוי+2, מנכ"ל קרן רמון וראש משימת 'רקיע'

"רונה רמון היא זו שהכניסה אותי לעולם החלל הישראלי, היא הדביקה אותי ואת הצוות שלנו בחלומות שלה לעסוק בחינוך הדור הצעיר, באהבה לעולם החלל והתעופה, וגם בחזון שלה לקידום ישראל בעולם כמעצמת חלל וחדשנות"
רן לבנה משמש היום כמנכ"ל עמותת קרן רמון, ובנוסף, כראש משימת רקיע שמובילה הקרן, להטסת האסטרונאוט הישראלי השני לחלל. את דרכו לשם סלל דרך עיסוקים קודמים בתחום היזמות החברתית, כשראשיתם בתקופת לימודיו, כיו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, "הייתי בין המקימים של מרכז היזמות, חברת בת של האגודה שמעניקה קורסי עזר לסטודנטים, ויזמתי את קרן מלגות הדיור של האוניברסיטה". מספר לבנה על המפגש הראשון שלו עם התחום, "משם עברתי ליעוץ אסטרטגי בחברת תארא של עובד יחזקאל, בה יעצתי בעיקר לרשויות מקומיות, אוניברסיטאות ובתי חולים". 
נקודת המפגש עם רונה רמון והקרן שהקימה, הגיעה אז, "באחד הפרויקטים פגשתי את רונה רמון ז"ל שהגיעה כדי שנסייע לה בתוכנית צמיחה ופיתוח עסקי לעמותה שהקימה 'קרן רמון'. התאהבתי בעשייה ובחזון של רונה" מספר לבנה.
משם הדרך לראש העמותה הייתה קצרה, "מכתיבת תכנית אסטרטגיית פרו בונו, עברתי לשמש כמנכ"ל העמותה. רונה היא זו שהכניסה אותי לעולם החלל הישראלי, היא הדביקה אותי ואת הצוות שלנו בחלומות שלה לעסוק בחינוך הדור הצעיר, באהבה לעולם החלל והתעופה, וגם בחזון שלה לקידום ישראל בעולם כמעצמת חלל וחדשנות".
נראה שרונה משפיע עד היום על צעדיו של לבנה בתפקידו, והוא משתף באחת החוויות הראשונות שלו בתפקיד שהטילה עליו, "כשנכנסתי לתפקיד רונה ביקשה ממני להכין רשימת חלומות. חלמתי לנהל ארגון בינלאומי שלצד עשייה חינוכית, יוביל את תעשיית החלל הישראלי בעולם. במקביל רונה שיתפה אותי בחלומות שלה. החלומות - שהיו לא קשורים בהכרח זה לזה, הפכו לחזון, וממנו נגזרו מטרות ויעדים שמובילים את הארגון ואותי עד היום". 
הוא מעיד על ההשפעות של אותה שיחה על העמותה היום, "כך נוצר מצב בו חלק אחד של הארגון פותח אפשרויות והזדמנויות ליזמים, מהנדסים וחוקרים ישראלים בתעשיית החלל העולמית; חלק אחר עוסק בעבודה חינוכית ביחד עם טייסות חיל אוויר במגדל העמק או ערד; וחלק נוסף מנהל תכנית מצטיינים עבור מערכת החינוך של סינגפור וצ'ילה".
חלום נוסף שמתגשם השנה עבור לבנה בפרט והקרן בכלל, הוא יישום משימת 'רקיע' בהובלתו. במסגרת כך, יישלח איתן סטיבה לחלל. ויהיה הישראלי הראשון בתחנת החלל הבינלאומית. "כשאיתן סטיבה, שהוא חבר ועד מנהל בקרן, התקשר אלי לפני שנה וחצי וסיפר לי שהוא הולך על זה, לא ידעתי את נפשי מרוב אושר", מספר מנכ"ל הקרן, "היה ברור לי שיחד עם סוכנת החלל הישראלית, נוכל לייצר הזדמנויות ופרויקטים לעשרות חברות וחוקרים ישראלים, ולגעת במיליוני ילדים. זה היה כמו חלום שמתגשם גם עבורי".  
באופן מפתיע, כילד, לבנה כלל לא חלם על החלל, "חלום הילדות שלי היה דווקא להיות איש רוח – סופר או משורר, לצערי כרגע אני כותב בעיקר למגירה".  
בסוף השנה שעברה הוכרזה משימת 'רקיע', כך שבשנה האחרונה, היה עמוס מסביב לשעון בהטסת האסטרונאוט הישראלי השני לחלל, "מאז ההכרזה על המשימה בבית הנשיא, אני עובד יום ולילה עם צוות יוצא דופן שהופך את 'רקיע' להיסטוריה ישראלית ומשימת חלל עם אימפקט חברתי".
קשה להישאר אדישים למשמעות של משימת 'רקיע', במיוחד עבורו שרואה את חזון הקרן מתממש מול עיניו, "זו תהיה הפעם הראשונה שעשרות ניסויים פורצי דרך ישראלים יבדקו בתחנת החלל הבינלאומית. ועדה בראשות ענבל קרייס בחרה את החברות והטכנולוגיות הכי מרתקות בישראל: מטכנולוגיות ייצור, תקשורת, רפואה מרחוק ועד לחקלאות וחקר אטמוספירה. 
"בנוסף, זו הפעם הראשונה שתלמידי ישראל ילמדו ממש חלל בעברית בשידור חי שיעביר להם איתן מתחנת החלל. הקולגות בנאס"א חושבים שאנחנו משוגעים עם כמות הפעילויות שאיתן יבצע בתחנת החלל, הולך להיות שבוע מרגש לכל ישראלי".
"כל שנת 2021 היא שנת ההכנה למשימת 'רקיע' והיא מבחינתי שנה מדהימה". מעיד לבנה וחושף, "אנחנו בימים אלה מתכננים מרכז בקרה בתל אביב שיהיה דומה למרכזים שאפשר למצוא רק בנאס"א, וגם הוא יונגש לתלמידים וחוקרים, אז נראה לי שאפשר להגדיר את 2021 כשנת שיא ואת השיגור בתחילת שנת 2022 כדובדבן שבקצפת".
צילום: SpaceX

עוד צעירים מבטיחים...