ד"ר אלירן רפאל חמו

33, המנהל המדעי של תוכנית "רקיע" של קרן רמון, חוקר ומרצה בפקולטה להנדסה בתל אב

"במשך תקופה ארוכה, חלום הילדות שלי היה להיות נהג משאית. החלום הזה התחלף בשאיפה מקצועית גדולה יותר - להוביל מחקר פורץ דרך ולפתח פתרונות שישפיעו בכדור הארץ ואולי גם מחוצה לו"
ד"ר אלירן רפאל חמו ירושלמי במקור ותל אביבי בהווה, חוקר ומרצה במחלקה למדע והנדסה של חומרים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב. "כיום, אני מנהל את החלק המדעי של משימת 'רקיע' מטעם קרן רמון. במסגרת המשימה, איתן סטיבה ימריא לחלל ויהיה הישראלי הראשון בתחנת החלל הבינלאומית. אני אחראי על עשרות הניסויים המדעיים שסטיבה יבצע עבור חוקרים ויזמים ישראליים מהאקדמיה והתעשייה. משימה זו מהווה הזדמנות ייחודית להוציא אל הפועל בסביבת חלל ניסויים מדעיים והדגמות טכנולוגיות פורצי דרך בטווח זמן קצר ובעלות נמוכה".
אל קרן רמון הגיע במהלך העבודה הדוקטורט שלו, "עלה בי הצורך למצוא פעילויות נוספות שיעשירו אותי. ממש במקרה בעקבות מודעה שהתפרסמה במזכירות הפקולטה, התחלתי לעסוק גם בחינוך ולהיות מנטור לתלמידי חטיבת הביניים במסגרת תכנית "ספייס-לאב" מטעם קרן רמון.  מסגרת התכנית, הקרן מלווה את הכיתות המשתתפות בזמן שהן בוחרות ומתכננות ניסוי מדעי לביצוע בתנאי מיקרו-כבידה בסביבת חלל. דרך התוכנית נחשפתי לעולם המשלב חינוך ומדע ותורם לחשיפה של הדור הצעיר למקצועות מדעיים - ערך בעל חשיבות רבה בעיני".  
ארבע שנים כיהן בתפקיד, ולקראת קבלת תואר הדוקטור, בקרן רמון ביקשו ממנו להצטרף כגורם מקצועי-טכנולוגי למשימה שהייתה "עלומה" ופרטית, "לאט לאט הפרטים התבהרו ונחשפתי למשימת 'רקיע', במסגרתה איתן סטיבה ימריא לתחנת החלל הבינלאומית. במהלך שהותו בתחנת החלל הבינלאומית סטיבה יבצע עשרות ניסויים מדעיים עבור חברות ישראליות, ינגיש תכנים חינוכיים לילדי ישראל בעברית וייתן במה ליצירת אמנות ישראליות פורצות דרך". מסביר חמו את המשימה החשובה שמנהל. 
"אני הפכתי למנהל המטען המדעי במשימה. במסגרת התפקיד אני מרכז את הוועדה המדעית בראשות ענבל קרייס, שבחרה את הניסויים שיבוצעו בתחנת החלל הבינלאומית ומתכלל את התקשורת הנדרשת להתאמת הניסויים לביצוע בתחנת החלל הבינלאומית-  בין חוקרים ישראלים ממגוון תחומים באקדמיה ובתעשייה, לנאס"א וסוכנויות חלל בינלאומית אחרות". 
כשהיה ילד, חלומו של הד"ר היה רחוק שנות אור מהעיסוק הנוכחי, "במשך תקופה ארוכה, חלום הילדות שלי היה להיות נהג משאית ולהוביל מטען כבד". הוא מספר. החיים זימנו לו תחומים שאפתניים אחרים ולדבריו, "החלום הזה התחלף בשאיפה מקצועית גדולה וכבדה יותר - להוביל מחקר פורץ דרך ולפתח פתרונות שישפיעו על רבים בתחום האנרגיה בכדור הארץ ואולי גם מחוצה לו".
עבור חמו, השנה הזאת הולידה תפניות חשובות במשימת החלל שמנהל, "במסגרת התפקיד של במשימת 'רקיע' תכננתי את לוח הזמנים הקפדני של איתן סטיבה לביצוע הניסויים בתחנת החלל - משימה מורכבת ומאתגרת שדורשת לתכלל את הצרכים המדעיים מחד -ואת קבלת האישורים מול סוכנויות החלל, מאידך. בסופו של דבר, זה נגמר בהצלחה גדולה - כל הניסויים המדעיים שובצו בלוח הזמנים לביצוע בתחנה. אפילו אסטרונאוטים מנוסים להם הצגתי את הלו"ז, התלהבו מהמגוון והעושר המדעי. זה הדגיש בעיניי את העובדה ש'אין חלום רחוק מדי'- חזון המשימה".
צילום: דניאל חנוך

עוד צעירים מבטיחים...