נעה משיח

40, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי

"אני רוצה לראות איך אנחנו הופכים את המטבעות הללו להליך חוקי גם בישראל, ולאפשר לפוטנציאל המדהים של אנשי הביטקוין בישראל להגיע לכל העולם כולו"
נעה משיח משמשת כמנכ"לית איגוד הביטקוין בישראל. "היופי בביטקוין הוא שהוא לוקח מושגים מסובכים ומוריד אותם לקרקע". מסבירה משיח, למרות שעדיין שום דבר לא מובן, "ביטקוין לוקח את המערכת הפיננסית, מפרק אותה לגורמים, ואז בונה אותה מחדש, טוב יותר". אומרת משיח וחוזרת להתחלה, "את המסלול שלי התחלתי במקומות הכי רחוקים שיש. דווקא בערוץ הכנסת. אבל המקום הזה, בו יכולתי לראות איך המערכת המסובכת הזו של ניהול המדינה עובדת מבפנים, עזר לי להבין את ביטקוין ואת המטבעות הדיגיטליים בישראל. מה שהוביל אותי לתפקיד היה מני רוזנפלד, יו"ר האיגוד, שהאמין בי והביא אותי לתפקיד".
"אחרי 10 שנים של הסתכלות על המערכת המסובכת של השלטון, ופירוק שלה מדי יום עבור הצופים, עברתי לצד השני, בו אנחנו מדי יום מנסים להראות לציבור ולמדינה, כיצד ביטקוין ומטבעות דיגיטליים מאפשרים לנו להסתכל אחרת על כסף, וכיצד הם מאפשרים לנו להטיל ספק במוסדות ישנים ומאובנים, ומאפשרים ליצור טכנולוגיה ועושר במקומות בהם הם לא היו קודם".
למרות שמדובר בתחום שעדיין לא התקבל על דעת כולם, משיח שואפת להמשיך ולקדם את ביטקוין ואת המטבעות הדיגיטליים בציבוריות הישראלית. "אני רוצה לראות איך אנחנו הופכים את המטבעות הללו להליך חוקי גם בישראל, איך אנחנו מאפשרים למשתמשים לעשות בהם שימוש יומיומי ואיך אנחנו מאפשרים לחברות בתחום לפרוח, לפרוץ ולאפשר לפוטנציאל המדהים של אנשי הביטקוין בישראל להגיע לכל העולם כולו".
בצעירותה, ביטקוין או כל מטבע ונכס דיגיטלי אחרים עוד לא היו באופק. מה שמשך אותה אז היה דווקא תחום אחר, "בגיל שש חלמתי להיות נהגת אמבולנס", היא מספרת, "איכשהו זה לא יצא לפועל, אבל אני מקווה שבתפקיד הזה אוכל לסייע להביא מרפא למערכת הפיננסית בישראל ובעולם".
בשנה האחרונה חווה ביטקוין צמיחה, וכך גם משיח, "הקורונה הפכה את כל העבודה שלנו למאתגרת במיוחד. מאיגוד שמבצע מפגשים פיזיים דו שבועיים, האקתונים והרצאות, הינו צריכים לעבור לאונליין. היינו צריכים להחזיק את הקהילה, תוך שאנחנו מתמודדים עם תחושות ציבוריות קשות שנבעו בשל התנודות החריפות בשער המטבע בראשית 2020. עם זאת, 2021 האירה לנו פנים. חברות רבות ברחבי העולם אימצו את ביטקוין, והתנאים השתפרו".
למרות זאת, כמי שפועלת במדינה שעדיין לא אימצה עמדה ברורה כלפי המטבעות הדיגיטליים, השנה האחרונה זימנה חיכוכים רבים שהולידו התקדמות בתחום: "הקושי המשמעותי שנותר הוא עדיין מול הבנקים בישראל. בפועל, למי שאין שירותים בנקאיים לא יכול לפעול, והיו בנקים בישראל שפשוט החליטו להחרים מטבעות דיגיטליים ולא לאפשר להכניס כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים, לא משנה מה מקורם".
הקרב הזה הולך ומוכרע בשורה של ניצחונות קטנים, בהם אישור צו איסור הלבנת הון בכנסת, חוות דעת של היועמ"ש, וקרבות משפטיים שאנחנו מנהלים בתחום. העובדה שכל אלה, יחד עם הכיוון העולמי, הולכים בכיוון אחד - של יצירת מקום לפעילות ביטקוין ומטבעות דיגיטליים בישראל ובעולם, ושל קבלה הולכת וגדלה, הוא בעיני רגע משמעותי וחשוב מאין כמוהו בקריירה שלי, ואני מקווה שעוד יהיו רבים כאלה בעתיד."
צילום: דרור סיתהכל

עוד צעירים מבטיחים...